Geef ik trosgierst aan nieuwe ouders??

Gestart door Caroline, 17 januari 2007, 11:55:32

« vorige - volgende »

Caroline

17 januari 2007, 11:55:32 Last Edit: 17 januari 2007, 11:57:13 by Caroline

Hoi hoi,

zoals vele wel weten heb ik sinds 1 1/2 dag mijn eerste donsje.

De ouders voeren op dit moment beide maar zijn niet echt gecharmeerd van het eivoer. Ik heb het al geprobeerd droog te geven, nat gemaakt, gemengd met kruiden, gemengd met gekiemd kiemzaad, op brood "gesmeerd" maar ze vinden er erg weinig aan.

Wat ze wel goed eten is hun eigen zaad (Teurlings Eurotop 228), onkruidzaad, gekiemd kiemzaad en wat brood maar helemaal verzot zijn ze op trosgierst, zowel de rode als de gele, daar vliegen ze het blok voor uit.

Vandaar mijn vraagjes:

- Mag ik ze elke dag trosgierst geven??

- Geeft het niks dat de ouders hoofdzakelijk zaadjes voeren aan het donsje??

Alvast bedankt.

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Rianne

Hoi Caroline,

trosgierst is eigenlijk alleen maar een extraatje, net zoiets als voor ons een lekkere chocolade reep. :) Ik zou het ze niet dagelijks geven, 2 a 3 keer in de week lijkt me genoeg.
Eten de ouders ook geen gekookt ei? Je zou dat kunnen vermengen met brood en/of beschuit. Verder zijn natuurlijk groente en fuit belangrijk om te geven.

Riny

Hoy Caroline
Bij mij krijgen ze iedere dag trosgierst als ze jonkie's hebben.
Als ze geen eivoer willen eten, dan kun je ook zelf brood bakken met extra veel eieren er in.
Een vriendin van mij had ook valkjes die geen eivoer wilde eten.
Het brood aten de ouders goed, en de jonkie's zijn er groot mee geworden.
Je kunt ook eivoer toevoegen aan het brood.
Groetjes Riny :D

Karin

Ik geef ouders met jongen ook dagelijks trosgierst, vooral de rode heeft een goede voedingswaarde. Verder geef ik al jaren zelfgebakken brood waar ik i.p.v. water eieren in doe, eventueel aangevuld met melk. Als je zelf niet kan bakken kun je ook eierbeschuit nemen van bolletje. En natuurlijk kan je zelf eivoer maken met gekookt ei en beschuit.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Caroline

18 januari 2007, 10:37:41 #4 Last Edit: 18 januari 2007, 10:40:48 by Caroline
Bedankt dames!!  :-*

Ik heb inmiddels 3 verschillende soorten eivoer aangeboden en zelfgemaakte eivoer, gemengd met van alles maar het blijft geen favoriet, wel eten ze nog steeds goed groente, gekiemd kiemzaad, 10-granenbrood en hun eigen zaad.

Ik heb dus gisteren een eitjes gekookt, dit fijn gemaakt met een zeef, gemengd met een beschuitje, een wat rode trosgierst er door gedaan, dit aten ze ook matig maar wel iets in ieder geval.

Rianne, ik weet dat eigenlijk trosgierst een snoep is maar tijdens de kweek schijnt dit toch anders te zijn, ook op andere forums kreeg ik de tip dat ze dagelijks trosgierst mogen met name de rode heeft een goede voedingswaarde zoals Karin ook al beschreef. DUs hebben we beide weer wat geleerd.  ;)

Ik vertrouw maar op de ouders, die zullen best wel weten wat ze hun spruitje geven.  :D

Groetjes!!

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Rianne

Idd Caroline. :)

Alleen omdat ze hier nergens in de buurt rode gierst verkopen, en ik dit dus zelf moet kweken, zal ik het ze nooit alle dagen geven ;)

Caroline

Ja dat is jammer, ik heb gelukkig een fijn adresje waar is alles kan halen en bestellen hier 5 km vandaan.  ;)

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Ivy

Hoi Caroline.
Ik geef gekookt eitje gewoon in vier stukjes gesneden, ze vinden het ook heel leuk om stukjes zelf af te scheuren...
Het blijft lastig om uit te zoeken hoe ze iets wel gaan eten... in hun eigen kooi wilden ze helemaal niks eten, nu heb ik de voerbakken hoger gehangen en ja hoor... opeens is het eten wel lekker...
Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Caroline

21 januari 2007, 09:56:23 #8 Last Edit: 21 januari 2007, 10:05:20 by Caroline
Hoi Ivana, bedankt voor je tip.

Ik heb inmiddels wel ontdekt dat ze het jonkie eivoer geven want ik zie het in het kropje zitten. Ik zie alleen niet veel eivoer uit het bakje gaan. Dit krijgen ze 3 x per dag vers en 3 x per dag een stukje 10-granenbrood erbij.

Verder eten ze heel veel kiemzaad, krijgen ze 2 x per dag vers.

En bij de tweede maaltijd eivoer, krijgen ze rode trosgierst.

Verder staat er de hele dag hun gewone zaad (Teurlings Eurotop 228), droge eivoer en krijgen ze 1 x per dag groente en 1 x per dag kruiden.

Dus je zou zeggen, eten genoeg.

Het donsje groeit heel erg langzaam, 1-2 gram per dag, maar is wel super actief, heel erg sterk en heeft de hele dag een lekker gevuld kropje.

Dus ik blijf positief denken.

Groetjes.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.