28 maart 2024, 17:32:54

JAH eitje gelegt en nou?

Gestart door Helma, 13 januari 2007, 18:02:53

« vorige - volgende »

Helma

13 januari 2007, 18:02:53 Last Edit: 13 januari 2007, 18:26:11 by Helma
Nou mijn vogel heeft een eitje gelegt en nou????? ??? ??? ???
Ze was al een tijdje zo raar en deed niks anders als in een hoekje kruipen ,En ze wilde niet meer uit haar kooi :-[
Wat moet ik nou doen ????//  Heb nu intussen eitje weggehaald maar ze reageert heel agresief :(
Dan hangt er nog een speeltje daar is ze der eigen op boos aan het maken ,ik denk dat ik dat maar eruit haal.
Weet het anders ook niet meer  :'(


Groetjes Helma

Agnes

13 januari 2007, 18:37:19 #1 Last Edit: 13 januari 2007, 18:45:52 by Agnes
Hallo Helma,

Je kunt het eitje beter niet weghalen, anders blijft je popje doorleggen, en kan ze uitgeput raken.
Meestal stopt ze met leggen na 5 of 6 eitjes.
Als je geen jongen wilt, kun je de eitjes vervangen door een nepeitjes  of  knikkers.
Het popje zal er dan op gaan broeden.
Na een tijdje, als ze er geen belangstelling meer voor heeft, kun je de eitjes weghalen.

Het agressieve gedrag betekent alleen maar dat ze haar nestje wil verdedigen.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

*Patricia*

hallo Helma,

is jou pop alleen of heb je een koppeltje?
soms leggen ook popjes alleen windeieren dan kan je ze gewoon laten liggen. inderdaad niet weghalen want de vogel wil zich graag voortplanten en zal dus doorgaan met leggen en kan inderdaad dan uitgeput raken.

groetjes Patricia.


Helma

Ik heb een pop en ze was altijd heel lief maarja nu is ze agresief en komt de kooi niet uit,terwijl ze zo aan mij hing :'(
Het eitje had ik weggehaald zei een vogelkenner pffffffffffff
Nu denk ik zelf dat ze er nog eentje wil leggen.
Ben al blij met jullie hulp hoor , :)
Dus het eitje was vervolgens de vogelkenner al weggehaald en hij zei dat binnen enkele dagen haar gedrag wel zou verbeteren,NOU BEN BENIEUWD :o


Een zeer verdrietige Helma

Riny

Hoy Helma
Hier hoef je echt niet verdrietig om te zijn, dat is de natuur.
Wel raadt ik je aan als je valkje een tweede eitje legt om het toch te laten liggen.
Of zoals Agnes zei te vervangen voor een nepeitje.
Je zult zien als je popje die cyclus af heeft kunnen maken, dat ze weer net zo lief en aanhankelijk is als voorheen.
Groetjes Riny :D

Helma

Dank je wel Rini ;)
Vanmorgen kwam ze zelf haar korstje brood halen maar toen ze dat op had ging ze weer snel in de kooi terug.
En dan wat ze poept,niet normaal zo veel.
Normaal poept ze klein beetje maar nu is het echt veel ,heeft dat te maken met dat ze in een broedperiode zit?

groetjes Helma fijne zondag verder

Rianne

Hoi Helma,

ook over de ontlasting hoef je je geen zorgen te maken. Als een valkparkiet broedt, zal hij/zij nooit het nest vervuilen. Dus sparen ze de ontlasting op en laten ze dat vallen als ze uit het nest zijn. En dat zijn behoorlijke stinkende klodders! :D

Gerda


Hoi Helma,

De hoeveelheid ontlasting is normaal in de broedperiode. Het zijn behoorlijke flatsen en kunnen best stinken  ::)
Zoals Rianne al zei: Het is een natuurlijke reactie, want ze moet tijden achter elkaar broeden en ze gaan niet hun eigen nest bevuilen, dus sparen ze het op!!!
Je moet er maar even op letten als ze haar korstje brood komt halen, dat ze niet meteen iets laat vallen op een ongewenste plek. Bij mij poepten ze ook niet eens in de kooi, maar wilden perse erbuiten. Dus had ik onder hun normale zitstok extra opvangmateriaal liggen!!

Groetjes, Gerda

Helma

Ze heeft haar 2 de eitje gelegt  :D
\en bij me gezeten om stukje peer te eten en gelijk een mooi spoor achtergelaten :P
Dus ik moet het 2 de eitje laten liggen he maar dan blijft ze erop broeden onder in haar kooi en komt er niet uit :(
Hoort dat zo?

Riny

15 januari 2007, 15:54:59 #9 Last Edit: 15 januari 2007, 16:50:42 by Riny
Hoy Helma
Dat is een normale reactie.
Als jij nu dit eitje ook weg zou halen blijft ze maar doorleggen.
Sommige valkjes gaan dan zo lang door tot ze volledig uitgeput zijn.
Een eitje leggen vraagt best veel van een valkje.
Laat ze maar broeden op het eitje , en er zullen er nog wel een paar volgen denk ik.
Na een week of 3 / 4 zal ze wel weer het nest verlaten, en kun je de eitjes weg nemen.
Daarna heb jij je lieve, aanhankelijke valkje weer terug.
Groetjes Riny :D

Helma

Dank je RINI en ik ga doen wat je zeg en afwachten :D