28 april 2024, 02:46:33

nieuw en bamg

Gestart door Puck, 22 januari 2007, 21:23:09

« vorige - volgende »

Puck

22 januari 2007, 21:23:09 Last Edit: 22 januari 2007, 22:11:04 by Karin
Sinds een paar dagen heb ik een nieuw valkje.
Hij is supertam, 8 weken, geslacht onbekend.
Deze valk heb ik aangeschaft als vriendje voor mijn andere valk (popje), die samen met 2 grasparkieten zat.
De pop is niet echt tam geworden, maar omdat ze zo geinteresseerd is in het nieuwe valkje die de hele dag bij me zit, komt ze zelfs op me gevlogen en is ze totaal niet meer bang van me.
Nu is het nieuwe vogeltje niet gecharmeerd van de andere valk. Hij wil gelijk bijten en happen als ze te dicht bij hem in de buurt komt. Is dit normaal gedrag? Moet hij enkel wennen? Hij zat in het nest met nog een valk en is handopfok. In dat nest werd hij af en toe gepikt hoorde ik van de kweker, hij heeft ook een klein kaal plekje aan zijn vleugel.
Iemand tips hoe ik dit moet aanpakken? Het is de bedoeling dat het nieuwe valkje tzt bij de andere vogels gaat.
Ik laat nu de oudere valk (10 maanden) af en toe even bij de nieuwe, elke dat 2x 5 min ofzo.

Groetjes Puck

Inge88

Ok  :)

En wat is de vraag? Of meld je het gewoon ff?

Puck

sorry, ging niet helemaal goed, ik had het bericht per ongeluk al geplaatst terwijl ik nog niet klaar was.

Hier komt het nog een keer:

Sinds een paar dagen heb ik een nieuw valkje.
Hij is supertam, 8 weken, geslacht onbekend.
Deze valk heb ik aangeschaft als vriendje voor mijn andere valk (popje), die samen met 2 grasparkieten zat.
De pop is niet echt tam geworden, maar omdat ze zo geinteresseerd is in het nieuwe valkje die de hele dag bij me zit, komt ze zelfs op me gevlogen en is ze totaal niet meer bang van me.
Nu is het nieuwe vogeltje niet gecharmeerd van de andere valk. Hij wil gelijk bijten en happen als ze te dicht bij hem in de buurt komt. Is dit normaal gedrag? Moet hij enkel wennen? Hij zat in het nest met nog een valk en is handopfok. In dat nest werd hij af en toe gepikt hoorde ik van de kweker, hij heeft ook een klein kaal plekje aan zijn vleugel.
Iemand tips hoe ik dit moet aanpakken? Het is de bedoeling dat het nieuwe valkje tzt bij de andere vogels gaat.
Ik laat nu de oudere valk (10 maanden) af en toe even bij de nieuwe, elke dat 2x 5 min ofzo.

Groetjes Puck

Inge88

Ik kan je niet vertellen of dit normaal is, heb er namelijk geen ervaring mee.

Je zou als je 2 kooien hebt, deze een tijdje naast elkaar kunnen zetten zodat ze aan elkaar kunnen wennen. Kijk het een tijdje aan.

Ik hoop dat anderen je meer kunnen vertellen

Puck

Ik heb idd de kooien bij elkaar.
Ik wacht verdere reacties af.
Groetjes Puck

Rianne

Hoi Puck,

alles is nog vreemd voor het nieuwe valkje, dus ook zijn nieuwe huisgenootje. Ook je oudere valk is geen andere valkjes gewend. Je doet het goed met de aparte kooien, zo kunnen ze elkaar zien maar niet naar elkaar pikken. Buiten de kooi kun je ze aan elkaar laten wennen, deze tijd kun je wel gaan opbouwen als het beter gaat. :)

Puck

dank je voor het antwoord.
Ben blij te horen dat ik het wel op de goede manier aanpak.
Het is dus wel normaal dat het nieuwe valkje gaat pikken omdat alles onbekend is.
Maar juist de oudere valk zoekt toenadering en wil lief doen terwijl de nieuwe het nog niet accepteerd.
Ik denk dat ik het maar zo blijf proberen.
Nog meer tips zijn natuurlijk welkom!

Groetjes