27 april 2024, 23:20:58

Sietskes Valkjes 2007

Gestart door Quendi, 12 januari 2007, 21:43:07

« vorige - volgende »

Anke

Hoi hoi,
Moderne valkjes heb je hoor ;D
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

•=Bonnie=•

Hey Sietske,

Wat bizar zeg, jij ook al een witmasker waar je hem niet verwacht. Als het nu geen bleekmaskers zijn weet je zeker dat die witmasker van jou hoe dan ook een geelwang is. Bij de mijne kom ik er pas achter nadat er mee gekweekt is. Of als Tjerk bij Suprise cinnamon-opaline-geelwang popjes krijgt. Suprise gaat van de week namelijk al met hem mee dus zelf ga ik er niet meer achter komen.

Wel enorm jammer van je zwartkoppen zeg.

•=Bonnie=•

Hey Sietske, ik ben nu toch onderhand wel heel erg nieuwsgierig naar hoe het met je donsjes gaat hoor!

Mandy

Mooie foto van je "homo"mannen, zijn ook lekkere dingen trouwens. :P
Maar hoe is het nu met de donsjes?
Hopelijk goed en heb je eens wat meer geluk. :)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

•=Bonnie=•


Quendi

Nou, de grootste update allertijden, nou ja... Ik heb al erg lang niet meer gepost... ::).

Ik heb een ziekte in de volière gehad. Namelijk Trichomoniasis. Ookwel Het Geel. Dit komt normalitair voor bij duiven. Maar andere vogels als roofvogels en parkieten kunnen het ook krijgen.

De zwakke vogels in en ruimte kunnen besmet raken door andere vogels. Omdat een jonkie heel erg gevoelig is voor ziektes kunnen deze het dus extra snel krijgen.

Ik werk bij het vogelasiel in Naarden en daar heerste het blijkbaar en op 1 of andere manier ben ik niet voorzichtig genoeg geweest en zijn mijn vogels besmet geraakt voor deze ziekte. Gelukkig bleef het dus maar bij de jongen en niet bij de ouder vogels.

De ziekte moet vanzelf weg gaan en de vogels moeten er voor worden behandeld.

Als het goed is, is het nu uit de volière.

Ik zal voortaan als ik bij het vogelasiel ben geweest, mijn kleren in de was doen en gaan douchen voordat ik bij mijn eigen vogels kom. Echt stom stom stom...

De 2 jonkies die ik had zijn dus aan trichomoniasis gestorven...

Inmiddels heb ik de voliere helemaal schoongemaakt en alle blokken uitgespoelt met de hogedrukspuit en behandeld tegen parasieten en weer lekker schoon zaagsel.

Er ligt nu al weer (gister verschoond) een ei van de geelwanglutino pop en de 2 mannen in een blok! De twee mannen zijn dus de witmasker pale fallow en de geelwang man. Het jammere is dus nu dat ik van het jong niet kan weten of het van vader A is of vader B. Maar ik hou het jong toch zelf en ga er later mee kweken. Mits het ei bevrucht is en mits het jong blijft leven.

Verder heb ik de witmasker bronze fallows zien paren en zijn nu officieel ook een koppel. En het bonte koppel en de zwartkoppen paren ook regelmatig. Van deze koppels hoop ik dus ook nog op eitjes.

Gr Sietske

Mara

Hoi Sietske

Wat rot nou dat je die ziekte in je voliere hebt gekregen. Bah bah. Ik hoop voor je dat het nu over is en dat alles goed gaat.

mara

Rianne

Zonde van je jongen zeg... :( De schade is gelukkig beperkt gebleven maar je baalt er natuurlijk onwijs van. Veel succes met de komende eitjes :)

•=Bonnie=•

Hoi Sietske,

Wat waardeloos dat je de jongen kwijt geraakt bent zeg :(

Maar eh, als dat eitje uit komt kan je wel  weten wie de vader is natuurlijk. Het jong van je geelwang moet immers gele wangen hebben ;)

(tenzij het natuurlijk een witmaskertje is want beide geelwangen waren split witmasker meen ik he?)

Quendi

Ja dat klopt. Beide split voor witmasker. Echter kan dit kan dus toch betekenen dat beide of 1 van de twee bleekmasker is. En als dat zo is, dan kan het jong alsnog niet onderscheiden worden van welke vader het is, als het gele wangen heeft.

Dusss?!?  ::) ??? ;)

Gr Sietske

Rianne

En als het een witmasker is kan het ook nog een witmasker split pale fallow zijn. Nee, niet bepaald een luxe probleem ;D

•=Bonnie=•

Citaat van: Quendi op 15 augustus 2007, 20:14:31
Ja dat klopt. Beide split voor witmasker. Echter kan dit kan dus toch betekenen dat beide of 1 van de twee bleekmasker is. En als dat zo is, dan kan het jong alsnog niet onderscheiden worden van welke vader het is, als het gele wangen heeft.

Dusss?!?  ::) ??? ;)

Gr Sietske


Ja... dan moet je die witmasker er maar bij weg houden hoor :) Enne... als het een jong van de twee geelwangen  is en het krijgt gele wangen weet je ook nog niet of je geelwangen of bleekmaskers hebt. Maar ik zou maar uit gaan van geelwangen :)

*Esther*

Ik vind dat zo lastig, het bleekmasker verhaal.
het blijft nu eindelijk bij me hangen dat bleekmasker dominant is over witmasker.
Ik heb er echt een poos mee zitten stoeien met de mut calc.
Maar je hebt dus ook altijd in beide valkjes witmakser nodig om uberhaupt bleekmasker te zien?
Klopt dat ?

Hmmmm en waaaaarom wil ik dat nou zoooo graag weten..... ;D

Ik blijf het ingewikkeld vinden... :-[

groetjes Esther

Rianne

Al is je valkje split voor bleekmasker EN witmasker, is het uiterlijk een bleekmasker. En al heb je een bleekmasker die split is voor witmasker, krijg je ongeacht welke pop, bleekmasker jongen. :)

*Esther*

Citaat van: Rianne op 15 augustus 2007, 21:38:58
Al is je valkje split voor bleekmasker EN witmasker, is het uiterlijk een bleekmasker. En al heb je een bleekmasker die split is voor witmasker, krijg je ongeacht welke pop, bleekmasker jongen. :)

man -> pop andersom ook?