19 juli 2025, 16:50:07

Sietskes Valkjes 2007

Gestart door Quendi, 12 januari 2007, 21:43:07

« vorige - volgende »

Rob S

Hey Sietske!

Wat gaaf zeg, een jong van een zwartkop. Ik kan niet zeggen dat ik het een heel mooie mutatie vind, maar erg speciaal is het wel ;D! Wordt dit jong nu automatisch een zwartkop?

Groetjes

Quendi

Het is niet bekend of de ouders EF of DF zijn, en van de pop twijfel ik of ze uberhaubt wel zwartkop is. Maar ik hou er rekening mee dat de man dus EF is, en dat er dus een kans van 1 op 2 is dat het een zwartkop is.

Gr Sietske

Quendi

Even een nieuwe opdate.

Het zwartkop koppel had 1 eigen ei in hun blok liggen die ik hun gunde zodat ze konden laten zien of ze ook een jong kunnen grootbrengen. Gister hoorde ik het eitje piepen dus vandaag wilde ik in het blok kijken of hij al geboren was. En ja hoor.. Daar lag hij. Maar hij spartelde zo langzaam en maakte gekke bewegingen. Ik pakte hem vast en hij was ijskoud en heel rood van kleur. Ik heb hem meteen het blok uit gehaald en hem verwarmd onder een warmtelamp en hem glucoseoplossing gegeven. Hij kwam er al snel bovenop en nu heb ik hem dus bij de rest van zijn broertjes en zusjes ondergelegd in de hoop dat Pimmetje en zijn vrouwtje dus ook als pleegkind wilde opnemen. En ja hoor, gelukkig maar.

Ik keek dernet en hij had eten in zijn krop. Alleen het grootste risico is nu dat hij ondersteboven gelopen kan worden door zijn broertjes en zusjes aangezien die nog erg lomp zijn en 4 keer zo groot.

Erg jammer, want de zwartkoppen hebben dus niet kunnen bewijzen dat ze jongen kunnen grootbrengen. Ik durf het niet meer aan om hun een eigen bevruchte ei te geven tot ie geboren wordt enzo, dus als ik de volgende ronde de gok wil wagen, dan geef ik ze een ander bevrucht ei van een minder zeldzame mutatie. Maar ik betwijfel het of ik het wel aandurf.

Dit arme beestje was dood gegaan als ik een half uur later was gekomen...  :-[

Gr Sietske

Anke

Hoi sietske,
Gelukkig was je er optijd bij om het jong toch nog te redden.
Hoera voor de vogelpleegouders ;D
Succes!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Ed

8 mei 2007, 19:30:20 #199 Last Edit: 9 mei 2007, 00:00:27 by Ed
Hoi Sietske,

Gelukkig dat je het op tijd zag bij mij was het telaat. Ik dacht even kijken of het derde jong gebiren was en inderdaad dat was zo maar jong 2 van drie dagen oud was dood. Ik maak dit jaar vreemde dingen mee en dan ook nog met ervaren koppels.

Succes met het jong en hopelijk wordt hij niet onderste boven gelopen.

Groetjes
Ed

•=Bonnie=•

Gelukkig was je op tijd!

Maar er is geen reden waarom ze het niet zouden kunnen toch, of is het bekend van dom pastellen dat ze slchete broedzorg hebben?

Ik denk dat 1 ei en 1 jong de ouders minder snel "ouders" maakt, moedergevoelens oproept zeg maar. Je zou er eigenlijk een stel neppers bij moeten leggen zodat ze wanneer het jong er is in elk geval blijven broeden.

Dan heeft het jong de kans met zijn gebedel het ouder instinct te triggeren. Bovendien helpen de eitjes het gewicht van de ouders op te vangen en ondersteunen ze het jong, zo'n kleintje wordt dan minder snel vertrapt.

Quendi

Hoi Bonnie,

Het koppel hadden ook 2 onbevruchte eieren in het blok zitten, dus dat kon het niet zijn geweest. Want het jong lag helemaal aan de andere kant, echt buiten de plek waar het koppel op de eieren broed.

Dominante pastellen staan er niet om bekend dat ze slecht broedden. Maar het is een onervaren koppel, misschien komt het daardoor.

Ik heb dernet weer gekeken en het jong wordt goed gevoerd. Echter voer ik 's avonds voor het donker is en 's ochtends vroeg nog even bij. Dan merk ik dat hij de enige is zonder voedsel in zijn krop. En het bijvoeren kan geen kwaad.

Gr Sietske

•=Bonnie=•

Hoe is het nu met het kleintje?

Quendi

Hoi Bonnie,

Het gaat goed met hem. Hij wordt goed gevoerd en groeit lekker, dus de kans om bedrukt te worden is nog heel klein.

De 2 oudste baby's zijn gisteren geringd. En morgen ring ik de 3e.

Ik zal als ik tijd heb maar weer eens foto's maken, want ze beginnen er al heel leuk uit te zien.

Gr Sietske

Rianne

Ik ben benieuwd! :D

Nog geen nieuws over het pale fallow koppel?

•=Bonnie=•

ohw gaaf Sietske, fijn dat het zo goed gaat. Doet de rest van je vogels ook al wat?

Quendi

De pale fallow en geelwang doen helaas helemaal niets... Misschien mogen ze elkaar niet??

Vandaag kwam ik erachter dat er al 3!!!! eieren in een blok liggen van de witmaskers. Ik hoop nu dat ze eindelijk een keer WEL bevruchte eieren hebben... Want dat hebben ze namelijk NOOIT. En ik kan ze altijd nog als pleegkoppel gebruiken voor deze ronde als de zwartkoppen weer snel beginnen met leggen. Want om het risico weer te nemen dat ze het jong kunnen verlaten wil ik niet nemen.

Gr sietske

Quendi

Dit is een opaline bont valk. Misschien nog cinnamon en als dat zo is, dan is het een pop.

Dit is het valkje waarvan ik dacht dat het van de zwartkoppen was, maar dat blijkt dus niet zo te zijn want hij/zij is opaline, en is dus toch een jong van Pimmetje.

Dit is een jong van de zwartkoppen

En er is dus nog een 2e jong van de zwartkoppen maar die was zo klein en moeilijk op de foto te zetten dat ik daar nog geen foto van heb.

Gr Sietske

•=Bonnie=•

aaaaaaaaaaah wat een lief geel kuifje :) Hopelijk heb ik van Quapo en Ino straks ook wat gele donsjes, tot nog toe heb ik enkel wit gehad dit jaar :)

Rianne

Ah gos, wat een lieve pluizebolletjes :D