6 mei 2025, 07:18:35

nestkast

Gestart door vickie, 8 januari 2007, 19:17:27

« vorige - volgende »

vickie

Hey iedereen,

Ik heb van mijn koppeltje valkjes binnen al eens een nestje gehad. Nu gaan ze in de lente/zomer naar buiten en zit ik met een vraag. Ik wil nestkasten ophangen, maar weet niet goed hoe ik dat moet doen. In de kamervoliere was dat makkelijker. Het is een houten buitenvoliere.

Hoe hangen jullie de nestkasten op? En sluiten jullie ze af als het broedseizoen voorbij is of halen jullie ze volledig weg? Hoeveel ruimte moet er tussen de nestkasten ongeveer? Momenteel blijft het bij 1 koppel valkjes en 3 catharinatjes. Alle hulp is welkom  :-*

Groetjes, vickie
Ik heb 8 valkjes nu, waarvan al 2 koppeltjes.

Riny

Hoy Vicky
Wij hebben de nestkasten op zo'n hoogte hangen dat we er zelf ook goed bij kunnen .
Wel hebben we ze allemaal op dezelfde hoogte hangen, anders loop je veel kans op geruzie om de hoogste nestkast.
Ieder koppel wil graag het hoogste zitten.
In mijn voliere hangen de nestkasten 1 meter van elkaar vandaan , maar dit is geen vaste regel.
Na het broedseizoen neem ik alle kasten weg en berg ze op voor de winter .
Natuurlijk moet je ze na ieder nest goed desinfecteren.
Groetjes Riny :D

vickie

Hey Riny,

Bedankt voor je hulp. En heb je de nestkasten met haakjes opgehangen ofzo? Ik ben op zoek naar een makkelijke (zodat ze eenvoudig te verwijderen zijn) en zo veilig mogelijke manier om ze op te hangen. Ik ben nogal onhandig  ::)

Groetjes, vickie

ziralioness

Ik heb hetzelfde probleem; ik weet niet hoe en waar de nestkasten op te hangen. Ik wil ze niet aan het gaas hangen omdat ik denk dat dat te zwaar zou zijn, en ik moet er niet aan denken dat een blok met jongen en al naar beneden komt!  :o

Dus... ik ben ook erg benieuwd hoe jullie dat doen!!

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Riny

Hoy Diane en Vicky
Wij hebben achter in de nestkast een gaatje geboord, en daar hangen we de nestkast aan op.
Wel zitten alle haakjes waar de nestkasten aan opgehangen worden , in het hout.

ziralioness

Bedankt voor het antwoord, Riny. Helaas hebben wij dus geen houten plaat in de voliere; hij is volledig gaas en staat vrij.

Mijn vriend had het er al over dat we misschien een stelling moeten bouwen, maar dat gaat ook weer ten koste van de ruimte in de voliere... en bij ons staat het nachthok er óók al in, dus dat gaat dan wel hard...

Kan je trouwens broedblokken ook in een onverlicht nachthok hangen, of gaan ze er dan niet in? Het is altijd een beetje schemer daar binnen.. vandaar...

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!

Riny

Hoy Diane
Mijn man verteld dat er ook zelfborende schroeven te krijgen zijn voor in alluminium, dus dat zou een mogelijkheid zijn.
Het zou ook nog een mogelijkheid zijn  om op de  hoogte waar je de nestkasten op zou willen hangen een constructie te maken van hout, waar je dan de nestblokken aan op kunt hangen.
In ons binnenhok is het ook niet zo licht als buiten , toch heb ik daar blokken hangen, waar ze met succes ieder jaar jongen in groot brengen.
Wel heb ik in de binnenhokken een lampje hangen met een censor erin zodat het gaat branden als het te donker wordt.

vickie

Hey,

Dat van die haakjes ga ik ook eens proberen. De nestkast die ik heb is vrij licht en er zit al een gaatje in de achterwand van de nestkast. Nu nog geduld hebben tot het warm genoeg is want het is nog maar januari, stel je voor dat het ineens gaat vriezen! Dat wil ik mijn vogeltjes niet aandoen.  :)

Groetjes, vickie

wim roskam

beste ziralioness  , ik neem aan dat je gaaspanelen van 1 x 2 meter  hebt , deze zijn in 2 vakken verdeeld als je het bovenste gedeelte , dicht maakt met watervast verlijmt multieplex of beton multieplex , en dit vastschroeven aan het frame van het paneel , dan heb je een stevige beschutte  plaats voor het broedblok , let op het mag niet inregenen in het blok , mvg wim roskam

ziralioness

Hee bedankt Wim!

Ik heb inderdaad zulke aluminium panelen, en ook één ''dicht'' paneel (met witte board, ik weet niet van welk materiaal)

Weet jij toevallig of zo'n dicht paneel sterk genoeg is om broedblokken aan te hangen?

wim roskam

beste ziralioness , dit is waarschijnlijk trespa 3 mm dik , dit word meestel gebruikt , ik zou hier geen blok aan ophangen , waarschijnlijk zit de plaat aan de buitenkant van de folierre , dan kan je er aan de binnenkant de houtplaat tegen aan maken op het frame  , gaatjes door het frame booren en met boutjes en moertjes de plaat monteren ,  liefst rvs bouten en moeren , geen roest geen vlekken en makelijk weer los te maken , mvg wim roskam .