"´t Valkenhuus" | Verandering Masker Bleekmasker Foto's |

Gestart door Tjerk, 10 januari 2007, 21:11:13

« vorige - volgende »

Tjerk

Hey,

ik zal ook een dagboek beginnen voor het broedseizoen van 2007. Foto´s heb ik er nu nog maar niet bij, maar die komen ook zo snel mogelijk. Wel zet ik mijn spannen met mutaties en uitkomsten al wel neer.

Maar eerst zal ik even kort vertellen hoe het een beetje begonnen is.

In 1997 begon mijn moeder met 2 spannen valkparkieten, wat inmiddels flink is uitgebreid naar twee flinke vluchten met nachthokken en 26 valkparkieten in de volières.

Sinds vorig jaar (augustes 2006) hebben wij ook binnen een valkparkiet, Dizzle een Cinnamon Opaline Witmasker split Bont mannetje. Hij krijgt komend broedseizoen een popje van een van mijn spannetjes.

Van de twee spannen waarmee mij moeder begonnen is, hebben wij nu nog 1 popje, Oma. Zij is nu ± 24 jaar oud. Vliegen en ook evenwicht houden is voor haar nu een stuk moeilijker. Daarom hebben wij een speciaal trappetje voor haar naar het nachthok, omdat ze er vliegend heel moeilijk komt. Van haar zet ik hier wel even een foto neer, omdat het toch een bijzonder vogeltje is.






Ouders:
Dito=Gepareld Lutino
Breezer=Bont Cinnamon

Nageslacht:
Jonge man
100.0 % Wildkleur split voor Bont {X2:Cinnamon} {X1:Gepareld} {X1:Lutino}

Jonge pop
100.0 % Gepareld Lutino split voor Bont

© 2004 - 2005 Barry van Rossum & Peter Bosboom | valkparkiet.com

Dito komt weg bij Jaimy, ook hier van het forum. Hij is een Lutino Opaline en een echte macho. Hij laat zich graag horen en zien en wat misschien nog wel het leukste is, is dat hij reageert op zijn naam.

Breezer is een Cinnamon Bonte pop en komt weg van een vogelmarkt in Meppel. Het is een hele grote forse pop, maar toch gaat ze alles en iedereen in de volière liever uit de weg dan dat ze daar mee moet kibbelen. Maar vaak zorgt Dito er wel voor dat het niet eens kan gebeuren




Ouders:
River=Witmasker split voor Bont {X2:Cinnamon} {X2:Gepareld} {X1:Lutino}
Mystic=Witmasker Bont Cinnamon Gepareld

Nageslacht:
Jonge man
25.0 % Witmasker Bont split voor {X2:Cinnamon} {X2:Gepareld} {X1:Lutino}
25.0 % Witmasker Bont  Cinnamon Gepareld
25.0 % Witmasker split voor Bont {X2:Cinnamon} {X2:Gepareld} {X1:Lutino}
25.0 % Witmasker  Cinnamon Gepareld split voor Bont

Jonge pop
25.0 % Witmasker Bont  Lutino
25.0 % Witmasker Bont  Cinnamon Gepareld
25.0 % Witmasker  Lutino split voor Bont
25.0 % Witmasker  Cinnamon Gepareld split voor Bont

© 2004 - 2005 Barry van Rossum & Peter Bosboom | valkparkiet.com

River en Mystic heb ik gekocht bij een man hier uit de buurt. Het is een erg mooi koppel en gigantisch mooi om samen te zien.




Ouders:
White=Witmasker Bont split voor {X1:Gepareld}
Snowy=Witmasker Bont Gepareld

Nageslacht:
Jonge man
50.0 % Witmasker Bont  Gepareld
50.0 % Witmasker Bont split voor {X2:Gepareld}

Jonge pop
50.0 % Witmasker Bont  Gepareld
50.0 % Witmasker Bont

© 2004 - 2005 Barry van Rossum & Peter Bosboom | valkparkiet.com

White en Snowy komen ook samen bij een kweker uit Noordwolde weg. White heeft helaas een keer zijn vleugel verwond, wat nooit helemaal weer recht trekt, hij hangt als het ware een beetje.




Ouders:
Spikie=Witmasker Cinnamon Gepareld split voor ...
Chica=Witmasker Cinnamon Gepareld split voor Bont

Nageslacht:
Jonge man
50.0 % Witmasker  Cinnamon Gepareld split voor Bont
50.0 % Witmasker  Cinnamon Gepareld

Jonge pop
50.0 % Witmasker  Cinnamon Gepareld split voor Bont
50.0 % Witmasker  Cinnamon Gepareld

© 2004 - 2005 Barry van Rossum & Peter Bosboom | valkparkiet.com

Spikie heb ik samen gekocht met Breezer in Meppel. Hij is een wat langere valk, niet erg breed maar wel heel groot. Zijn popje Chica daarintegen is weer heel fors en breed. Het allermooiste aan deze twee is dat ze soms wel een uur lopen te kroelen.




Ouders:
Valco=Bont Gepareld split voor {X1:Lutino}
Parel=Gepareld split voor Bont

Nageslacht:
Jonge man
25.0 % Bont  Gepareld split voor {X1:Lutino}
25.0 % Bont  Gepareld
25.0 % Gepareld split voor Bont {X1:Lutino}
25.0 % Gepareld split voor Bont

Jonge pop
25.0 % Bont  Gepareld Lutino
25.0 % Bont  Gepareld
25.0 % Gepareld Lutino split voor Bont
25.0 % Gepareld split voor Bont

© 2004 - 2005 Barry van Rossum & Peter Bosboom | valkparkiet.com

Valco is hier in de zomer van 2005 geboren. Een valk die zich graag liet horen hadden we toen al, maar deze overtreft alles. Zodra er een valk begint te fluiten begint deze macho ook direct mee te doen.

Parel was een van onze eerste valkparkieten en komt weg van de kinderboerderij waar mijn moeder vroeger vrijwilliger was.




Ouders:
Diesel=Witmasker Bont split voor {X2:Cinnamon} {X1:Gepareld of Lutino}
Chico=Witmasker Gepareld split voor Bont

Nageslacht:
Jonge man
25.0 % Witmasker Bont  (Gepareld)
25.0 % Witmasker Bont split voor {X1:Cinnamon} {X2:Gepareld of Lutino}
25.0 % Witmasker  (Gepareld) split voor Bont
25.0 % Witmasker split voor Bont {X1:Cinnamon} {X2:Gepareld of Lutino}

Jonge pop
25.0 % Witmasker Bont  Gepareld of Lutino
25.0 % Witmasker Bont  Cinnamon
25.0 % Witmasker  Gepareld of Lutino split voor Bont
25.0 % Witmasker  Cinnamon split voor Bont

© 2004 - 2005 Barry van Rossum & Peter Bosboom | valkparkiet.com

Diesel is een Bonte Witmasker split {X2 Cinnamon} {X1 Gepareld of Lutino} en komt van Yvonne waar ook Chillie en Pepper wegkomen. Het is een heel stil er rustig mannetje en laat zich echt maar nauwlijks horen.

Chico, is mijn eerste Witmasker en was gekocht als een man. Dat verklaart ook haar naam. Ook zij is heel stil en rustig, wat dat betreft zijn het echte soulmates.




Ouders:
Chillie=Cinnamon split voor Bont {X1:Geelwang (rec.)}
Pepper=Cinnamon Gepareld Geelwang (rec.) split voor Bont

Nageslacht:
Jonge man
12.5 % Bont  Cinnamon Geelwang (rec.) split voor {X2:Gepareld}
12.5 % Bont  Cinnamon split voor {X2:Gepareld} {X2:Geelwang (rec.)}
25.0 % Cinnamon Geelwang (rec.) split voor Bont {X2:Gepareld}
25.0 % Cinnamon split voor Bont {X2:Gepareld} {X2:Geelwang (rec.)}
12.5 % Cinnamon Geelwang (rec.) split voor {X2:Gepareld}
12.5 % Cinnamon split voor {X2:Gepareld} {X2:Geelwang (rec.)}

Jonge pop
12.5 % Bont  Cinnamon Geelwang (rec.)
12.5 % Bont  Cinnamon
25.0 % Cinnamon Geelwang (rec.) split voor Bont
25.0 % Cinnamon split voor Bont
12.5 % Cinnamon Geelwang (rec.)
12.5 % Cinnamon

© 2004 - 2005 Barry van Rossum & Peter Bosboom | valkparkiet.com

Chillie en Pepper is een Geelwang spannetje, ons eerste geelwang spannetje. Ook zij komen weg bij Yvonne, waar ze één keer gebroed hebben. Ook bij mij hebben ze één keer gebroed, maar dat nestje was helaas onbevrucht.




Ouders:
Kiäro=Gepareld split voor {X2:Lutino} {X2:Geelwang (rec.)}
Kiära=Gepareld Lutino Geelwang (rec.)

Nageslacht:
Jonge man
50.0 % Gepareld split voor {X2:Lutino} {X2:Geelwang (rec.)}
50.0 % Gepareld Lutino Geelwang (rec.)

Jonge pop
50.0 % Gepareld
50.0 % Gepareld Lutino Geelwang (rec.)

© 2004 - 2005 Barry van Rossum & Peter Bosboom | valkparkiet.com

Kiäro en Kiära is een Geelwang Gepareld Lutino spannetje. Ze komen bij de weg bij een kweker uit België. Helaas heeft Kiära een klein kaal plekje. Maar hun jongen hebben dit gelukkig niet. Bij de kweker zaten ook nog twee van hun jongen in het hok. Die zaten beide helemaal vol in de veren.




Ouders:
Ayko=Bont Gepareld split voor (Witmasker) ({X1:Lutino})
Aylo=Bont Cinnamon Gepareld

Nageslacht:
Jonge man
25.0 % Bont  Gepareld split voor (Witmasker) {X2:Cinnamon} ({X1:Lutino})
25.0 % Bont  Gepareld split voor (Witmasker) {X2:Cinnamon}
25.0 % Bont  Gepareld split voor {X2:Cinnamon} ({X1:Lutino})
25.0 % Bont  Gepareld split voor {X2:Cinnamon}

Jonge pop
25.0 % Bont  Gepareld (Lutino) split voor (Witmasker)
25.0 % Bont  Gepareld split voor (Witmasker)
25.0 % Bont  Gepareld (Lutino)
25.0 % Bont  Gepareld

© 2004 - 2005 Barry van Rossum & Peter Bosboom | valkparkiet.com

Ayko is een Bont Gepareld mannetje kanssplit Witmasker en {X1 Lutino}. Het is een jong van Valco, met een popje waar wij geen flauw benul van hebben. Waarschijnlijk komt hij uit Valco en Snowy of Valco en Parel. Aangezien Snowy alleen moest broeden hadden we die eiëren naar Valco en Parel gelegd.




Ouders:
Chew Chew=Witmasker split voor ....
Roos=Wildkleur split voor ....

Nageslacht:
Jonge man
100.0 % Wildkleur split voor Witmasker

Jonge pop
100.0 % Wildkleur split voor Witmasker

© 2004 - 2005 Barry van Rossum & Peter Bosboom | valkparkiet.com

Roos is een Wildkleur popje zonder enige splits, het is ook een tam popje wat hier ook geboren is.

Chew Chew heb ik gekocht als de man van Chew Chew, ik heb ze beide zo genoemd omdat ze dit beide zeggen. Maar zodra Chew Chew hier in de volière zat, ging hij achter Roos aan.




Ouders:
Dusty=Bont Cinnamon split voor ....
Yellow=Bont

Nageslacht:
Jonge man
100.0 % Bont split voor {X1:Cinnamon}

Jonge pop
100.0 % Bont  Cinnamon

© 2004 - 2005 Barry van Rossum & Peter Bosboom | valkparkiet.com

Dusty is een Primrose man helemaal uit Zweden, maar gekocht in Zwolle op de vogelmarkt.

Yellow is hier geboren in de zomer van 2001, en is de dochter van Parel.




....=????
Chew Chew=Witmasker split voor Bont

Nageslacht:???

Chew Chew was dus de andere helft van Chew Chew. Voor haar zoek ik dus nog steeds naar een mannetje, mocht iemand nog een leuk iedee voor een mannetje hebben, dan zou ik dat graag horen. Ik zou voor haar ook het liefst zo snel mogelijk een mannetje vinden.




Dizzle= Witmasker Cinnamon Gepareld split Bont
....=???

Nageslacht:???

Dizzle is een Witmasker Cinnamon Gepareld mannetje van zomer 2006 die we zelf gehouden hebben voor in huis. Hij zit nu nog alleen, maar krijgt zeker geen tekort aan aandacht. We hebben hem nu nog alleen zitten, omdat ik hier het liefst een popje uit een van mij eigen spannen tegenover zet. Vaak is hij er zo lang uit dat hij na een poosje zo moe is dat hij zelf maar weer de kooi in gaat en er de rest van de dag er ook niet weer uitkomt, ongeacht een open of de dichte kooi.


De rest van de foto´s komen zo snel mogelijk. Ik moet veel nog even in het juiste formaat zetten en van sommige vogels zal ik nog even proberen een duidlijkere foto te krijgen.

Verder wens ik iedereen alvast veel gezonde jonge valkjes toe ;).

Groeten Tjerk

Rianne

Dat zijn aardig wat koppels, leuk! :D Ben benieuwd naar de foto's, zo te lezen heb je aardig wat witmaskers!

Tjerk

Hey Rianne,

ik heb inderdaad vrij veel Witmaskers en vaak ook in combinatie met Bont en vaak zelfs wel meer.

Groeten Tjerk

chica

wat leuk ik ben ook heel benieuwd naar de foto's en de jonkies
nog veel succes met het dagboek.ik zal proberen het bij te houden.leuk !!
groetjes ilse,chica en pico

Tjerk

Hey,

dat zou leuk zijn. Jou valkjes zien er btw ook erg goed uit. Ik heb net je dagboek nog weer even door gebladerd.

Groeten Tjerk


Tjerk

Hey,

ik heb er even een paar foto´s tussen gezet. Zo hebben jullie weer een beter beeld van mijn valkjes, de rest volgt zo snel mogelijk.

Groeten Tjerk

*Patricia*

hoi Tjerk


altijd leuk om het nieuwe jonge volk te zien.. ik ga je dagboekje zeker bijhouden.

groet Patricia

*Esther*

Hoi Tjerk,

Leuke foto's van valkjes.
Ik hoop dat je een goed kweek hebt, komend seizoen!

gr Esther

Tjerk

Hey Patricia en Esther,

het zou inderdaad leuk zijn als jullie het blijven volgen. Gaan jullie beide ook weer broeden dit jaar?

Groeten Tjerk

Rianne

Hoi Tjerk,

mijn hart sloeg even over bij het zien van je geparelde lutino geelwang... wat een plaatje! Komt dat koppel toevallig bij Bernard vandaan? Mijn geparelde man split cinnamon lutino geelwang (x2) komt daar namelijk vandaan, misschien hebben we familie. :)
Hopelijk mag ik dit jaar kleintjes verwachten van deze man, samen met mijn cinnamon bont geparelde geelwang pop. :D

*Patricia*

hoi Tjerk,

het wordt erg moeilijk kweken met een vogel. ik heb hem nog maar heel kort en er komt er in de toekomst zeker een bij maar of ik dan ook ga broeden moet ik nog maar zien.

ik vind het wel heel leuk om het bij anderen te zien en zal je dagboek dus ook regelmatig bekijken.


groetjes Patricia

*Esther*

Tuurlijk niet  :o  ;D

Ik hoop de valkjes wel! ;D

gr Esther

Tjerk

Hey Rianne,

ze komen inderdaad beide bij Bernard weg. Waarschijnlijk heb je dus een jong van Kiäro & Kiära. Ik hoop voor je dat er gezonde jongen uit komen.

Hey Esther en Patricia,

het stond er inderdaad een beetje raar ja. Met één vogel broeden is ook erg moeilijk.

Groeten Tjerk

Anja

Hoi Tjerk,

Prachtige valkjes zeg. ik ga je ook proberen te volgen en ik ben benieuwd naar de jonkies.
Ik hoop iig dat je een goede kweek hebt dit seizoen.

Groetjes Anja

Rianne

Hoi Tjerk,

dan kan ik je vertellen dat er in beide vogels ook cinnamon zit. Riny heeft namelijk het broertje van mijn valk en die is geelwang cinnamon gepareld split lutino. :)