iets in het oogje gekregen tijdens vervoeren?

Gestart door I_Xyzyx_I, 21 januari 2007, 19:16:30

« vorige - volgende »

I_Xyzyx_I

Hallo allemaal

Gister hebben mijn vader en ik 6 valkparkieten gekocht voor in de voliere, ze zitten nu tijdelijk in de kamer voliere wat erg goed gaat, al is het wat druk.

Maar 1 van de valkjes heeft een beetje een tranerig oogje en zijn oogleden zijn een beetje rood, hij lijkt er niet veel last van te hebben omdat hij constant tegen het andere lutino valkje loopt te fluiten en met zijn kopje tegen haar aan te wrijven ( wat zij niet erg op prijs stelt, en ik ook niet als het om 7 uur begint en de kooi op mijn slaapkamer staat :-X )

Dus vroeg ik mij af of het kwaad kon hem nog bij de andere valkjes te laten staan, en of het uit zichzelf over gaat of dat ik naar de dierenarts moet.

Hij had het niet toen ik hem kocht, het valt nogal op dus is niet iets wat je zo over het hoofd ziet als je de vogeltjes probeert te inspecteren. Dus daarom denk ik dat het tijdens het vervoeren is gebeurd, ze zaten namelijk per 2 in een doosje en ze waren flink aan de wandel aan het geluid te horen :-\

Ze komen bij een kweker vandaan die meerdere keren kampioen is geworden, zijn ook erg mooie grote vogels met enorme kuiven ( al zijn die nu wat korter omdat ze het leuk vinden om op elkaars kuif te knabbelen als ze een stokje hoger zitten )

Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.

*Patricia*

hoi,

Gefeliciteerd met je valkjes,

Kan je foto's plaatsen dan kunnen we zien hoe het eruit ziet. Ps we zijn ook nieuwsgierig naar je andere valkjes hoor.

Groetjes Patricia

I_Xyzyx_I

heb er geprobeerd foto's van te maken maar door de flits ziet hij er uit als een albino en zie je er niet zoveel van, zal het morgen wel met zonlicht proberen.

valkjes zijn trouwens lutino gepareld pop, lutino (split gepareld) man, opaline wildkleur pop, (half)opaline wildkleur man, bont vrouwtje, bonte opaline man

ze trekken wel allemaal per mutatie ( lutino, wildkleur en bont ) naar elkaar toe, 1 van de lutino's heeft een klein kaal plekje op het achterhoofd maar is heel minimaal, als jongen ook kale plekjes krijgen als de lutino's met elkaar gaan ( laat ze zelf kiezen ) dan koppel ik ze wel allebei aan een andere valkparkiet.

maar ik denk dat ik hem morgen maar even mee neem naar de dierenarts als het niet over is ( andere vogel had het ook een klein beetje maar was vanochtend helemaal weg ) kan ik meteen paar zakjes trostgierst halen want die is op.

en nu ga ik ff een nieuw voerbakje zoeken, 1 van de valken heeft het bakje dat er nu in zit zichzelf toegeeigend en gebruikt het als zitplaats :-\ en moet de rc auto ook even schoon maken, was door de modder gegaan :-X

dus morgen de foto's en eventuele conclusie van de dierenarts :), zal binnenkort ook maar een dagboek aan maken

Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.

Rianne

Hoi,

het kan zijn dat je valkparkiet een ontstoken oogje heeft.
Door het vervoer van het oude verblijf naar jouw huis is de valk in een stress situatie gekomen, waardoor de weerstand wat is verlaagd. Hierdoor kunnen ziektes doorkomen, en bij sommige ziektes hoort het verschijnsel oogontsteking. Dit hoeft niet per se met een ziekte gepaard te gaan, voor een juiste diagnose zul je met de valk naar een vogelarts moeten, die je een zalf voor het oogje zal geven en evt nog andere medicijnen. Ook kan hij je vertellen of de valk nog apart van de rest moet zitten. :)

I_Xyzyx_I

volgensmij is het over :) , het is iedergeval minder geworden, oogleden zijn niet meer rood maar hebben de normale kleur, ziet er alleen nog beetje verfomfaaid uit omdat de veertjes wat in de war zitten omdat het nat geweest is waarschijnlijk.

hij gedraagt zich iedergeval niet ziek, zit gewoon helemaal strak en is ook erg actief ( heb hem met webcam in de gaten gehouden zodat hij niet strak gaat zitten omdat ik in de buurt ben ) . hij zit ook regelmatig op 1 pootje.

de dierenarts hier vertelde dat ik beter langs een echte vogelarts kon gaan mocht ik denken dat het nodig was, had hem namelijk even gebeld of hij open was. dus als het woensdag niet over is gaan we maar naar zwolle ( of naar een andere vogelarts in de buurt) mijn moeder is vrij druk dus heeft geen tijd en mijn vader is pas dinsdag avond terug.

ik zal maar geen foto maken aangezien ze aan het slapen zijn ( gister is het vrij laat geworden, om half 1 waren ze nog naar mij aan het kijken wat ik aan het doen was... probeerde te slapen :-\ )

als het veroorzaakt word door een ziekte, is het dan niet beide ogen? het ene oogje ziet er namelijk normaal uit.