29 april 2024, 15:14:49

Valkparkiet bij kakarikies???

Gestart door Phoebe, 26 januari 2007, 13:11:00

« vorige - volgende »

Phoebe

Hallo allemaal.
Ik lees nu al een aantal dagen mee op dit forum en ik moet zeggen dat ik dat erg leuk en interessant vind. Ik heb momenteel twee kakakikies en hoe leuk en grappig ze ook zijn, ik mis het beetje interactie met mij. Daarom ben ik eens rond gaan speuren naar wat er allemaal mogelijk is.
En de valkparkiet trekt mij toch wel heel erg aan.
Mijn twee kakakikies zitten momenteel in een kamervoliere (Roma, 86x72x183) daarnaast heb ik ook nog een losse kooi (max 56x43x80). Het lijkt me erg leuk als de valkparkiet(en) uiteindelijk bij de twee kakarikies kunnen. De kakarikies zijn man en vrouw, vrouwtje is nog maar een paar maandjes (net zelfstandig, laatste twee weken zelf bijgevoerd) en het mannetje is al ruim een jaar, en ook een beetje tam, voor een zonnebloempit doet hij werkelijk alles  :P
Maar ok mijn vraag.
Wat is wijsheid. Ik heb gelezen dat het wel goed mogelijk is om de twee soorten te combineren, maar ik lees erg weinig over twee van elk, meer over 1 valk en 1 kakarikie.
Ik wil dus eigenlijk uiteindelijk van elk twee, is voor hen wel zo prettig en 1 valk bij twee kakarikies lijkt mij niet echt geslaagt.
Ik heb een aparte kooi waar ze dus in kunnen tot ze bij elkaar kunnen, daarnaast zitten ze in een aparte kamer en zouden dus eventueel ook de hele dag los kunnen zitten daar.
Maar hoe pak ik het aan, begin ik er met een tot die een beetje gewend is aan mij en natuurlijk z'n buurtjes of doe ik het beestje er een groter plezier in om er direct twee te nemen, en van welk geslacht. Ook een koppeltje of toch beter van niet? Ik ben momenteel tot 5 maart "werkeloos" dus heb alle tijd om het diertje lekker veel aandacht te geven. Daarna ga ik weer 36 uur werken.

Pfff is een flink verhaal geworden, maar wil gewoon zeker zijn dat ik een goede beslissing neem en het allemaal vanaf het begin goed aanpak.

Groetjes
Frieda
Mobi&Lieve
Hoe kan ik dit het beste aanpakken,
Liefs van de beestenbende:
Krijs & Lilo
Mobi & Lieve
Sien & Chim
Ot & Pheeps[/glow]

Rob S

Hoi Frieda,

Valkparkieten bij kakarikies kan wel, maar dan niet in het broedseizoen. Dus je mag ze dan geen broedmogelijkheden geven ;). Dit omdat Kakarikies veel agressiever zijn dan valkparkieten in het broedseizoen. En dan kunnen er nog wel eens heel vervelende dingen gebeuren.

Als ik jou was zou ik eerst de valkjes proberen tam te maken, zodat je ze weer makkelijk in de kooi kunt krijgen als je ze los laat vliegen. Dan kun je de 2 kooien het beste naast elkaar zetten, zodat ze mekaar al kunnen zien. Dan om de beurt, dus de valkparkieten apart van de kakarikies, los laten vliegen. Zo kunnen ze de kooi van de anderen bekijken en al een beetje kennismaken met elkaar. En na verloop van tijd kun je ze het beste tegelijk los laten vliegen in de kamer. Zo kunnen ze vluchten voor elkaar, stel dat het niet goed gaat. Als dit een paar keer achter elkaar goed gaat, kun je ze wel bij elkaar in de kamervoliere doen denk ik.

Groetjes Rob

Karin

Omdat kakariki's nogal drukspookjes zijn kun je ze idd beter niet samen hebben als je kweekt, maar als je ze puur als huisvogels hebt gaat dat prima hoor ! Ik zou eerst 1 valkje nemen en als deze goed aan je gewend is de tweede erbij nemen. Dit is makkelijker om ze goed tam te houden. Veel kwekers maken de valkjes al tam, dus een week of 6  ertussen is een goede tijd. Zit het eerste valkje ook niet te lang zonder valkenvriendje  ;D
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Phoebe

Hoi hoi
Nou de keuze is sneller gemaakt als verwacht, sinds gisteravond is Krijs m'n nieuwe huisgenootje. Hij werd met de hand opgevoed wegen kaalplukken door de ouders, alleen had de eigenaar eigenlijk geen tijd voor hem dus  zocht iemand die er wel tijd voor had. Tja en ik heb alle tijd dus ga van Krijs de mooiste valk maken die er is  ;D
Heb een stukje geopend bij handopfok. Handopfok Krijs
Liefs van de beestenbende:
Krijs & Lilo
Mobi & Lieve
Sien & Chim
Ot & Pheeps[/glow]