7 mei 2025, 18:12:53

vraagjes over voliere

Gestart door vickie, 7 januari 2007, 17:22:55

« vorige - volgende »

vickie

7 januari 2007, 17:22:55 Last Edit: 7 januari 2007, 17:26:04 by vickie
Hey,

Ik heb een voliere van 2m diep, 2m lang en 2m hoog (het hoogste punt is 2.5m). Er is een dak op en de achterwand is volledig dicht, 2 zijwanden zijn voor de helft volledig dicht. De rest van de wanden is gaas met vierkantjes van 1cm op 1cm.
Nu heb ik een paar vraagjes.

1) Hoeveel koppels valkparkieten kunnen hierin volgens jullie?
   (er zitten al 3 catharina's in en 3 chinese dwergkwartels)
2) Ik wil een nachthok maken. Hoe groot moet het zijn en hoe
    maak je zoiets? Ik ben niet zo handig en mijn pa ook niet
    dus hopelijk is het niet te moeilijk :P.
3) Hoe beschermen jullie het houtwerk van de voliere? De
    vorige bewoners (grasparkieten) hebben er al wat aan
    geknaagd, maar gelukkig niet te erg  ::)

Groetjes, vickie
Ik heb 8 valkjes nu, waarvan al 2 koppeltjes.

Rianne

Hoi Vickie,

mijn buitenvoliere is 2 x 2 x 1.80 breed. Hier komen uiteindelijk 7 valkjes en 2 catharina's in, maar tijdens de kweek zullen er 1 a 2 koppels naar binnen gaan.
Het ligt er ook een beetje aan hoe de voliere is ingedeeld denk ik. Ik vind het belangrijk dat er genoeg zitplaats is, maar ook genoeg ruimte om van punt a naar punt b te kunnen vliegen.
Mijn valkjes hebben geen nachthok, maar wel een getimmerd hokje waarin ze beschut kunnen zitten. Hier zitten ze dan 's nachts vaak in.

Mijn voliere is van aluminium, dus van geknaag heb ik geen last. ;)
Wat jij zou kunnen doen is ze genoeg speeltjes en knaagmateriaal geven zodat ze geen tijd hebben voor de voliere :) Denk aan fruitboom of wilgentakken.

vickie

Hey Rianne,

Dan houdt ik het voorlopig op 1 koppel valkjes en 3 catharina's. Er komt nog een koppel bij maar ik ga nog rustig nadenken welke mutatie ik graag erbij wil hebben.

Ruimte hebben ze genoeg. Er komt waarschijnlijk 1 lange zitstok in, ergens bovenaan. Dan heb ik nog ruimte voor klim -en knaagspeeltjes. Een hokje ga ik ook timmeren denk ik.

Bedankt,
groetjes, vickie
Ik heb 8 valkjes nu, waarvan al 2 koppeltjes.