28 maart 2024, 10:12:15

1 of 2 parkieten?

Gestart door Linda Koorn, 18 augustus 2003, 13:58:13

« vorige - volgende »

Linda Koorn

Hallo,

Ik heb nu een grote kooi gekocht waar twee valkparkieten in kunnen. Ik heb een aantal vragen: hoeveel aandacht moet je het koppel geven om ze tam te laten blijven? wat verstaan jullie dan onder tam?(wel op de rug,hand enz.) en wie weet er een adres voor mij van een kweker van de lutino in de omgeving van Den Helder/Alkmaar. Alvast bedankt!

Sander

hallo linda

om een enkele valkparkiet tam te krijgen moet je er iedere dag toch een redelijk tijd mee bezig zijn. Maar als je een koppel wilt tammaken zul je er nog meer tijd moeten insteken want ze zullen zich waarschijnlijk meer aan hun partner hechten dan aan jou.bij mij is tam dat ze kunnen rondvliegen in de kamer maar ook uit vrije wil naar jou toe kunnen. Je kunt een valkje immers niet verplichten om naar je toe te komen.

groetjes
sander

Tara

Hoi Linda,

het is veel moeilijker zoals Sanderke zegt om 2 vogels tegelijk tam te maken i.p.v. 1. Ik zou eerst beginnen met 1 parkiet om tam te maken en als die tam is dan pas de tweede. Maar natuurlijk hangt dat van jou af. Je moet veel tijd insteken om tam te maken, schaf misschien best een jongere valk aan, van zo'n 8-10 weken oud. Die zijn makkelijker tam te krijgen. Tam is eigelijk dat ze vrijwillig naar je toe komen zoals Sanderke al zei en dat ze niet bijten en je volledig vertrouwen, dat ze op je schouder willen zitten, uit je handen eten, op je hand zitten enz.... Let er wel op, als ze eenmaal tam is, dat je dan met haar/hem blijft bezighouden, anders worden ze stillaan weer ontam. Als ze eenmaal heel tam is kan je natuurlijk een tweede aanschaffen. Het kan zijn dat je tamme valk wat minder tam wordt maar ze blijft tam als je je er goed mee bezighoud. Dan kan je beginnen om je tweede (best ook weer jonge) valk tam te maken.

Groetjes, Tara

linda Koorn

Allemaal alvast hardstikke bedankt voor de reacties. Ik ben blij dat ik dit heb gevraagd want ik ga nu maar met een beginnen dankzij jullie advies.bedankt.reacties zijn nog welkom op mijn vraag natuurlijk.