28 maart 2024, 14:36:07

gekortwiekt

Gestart door Tara, 27 september 2002, 01:42:47

« vorige - volgende »

Tara

Hoi allemaal, mijn valkjes zijn allemaal gekortwiekt maar 4 ervan zijn de pennen bijna helemaal terug, de andere 2 daarentegen hebben ze nog niet terug maar die zijn natuurlijk nog niet zo lang geleden gekortwiekt. Ik hoorde dat de pennen er na een half jaar teruggegroeid zijn maar ik had een valkparkiet en haar pennen waren in een paar maanden al weer volledig terug. Maar ik wil eigenlijk niet weten wanneer ze helemaal weer zijn, alleen wil ik weten hoelang het duurt voordat ze weer kunnen vliegen. Heeft iemand raad? Groetjes Tara

Tara

Hoi, toen ik vandaag de vogels uitliet zag ik dat Laiko aan de buitenkant van de tralies was aan't proberen te klimmen, ze zag al de andere klimmen en d8 : ik kan dat ook. En het was al redelijk, wel met wat fladderen, maar toch!! Groetjes, Tara

Paul

Hoi Tara,
Ik heb zelf 2 valkparkieten gekregen die veerluis hadden gehad.
Ze zien er echt niet meer uit en daarom hebben de vorige eigenaars ze (helaas) afgedankt  >:(
Daarbij waren de veren van de vleugels bijna helemaal weggevreten door die luizen, alleen de pennen zaten er nog.
Als ze proberen te vliegen storten ze meteen op de grond  :(
Dit is ruim een half jaar geleden en er leken geen nieuwe veren te komen tot een paar dagen terug.
ineens viel op dat de buitenste veren bij 1 valk weer volledig terug waren en zo lanzamerhand lijken er steeds meer goeie veren bij te komen.
De andere heeft wel wat kleine veertjes terug maar nog niet de vleugelpennen.
Ik zou me dus geen zorgen maken als na een half nog geen veren zijn gewisseld, dit duurt soms heel lang.
Als de nieuwe veren weer zijn aangegroeid kunnen ze gewoon weer vliegen
 :)

Groetjes,  Paul.

Tara

Bedankt voor je reactie, Paul, Moko heb ik een maand of 3-4 geleden gekortwiekt en die kan nu al weer half vliegen, met wind zou hij het uitstekend kunnen, maar ik heb er al mee naar buiten geweest en dat lieverdje vliegt niet weg, met liefde kun je toch veel doen hé! Dus ja, maar ik maak me niet meer ongerust, ze leert heus wel weer vliegen.
Wel heel slordig van die vorige eigenaars van je valkjes dat ze dit zomaar lieten gebeuren. Nou ja, gelukkig was jij er om je over te nemen!
Groetjes,Tara&co

Paul

Hoi Tara,
Gisteren voor het eerst heeft er weer eentje een stukje door de kamer gevlogen  :D
Echt goed gaat het nog niet maar hij komt in elk geval al wel
omhoog gevlogen en eerst konden ze alleen maar heel snel naar beneden en nooit meer terug naar de kooi.
Het lijkt er dus op dat ze met een paar weekjes allebij kunnen vliegen  :)
Je kan duidelijk zien dat ze het weer wat meer naar hun zin krijgen want normaal zaten ze bijna altijd stil op de stok maar nu zijn ze veel meer in beweging en ze lijken ook minder bang te worden.
Gisteren heeft de vogel die nog niet kan vliegen een tijdje op mijn schouder gezeten alleen zat ie wel af en toe te blazen.
Normaal was ie al meteen weggevlogen maar nu dus niet  :)
Alleen baal ik wel een beetje dat het mannetje steeds naar het vrouwtje pikt en dat lijkt soms heel hard te gaan  >:(
Toch zitten ze soms ook wel heel lief met elkaar te knuffelen dus dat is toch ook wel vreemd.
Hopenlijk gaat dat dus binnekort ook weer beter worden.

Ook heel fijn dat het met die van jou ook weer beter gaat en dat ze op je schouder blijven zitten als je naar buiten gaat is echt heel gaaf.
Ik durf dat met die van mij niet hoor, ik heb er zelf eentje al 11 jaar en die is echt goed tam maar toch vertrouw ik hem niet helemaal wat dat betreft.

Groetjes,  Paul