29 maart 2024, 10:25:58

Wie heeft zn valk gekortwiekt?

Gestart door ~Di~, 8 januari 2007, 12:53:05

« vorige - volgende »

~Di~

Hallo,

Ik heb een valkje van 2,5 jaar oud. Toen ik haar net had was ze veel uit de kooi, maar wel met de gordijnen dicht anders knalde ze tegen het raam aan. Nu is ze minder uit haar kooi beneden, alleen op mn kamer, maar ik heb nu een kleinere kamer dus nauwelijks ruimte om de kooi neer te zetten.
Laatst liet ik haar weer beneden vliegen, maar ze overschatte zichzelf denk en knalde tegen de gordijnen en dwarrelde toen zegmaar via de muur op de bank  :(  gelukkig hield ze er niks aan over. Maar ik ben nu wel weer bang om haar los te laten, maar vind het ook zielig om haar steeds in de kooi te houden. Ze vliegt altijd met een noodgang door de kamer, waarbij ze dus tegen dingen aanvliegt  :-\
Nou weet ik dat sommige mensen hun vogel hebben laten kortwieken. Ik wilde dit eigenlijk niet, want ja, het is toch een vogel die hoort te kunnen vliegen. Maarja misschien is dat nu wel de beste oplossing..
Hoe denken jullie erover?? En zijn er mensen met goeie ervaringen mee?
xx Diane

Ivy

Hoi Di.
Je hoeft je valkje niet zo laten kortwieken dat ze helemaal niet meer kan vliegen, maar je kan haar vliegvermogen beperken.
Als je tegen een dierenarts (die ervaring heeft met valkjes) vertelt dat je graag wil dat je valkje nog vliegt, zou deze moeten weten hoe ver en hoeveel pennetjes hij moet afknippen.
Ik hoor vaker dat mensen genoodzaakt zijn om hun valkje te kortwieken omdat hij niet zo goed dingen kan ontwijken, op dit moment overweeg ik het ook met mijn nieuwe aanwinst - hij heeft moeite om het plafond in te schatten waardoor zijn kuifveren in de structuurverf blijven hangen :-\ nu heeft ie maar een paar over, en een wondje op zijn koppie.
Het is beter om de vogel laten vliegen in de door hem bekende omgeving, dan kan hij zich makkelijker oriƫnteren. Als je extra zitplekken creƫert (bijvoorbeeld ringen op het plafond hangen of iets dergelijks), dan kan ze ookmakkelijker een landingsplek vinden (hopelijk).

Ik had ook 1 valkje laten kortwieken (wegens andere redenen) zo dat hij nog kon vliegen. Het ging heel goed, hij kon nog overal komen, maar vloog minder hard en minder ver. Dus misschien in jouw situatie toch een goede optie.

Groetjes en succes,
Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie