9 juni 2025, 15:58:52

Ik wil niet kweken.

Gestart door Erik-Jan, 8 januari 2007, 11:23:43

« vorige - volgende »

Erik-Jan

Hallo,

Ik heb sinds een aantal maanden twee valkparkieten waarvan ik niet wist of het mannetjes, vrouwtjes of van beiden een is.
Tussen Kerst en Oud en Nieuw zijn ze gaan paren en 2 dagen geleden heeft Darzee 1 eitje gelegd op de bodem van de kooi.
Ik wil niet gaan kweken, daar heb ik de tijd niet voor en ik wil genieten van de twee vogels die ik nu heb. Niet als hobby maar als huisdieren.
In de dierenwinkel vertelden ze mij dat ik de eitjes het beste kan verwisselen met nepeitjes, zodat de pop na een tijdje vanzelf stopt met leggen. Als je de eitjes alleen weghaalt, dan blijft de pop doorgaan met leggen, begrijp ik.
Mijn vraag nu is of dat verhaal klopt en zo ja, wanneer haal ik dan het nepeitje weer weg. Want die kan ik niet eindeloos laten liggen, lijkt mij.
Overigens kijken beide valkjes niet meer naar het eitje om sinds de leg. Ze laten het op de bodem liggen en het is nu ook bij 1 eitje gebleven.

Bedankt voor de hulp,
groeten,
Erik-Jan

Rianne

Hoi Erik-Jan,

wat de mensen in de dierenwinkel vertelden dat klopt hoor. Als je elk eitje wat gelegd wordt, vervangt door neppers, zal het zeer wonderlijk zijn als er nog kleintjes komen ;)
Valkparkieten gaan meestal na het tweede ei pas broeden dus dat ze er nu niet naar omkijken is normaal.
In principe laat je de nepeitjes net zolang liggen tot het koppel er geen interesse meer in toont, dit duurt meestal zo'n 25-30 dagen. :)

Erik-Jan

Bedankt voor het hele snelle antwoord. Extra vraagje nog. Ik kreeg een wat onduidelijk antwoord over voeding tijdens het leggen. Enerzijds over dat extra eivoer verstandig is, maar dat weer niet nodig is als je de vogels Extravital Complete Food Premium geeft. Daar zou al voldoende doorheen zitten. Klopt dat? Ik wil ze natuurlijk niet te kort doen, dus als ze wat anders extra's nodig hebben. Je hoort 't, ik moet nog veel leren.
Groeten, Erik-Jan
Citaat van: Rianne op  8 januari 2007, 11:25:54
Hoi Erik-Jan,

wat de mensen in de dierenwinkel vertelden dat klopt hoor. Als je elk eitje wat gelegd wordt, vervangt door neppers, zal het zeer wonderlijk zijn als er nog kleintjes komen ;)
Valkparkieten gaan meestal na het tweede ei pas broeden dus dat ze er nu niet naar omkijken is normaal.
In principe laat je de nepeitjes net zolang liggen tot het koppel er geen interesse meer in toont, dit duurt meestal zo'n 25-30 dagen. :)

Rianne

Eitjes leggen is met name voor de pop extra vermoeiend. Alleen denk ik persoonlijk dat je ze geen extra eivoer moet geven, volgens mij werkt dit alleen maar stimulerend op het leggen.
Ik weet niet wat je je vogels geeft, maar dat Xtra Vital lijkt mij wel goed voer, ik geloof dat hier ook al eivoer door heen zit.

Erik-Jan

Dank je wel :D !

Citaat van: Rianne op  8 januari 2007, 11:40:02
Eitjes leggen is met name voor de pop extra vermoeiend. Alleen denk ik persoonlijk dat je ze geen extra eivoer moet geven, volgens mij werkt dit alleen maar stimulerend op het leggen.
Ik weet niet wat je je vogels geeft, maar dat Xtra Vital lijkt mij wel goed voer, ik geloof dat hier ook al eivoer door heen zit.