help!!!!rood neusje en vocht eruit

Gestart door chica, 5 januari 2007, 12:00:48

« vorige - volgende »

chica

Romy

Hoi Remco

Je hoeft helemaal niet zo hard te reageren, ik zeg je (zoals jij ook zegt) enkel wat mijn vogelarts me verteld heeft. Dit is wat ze mij gezegd heeft :
Ontwormen bij een vogel die binnen zit en niet met andere vogels in contact komt én telkens voeding krijgt uit een pak (geen schepvoeding e.d.) kan geen wormen krijgen (mits uitzonderingen die je overal hebt, niks is 100% zeker).
Ook is ontwormingsmiddel niet preventief, anders zou je het niet 2 maal in een jaar moeten doen. De reden dat je het twee maal per jaar moet doen is omdat bij volièrevogels er een besmetting kan plaatsvinden tussen 2 ontwormingsbeurten door.
Waarom er aangeraden wordt om het twee maal per jaar te doen bij volièrevogels is omdat de wormen dan geen tijd genoeg hebben om schade aan je vogels aan te richten.

In België is ontwormingsmiddel niet verkrijgbaar in de handel, dus kan het enkel via de DA. Dit middel is héél agressief en ga ik niet zomaar eventjes elk jaar opnieuw geven. Mijn vogelarts vertelde me dat 1 kuur voldoende is als hij gewoon bij me in huis blijft zitten.

Ik kan maar advies geven zoals mijn DA het mij verteld heeft. En als ik haar al niet meer mag geloven  ::) Sorry dan

Romy

remco1976

hoi romy,

even een vraagje,hoeveel valken heb je en hoelang doe je er al mee?.ik zeg het niet hard,maar ik vindt dat jij het verkeerde advies geeft.wormenkuur is ook niet preventief,maar wel als je het 2 keer per jaar geeft.jij zegt,als ze geen wormen hebben hoef je het niet tegeven.dat vindt ik het verkeerde advies.ik doe al een aantal jaar met valken en heb er momenteel 55 zitten.dus ga me niet vertellen wat wel en wat niet goed is.ik denk dat er meer mensen meer verstand hier hebben als ons.vraag bij deze wat hun mening hierover is.hier in nederland kan je veilige wormenmiddels kopen die je gewoon veilig kan geven.verder maak ik hier geen woorden aan vuil.ik zeg alleen wat het advies was van feld.en die is hier op het forum voor de meeste mensen een begrip!!

gr.remco

Inger m

Hoi Remco en Romy,
Het ontwormen kan op verschillende manieren worden toegepast. Binnenvogels lopen inderdaad minder risico, tenzij ze bv. groen van buiten krijgen. Als je enkele vogels binnen hebt is het risico inderdaad heel klein. Ik ontwormde mijn vogels binnen nooit (en dit is geen advies , maar een bevinding), maar ze hebben ook geen last gehad van wormen. Als het om een vrij agressief middel gaat en je mijdt de risico's, zou ik er eerder voor kiezen om preventieve maatregelen te nemen, zoals zeer regelmatig kooi schoonmaken en zo nodig mestonderzoek uit te voeren. Daarnaast nieuwe vogels altijd in quarantaine en wel tweemaal ontwormen.

Wat Remco waarschijnlijk ook wil aangeven, is dat het zonde is om een vogel te verliezen aan wormen, terwijl er middelen voor handen zijn. In het geval van een grote groep buitenvogels is een aantal keer per jaar ontwormen zeker verstandig. Ik denk dat ieder voor zich aan de hand van de situatie een inschatting kan maken om wel of niet te ontwormen. Zolang je maar goed op de hoogte bent van de risico's en verschijnselen van een besmetting.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Romy

7 januari 2007, 16:56:59 #34 Last Edit: 7 januari 2007, 16:58:54 by Romy
Hoi

Remco : ik heb geen algemeen advies gegeven, enkel een advies aan Ilse en aangepast aan haar situatie.

Ik heb dus aan Ilse gevraagd waar haar vogel zat (binnen dus). Ik heb haar het advies gegeven die mijn DA aan mij gegeven heeft (want ik heb ook 1 valk binnen) . Mijn DA gaf mij het advies om 1 maal te ontwormen zodat ze geen wormen hebben en voor de rest vond m'n DA het niet meer nodig.

Als ik al het advies van mijn DA niet mag doorgeven aan andere forumleden, dan moet ik hier nooit meer reageren, dat is mijn mening hierover  ::)

Romy

remco1976

hoi inger,

je hebt gelijk met wat betreft wat ik ermee bedoelde tevertellen.ook ieder geval bedankt wat jouw mening betreft.

romy.

je moet je niet zo aangevallen voelen,jij interperteerd het anders als hoe het bedoeld wordt.ik laat het hierbij,de mensen kunnen zelf beoordelen hoe ze het willen doen.dat je niet moet reageren dat vindt ik onzin,maar je moet wel tegen kritiek kunnen.en jij voeld je direct aangevallen terwijl dit niet zo bedoeld wordt.

gr.remco

Karin

Ilse haar vraag is inmiddels beantwoord en omdat we nu een beetje gaan afdwalen sluit ik nu dit topic  ;)
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves