7 mei 2025, 23:14:08

Agressieve valkparkiet

Gestart door Fleurrr, 6 januari 2007, 16:33:47

« vorige - volgende »

Fleurrr

Hoi, ook ik heb een valkparkietje, Ovide, een mannetje (denk ik, hij vertoond macho gedrag, tikken op zijn stok en kooi) van nu een jaar oud.

Ovide was al erg snel redelijk tam, hij stapt op en af mijn vinger, tenminste als hij zin heeft. Sinds een half jaar is hij af en toe redelijk agressief en dat wordt steeds erger.
Ik ben er al achter gekomen dat ik niets moet eten als hij los is, dan gaat ie happen. Ik laat hem voortaan ook in zijn kooi als mijn vriend thuis is. Als Ovide en ik alleen zijn gedraagt hij zich meestal goed. Maar zodra mijn vriend thuis komt (die weinig met Ovide doet) vliegt Ovide naar hem en begint richting mij te happen als ik in de buurt kom. Ook wil hij dan niet meer in zijn kooi. Hij stapt dan nog wel op, maar zodra we binnen een meter komen vliegt hij weg. Het is een hele tour hem dan nog te pakken krijgen.

Deze week was ik alleen thuis en Ovide zat op mijn arm, elke keer als ik naar hem keen sperde hij zijn bekje open. Voor mij een teken dat ie terug in zijn kooi moet, want meestal gaat hij dan happen (tekenen zijn het opensperren van zijn bek en een bepaald soort piepje). Voordat ik op kon staan viel hij me echt aan en beet erg hard in mijn oor, echt doorbijten niet het happen wat hij bij slopen ofzo doet.
Door zijn agressieve gedrag en zeker na deze week haal ik hem minder vaak uit zijn kooi, maar dat vind ik eigenlijk ook zielig.
Ik heb al van alles geprobeerd; belonen als hij netjes blijft zitten op mijn vinger als ik hem zijn kooi inzet, een spiegeltje in zijn kooi, als hij bijt meteen terugzetten, streng nee zeggen (dat begrijpt hij trouwens erg goed, ernaar luisteren is wat anders).

Waar kan zijn agressieve gedrag vandaan komen, in de topics lees ik dat hij dan boos of bang is, maar ik kan geen aanleiding vinden (muv van het eten en het in de buurt zijn van mijn vriend, wat ik nu dus vermijd als hij eruit gaat).

Bello

Hoi Fleur,

Hier zaten we ook met een dominant mannetje, wou niet meer in zijn kooi.

We hebben hem aten kortwieken en is een heeeeel stuk veranderd (dan is hij de baas niet meer en wilt hij ergens op dan heeft hij je hulp nodig.

Ook bij je vriend laten zitten!!
Dat is altijd beter voor het valkje als hij bij meerdere mag komen zitten.

Veel succes (het hakken zo noem ik het is gewoon gedrag waar je van de vlak bang voor moet zijn, maar DAT ZIJN WE DUS MOOI NIET) ;D

Dorothé

ps en hij heeft een puber leeftijd!!!
Dat is uitproberen wat hij kan en mag
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Paauwtje

Het kortwieken raad ik persoonlijk af.
In bovenstaand bericht heeft het gelukkig goed uitgepakt.
Bij 2 van onze valkjes niet ze werden erg onzeker en nu ze weer een beetje kunnen vliegen trekken ze volledig bij.
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Anja

Hoi Fleur,

Over het kortwieken zijn de meningen hier nogal verdeeld. De een is ervoor de ander ertegen. Maar goed ook dat we niet allemaal hetzelfde erover denken.
Ik heb 8 valkjes en ze zijn alle 8 gekortwiekt en dat gaat super.
Ik denk in jou geval dat het pubergedrag is en dat jou valkje idd gaat uitproberen wat hij wel en wat hij niet mag. Een kwestie van uitproberen denk ik.

Groetjes Anja

*Patricia*

hoi Anja,

Mag ik ook weten waarom je al je valkjes heb gekortwiekt?

ik had al eerder gelezen dat je dat om een rede had gedaan. en ik was gewoon niewsgierig.

groetjes Patricia

Anja

Hoi Patricia,

Ik heb je een im gestuurd.

Groetjes Anja

*Patricia*

hoi Anja

ik heb hem gekregen dank je

groetjes Patricia

Fleurrr

Bedankt voor jullie reacties.Ik zal nog eens goed nadenken over het wel of niet kortwieken (toen ik hem kreeg was hij ook gekortwiekt), maar ik zal het eerst nog even aankijken.
Wie weet trekt hij wel snel wat bij (misschien zit ie aan het einde van zijn pubertijd?hoe lang duurt dit ongeveer?)
In ieder voorlopig nog maar goed proberen op te voeden en doorzetten!