9 mei 2024, 05:02:54

wel of geen spiegeltje in de kooi?

Gestart door Dafrinja, 19 december 2006, 13:51:13

« vorige - volgende »

Dafrinja

Hallo!

Gizmo is nu 8 weken en we hebben hem nu sinds vorige week zondag.
Hij komt dus bij een kweker vandaan waar altijd geluid en andere valkjes waren, en nu zit hij alleen. (mijn man wil geen 2e valk)
Nu heb ik gemerkt dat hij, als hij in de spiegel kijkt en zichzelf ziet, denkt dat het een ander valkje is en gaat er ook tegen brabbelen. De spiegels hangen boven de kooi en dat is dus nu zijn favoriete plek om te zitten.
Ik speelde laatst op de computer wat valkjesgeluiden af, en hij reageerde daar best op en ik denk dat dat zijn gevoel heeft bevestigd dat daar valkjes zitten.
Nu zijn we natuurlijk druk bezig met het tam maken en dat gaat best redelijk, maar kan ik nu wel een spiegeltje in de kooi hangen? Hij vind t blijkbaar wel leuk...
Maar ik wil hem geen valse hoop geven, er is immers geen valkje waar hij mee kan spelen of die wat terug zegt.

Ik hoop dat iemand antwoord heeft.  :)

Groetjes Dafrinja en Gizmo!!



Trice

Hehe, ten eerste, wat leuk dat je valkje Gizmo heet, heb er zelf 4 waarvan ook 1 Gizmo heet..
Verder over het spiegeltje.. Zelf heb ik deze vraag ook ooit wel eens gesteld op dit forum..
Mij werd toen gezegd dat als je maar 1 valkje heb dat een spiegeltje wel leuk is omdat hij dan zichzelf ziet.. Ikzelf heb geen speigeltje omdat ze met zen 4en zijn maar een speigeltje is een goed idee hoor.. Kan in ieder geval geen kwaad is mij toen gezegd.. Dus hoop dat je hier wat aan hebt!
En die geluidjes afspelen is altijd goed, hoe vaker hij ze hoort, hoe beter hij het zelf straks kan fluiten!  ;)

Groetjes trice

Dafrinja

22 december 2006, 12:59:37 #2 Last Edit: 22 december 2006, 13:28:14 by Dafrinja
Hallo iedereen!

Allereerst: bedankt Trice voor je reactie en antwoord. :)
Ik wilde melden dat ik een spiegeltje had gekocht, maar nu toch er een (leuker! :) ) speeltje voor in de plaats heb gehangen.
Want hij begon steeds meer raar gedrag te vertonen. We hebben ook de spiegel boven de kooi (tijdelijk) eraf gehaald.
Hij wilde niets anders dan bovenop de kooi en dan ging hij raar krijsen. Ik heb ergens hier op t forum een filmpje gezien, wat volgens mij van Riny kwam, maar dat weet ik niet zeker. Inmiddels heb ik het filmpje gevonden. :) http://www.youtube.com/watch?v=G_tOWt0nLas
Het is ongeveer zoals op dat filmpje, alleen dan minder erg. Wel ongeveer het krijsen alleen gaat t koppie minder vaak op en neer als in t filmpje.
En op dat filmpje vertoond t valkje hetzelfde gedrag als Gizmo, n.l. dus het krijsen en het koppie op en neer en dat deed hij elke keer heel vaak en gister zelfs meer als een kwartier lang, daarna hadden we er genoeg van. Ik geloof dat we allebei bijna doof zijn geworden.
Toen ik t spiegeltje in de kooi en erboven had weggehaald was het bijna spontaan over.
Vanochtend heb ik een nieuw speeltje gekocht en hij vond t nog leuk ook!

Groetjes Dafrinja en
                                   Gizmo

Karin

Ik raad spiegeltjes altijd af. Valkjes kunnen er idd wat raar op reageren. Neem er over een tijdje een tweede valkje bij, dat is veel beter voor hem. Valkparkieten zijn groepsvogels en moet je voor hun welzijn minimaal met zijn tweeën houden. Of je moet 24 uur per dag bij hem zijn, maar dat kan niemand  ;D ;D ;D Valkjes die alleen zitten krijgen op een gegeven moment ongewenst gedrag. Dat kan zijn schreeuwen, zichzelf plukken, heen en weer lopen over de bodem enz. Dat is ook de reden dat ik zelf nooit een jong verkoop aan iemand die het valkje alleen wil houden.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Andy

Nooit een spiegeltje in de kooi of in het zicht van de kooi ophangen. Je vogel wordt er gek van. Ze zien een "ander" maar vinden er geen.
Ze worden er knettergek van.
Doe dit met geen enkele vogelsoort.

groeten Andy

Dafrinja

Hallo!
Bedankt Karin en Andy voor jullie antwoord.  :)
Zoals gezegt is de spiegel boven de kooi weg en ook die in de kooi. Gizmo is nu weer gewoon. In de dierenwinkel waar we destijds Crazy ophaalden, zei toen ook al dat er geen spiegeltje in de kooi mocht, tenminste, dat was het verstandigst. Maar ik dacht nu dat het geen kwaad kon, in het begin was het nog grappig dat ie, een beetje, ging krijsen als je m voor de spiegel zette, maar dat werd dus niet meer grappig.
Bedankt voor jullie advies.

Groetjes Dafrinja en Gizmo

Inge88

Ik heb ergens gelezen dat een valkparkietje 't spiegeltje als z'n partner kan gaan zien en dan minder tam zouden kunnen worden.

Mijn valkparkietje reageerde echter nooit op een spiegel (in de douche), negeerde 't volkomen. :P

Riny

Hallo Inge
De meeste valkjes reageren heel erg op een spiegel, en gaan dat als hun partner beschouwen.
Natuurlijk zijn niet alle valkjes het zelfde.
Groetjes Riny :D

Mara

Hoi Hoi

Ik heb in de kooien van mijn vogels binnen wel spiegeltjes hangen. De ene dag kijken ze er wel naar om en dan weken weer niet. Dat ligt er echt aan. Verder reageren ze naar ons toe ook niet anders dan andere valkjes. Ook mijn grasje ziet het spiegeltje echt alleen als speelgoed en verder niets. Zoals Riny al aangeeft, elk valkje reageert anders.

Liefs

mara

wieske


hoi

ik heb er wel 1 in hangen en ze kijken er niet naar om :-\
maar eronder hangt een bel en die hebben ze er al een paar keer afgehaalt


wieske (martijn)