28 april 2024, 12:03:31

FLEVOVALKENHOF 2007 zie dagboek 2008!

Gestart door *Esther*, 4 januari 2007, 21:32:22

« vorige - volgende »

Karin

Citaatman afkomst:
100% gepareld split voor bont {X2: lutino geelwang}

pop afkomst:
100% gepareld split voor bont

Deze jonge mannen geven dus altijd lutino-geelwang popjes. Leuk gecombineerd met weer een bont popje!


Hoi Esther,

Omdat beide mutaties geslachtsverbonden vererven ( lutino en geelwang ) schijnen deze mannen of lutino of geelwang door te geven aan de dochters. Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar daar was ook iemand met een split lutino geelwang man en dacht daar lutino geelwangen uit te kunnen kweken. Vraag het even na aan iemand met veel verstand van vererving. Ik zal eens kijken of ik het kan vinden.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

*Esther*

Hoi karin,

Bedankt voor de tip!
Ik ga ook even speuren.

Vanaf vandaag heb ik een opvang valkje er bij.
Het is wrs een popje maar ik heb m'n twijfels. Ze kan erg leuk fluiten en roffelt. Maar ze krijst als een popje.
Dat is ook de reden dat ze hier is. Het mannetje met wie ze in een kooi zat was super tam en had geen interesse in haar.
Zelf is ze niet erg tam. Dus zij had meer interesse in de man dan de man in haar. Ze bleef maar roepen en aandacht vragen.
Nu is ze even hier. Ze kan na de quarantaine een mannetje zoeken, of een popje. Als hier dan jongen uitkomen mag de eigenares een of twee jongen kiezen of ze neemt het popje met man er bij terug.
En dan mag ze daar buiten in de voliere als die klaar is.
Ik ben heel benieuwd.

gr Esther

Rianne

Hoi Karin,

het is mogelijk dat er een gewone lutino uit zo'n split man komt. Maar omdat geelwang en lutino geslachtsgebonden vererven, is het logisch dat deze factoren zich in 1 valkje uiten, zoals bijvoorbeeld bij split cinnamon gepareld. :)
Riny heeft een cinnamon geparelde geelwang split lutino, is weer ff anders als split geelwang lutino maar toch, daar kwam een geelwang lutino jong uit.
Ook de kweker waar ik mijn valkje (en die van Riny) vandaan heb, garandeerd mij de split (ouderkoppel was aanwezig) en de kans op geelwang lutino jongen. :)

*Esther*

Hoi Rianne en Karin,

Zoiets dacht ik ook.
Er staan 4 mutaties in het bovenste rijtje die alle vier toch gewoon gecombineerd worden doorgegeven? Zoals dus cinnamon gepareld, lutino gepareld, cinnamon lutino enz.
Maar ik ga het nog wel uitzoeken.

Voorlopig zitten de bonte man en de lutino geelwang op één stok.  :D

gr Esther

Rianne

Ook de calculator van Kirsten Munson geeft zo'n jong aan, als voorbeeld mijn koppel:


Moeder:bont cinnamon gepareld geelwang
Vader:gepareld split voor {X2: cinnamon lutino geelwang}

man afkomst:
50% gepareld split voor bont {X2: cinnamon geelwang}
50% cinnamon gepareld geelwang split voor bont {X1:  lutino}

pop afkomst:
50% gepareld split voor bont
50% cinnamon lutino gepareld geelwang split voor bont


Je ziet dat er ook een gewone geparelde pop uit kan komen. :)

*Esther*

Hoi,

Ik heb mijn naam veranderd.
*Esther* is het nu.

Weinig nieuws hier.

Er wordt nog steeds gewipwapt, iedereen doet het met iedereen ::) Er zijn 3 koppels vrij vast en de rest heeft geloof ik niet zo'n voorkeur.

Behalve dan mijn getekende man, Twinboy. Die is en blijft helemaal gek van Laluna mijn geelwang-lutino popje. Apart hoor, vanaf het moment dat hij haar zag is het raak! ;D

De valkjes hebben geen last van de kou. Ze krijgen al een tijdje extra zonnebloempitten. Ik kan zien dat ze er wat forser door worden.

doei,doei
Esther

Caroline

Wel leuker, gewoon Esther maar ...... wel eventjes wennen.  ::) ;)

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Rianne

Hoi cr... Esther, ;)

Hopen dat je lutino geelwang pop ook split is voor bont :D

*Esther*

Hoi,

Ik hoop ook dat ze split is voor bont!

Hej ja, grapjassen, ik was al gewoon Esther voor jullie hoor! ;D

Tjooo!!

Dafrinja

Hoi Esther!

Ik ben benieuwd wat er 'uit' Twinboy en Laluna gaat komen als het ooit zover komt! Ik heb niet zoveel verstand van al die splitten enzo..

Succes met je valkjes!

Groetjes Dafrinja

•=Bonnie=•

26 januari 2007, 13:14:15 #55 Last Edit: 26 januari 2007, 15:33:54 by Bonnie
Het is juist zo lastig lutino-geelwang te kweken omdat het niet zo simpel is als een lutino man tegen een geelwang pop zetten.

Je krijgt dan 100% lutino popjes en 100% mannen split voor x1 lutino en x2 geelwang. Hierbij liggen de twee mutaties dus ieder op een eigen chromosoom maar de jngen krijgen er maar één van hun vader en dus krijg je OF lutino OF geelwang popjes.

Alleen bij een cross over kan hier een lutino-geelwang uit komen, het lutino van x1 moet dan naar x2 overspringen (of anderom natuurlijk) tijdens de bevruchting zodat beide geslachtsgebonden mutaties op één chromosoom terecht komen zodat het popje beide mutaties tegelijk zal hebben.

Wanneer je een wildkleur man tegen een lutino-geelwang pop zet krijg je 100% wildkleur popjes en 100% wildkleur mannen split x2 lutino-geelwang. Nu liggen lutino en geelwang dus samen op één chromosoom.

Die mannen geven dus 50% lutino-geelwang popjes en 50% wildkleur popjes. Tenzij er sprake is van een reversed cross over. Lutino of geelwang springen dan van x2 naar x1. In dat geval kan er ook een gewone geelwang of een gewone lutino pop uit komen  :)

Als je lutino-geelwang wilt kweken heb je een lutino geelwang als basis nodig, of crossover. Esther haar man geeft dus met die pop 100% mannetjes split voor x1 lutino-geelwang, en dus kan je er zelf lutino-geelwang mee kweken :)

Cross overs en reversed cross overs zijn overigens per keer mogelijk, als je dus een koppel hebt die het een keer had wil dat niet zeggen dat het nog eens zal gebeuren.

Rob S

Zo, ook weer wat geleerd ;D!

*Esther*

Hej Bonnie,

bedankt voor je uitleg. :D

Ik weet precies hoe het zit maar ik krijg het niet zwart op wit.... :-\
Het is dus inprincipe hetzelfde als met de andere mutaties, in dat rijtje, gepareld en cinnamon. En alle combi's daarvan.


En Dafrinja, je bent net weer naar huis, ik vond het leuk dat je hier was. Gezellig gekletst met zijn 2-en. Noa vond jou een hele aardige mevrouw!

Doeiii
Esther

•=Bonnie=•

Citaat van: *Esther* op 26 januari 2007, 16:45:47
Hej Bonnie,

bedankt voor je uitleg. :D

Ik weet precies hoe het zit maar ik krijg het niet zwart op wit.... :-\
Het is dus inprincipe hetzelfde als met de andere mutaties, in dat rijtje, gepareld en cinnamon. En alle combi's daarvan.


En Dafrinja, je bent net weer naar huis, ik vond het leuk dat je hier was. Gezellig gekletst met zijn 2-en. Noa vond jou een hele aardige mevrouw!

Doeiii
Esther



Klopt, als je een cinnamon-opaline-geelwang pop tegen een wildkleur man zet zijn alle mannelijke nakomelingen split x2 cinnamon-opaline-geelwang en krijgen ze dus alleen cinnamon-opaline-geelwang popjes tenzij je weer cross overs hebt :)

Dafrinja

Heeey!

Ik vond t ook gezellig.  ;D :D
Je hebt erg leuke kinderen.  ;D
Hebben jullie al een nieuwe vis gekocht??
En zit Twinboy nog steeds bij dat geelwang popje?
Kom je hier ook s langs?? Gizmo bekijken?
Je mag dan je kids meenemen als je wilt, al heb ik natuurlijk weinig speelgoed voor ze. T hoeft niet natuurlijk..
Kijk maar s..

Groetjes!!!!!

Dafrinja en
Gizmo