16 mei 2025, 02:54:50

Wat te doen?

Gestart door marcovnikov, 18 december 2006, 17:45:24

« vorige - volgende »

marcovnikov

Ik twee valkparkieten die nu ongeveer een jaar zijn binnen in een kooi zitten. Ik heb vroeger wel vogels gehad, maar altijd maar 1. Nu heeft de pop afgelopen zaterdag een ei gelegd (vanmorgen het tweede) op het schelpenzand.

Wat moet ik nu doen?

Is er een kans dat de eitjes binnen in een kleine kooi uitkomen?

Riny

Hallo Marcovnikov
De eitjes kunnen zeker uitkomen binnen in een kooi.
Mag ik vragen hoe groot je kooi is?
Je moet er wel rekening mee houden, dat de jonkie's als ze uitvliegen er ook nog bij moeten kunnen.
Als je niet graag jonkie's zou hebben, kun je ze ook nepeitjes geven.
Weet je zeker dat een van je valkjes een mannetje is?
Popjes die alleen gehouden worden ,kunnen ook eitjes leggen.
Die zijn uiteraard niet bevrucht.
Als je vragen hebt horen we het wel.
Groetjes Riny :D

marcovnikov

mijn kooi is ongeveer 65 x 45 cm met een hoogte van ongeveer 65 cm.

Waar ik ze gekocht heb, hebben ze me gezegd dat het mannetje en vrouwtje zijn.

Ik zou graag de kooi schoonmaken, kan ik de eitjes verplaatsen?
Want ze verdedigen eitjes nogal

Riny

Hoy Marcovnikov
Als ik jou was zou ik de eitjes verplaatsen en in een broedblok leggen.
Dan heb je in ieder geval al een probleem minder met de kooi verschonen.
Je moet er rekening mee houden ,als de eitjes bevrucht zijn , dat er toch 4 jonkie's geboren worden.
Dan heb je 6 valkjes in die kooi, daar vind ik ze wel erg klein voor.
Groetjes Riny :D

carco

Mijn valken hebben hun eerste broedsel ook gewoon onder in de kooi gehad en als ik nu die kooi zie denk ik:hoe hebben daar ooit 4 valken in kunnen zitten.
Maar je hebt het niet altijd voor het zeggen en verplaatsen zou ik ze niet in deze situatie want dan raken ze alleen in de stress.
Een broedblok geven kan (mits ie in de kooi past op de grond) maar dat heb ik toen ook gedaan en toen wilden ze absoluut de kooi niet meer in laat staan op de eitjes zitten.
Je kan het proberen, maar laat anders alles zoals het is en je ziet wel of er iets uitkomt(of niet)
Ik heb toen trouwens al die tijd de kooi niet schoon gemaakt. Oké de lucht was niet erg aangenaam, maar ik was bang om het nest te verstoren en de eitjes te veel te moeten pakken.
Succes!!
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

marcovnikov

Afgelopen vrijdag zijn 2 jongen uitgekomen en vanmorgen de laatste.
Het 2de jong is afgelopen nacht dood gegaan. De ouders verdedigen het dode jong nog. Moet ik met het weghalen wachten totdat de ouders afstoten?

Een tweede vraag: 1 van de ouders (ik denk het mannetje) heeft de 2 afgelopen nachten zijn ontlasting tot buiten de kooi laten vallen. Kan dit samenhangen met het uitkomen van de eitjes?  Moet ik hier iets aan doen?

Karin

Die ontlasting is normaal als ze broeden. Misschien kun je met een stokje het dode jong verschuiven ? Meestal verdedigen ze het niet meer, maar het kan zijn dat ze de andere jongen verdedigen. Lukt het niet, laat het dan maar even liggen, het zal snel verdrogen en dan weghalen als de ouders er even af zijn.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves