29 april 2024, 14:38:40

oudere valkparkiet nog tam krijgen??

Gestart door sproetje24, 29 december 2006, 09:19:12

« vorige - volgende »

sproetje24

wij hebben een 3 jaar oude valkparkiet in huis genomen,daar die anders naar het asiel moest.Dit valkje is niet handtam,werd binnen in een kooi gehouden en kwam er ook niet uit.Bij ons staat hij ook in de living en hopen toch nog zijn vertrouwen te winnen. Hij eet wel trosgierst uit de hand maar verder gaat het niet.Zetten ook de kooi af en toe open en hij durft er nu wel uitkomen,maar vliegt overal tegenaan.
Is het nog mogelijk om hem(of haar) handtam te krijgen?
en hoe pakken we dat het beste aan?

peetje81

Hallo Sproetje,

Ik wil je natuurlijk niet ontmoedigen, maar echt handtam maken lijkt me heel erg moeilijk op die leeftijd.
Als hij wel trosgierst uit je hand eet is dat natuurlijk op zich een mooi teken. Met heel veel geduld zal hij misschien best nog wat minder bang voor je worden en misschien zelfs wel op je hand komen, maar dat zal heel veel tijd en aandacht kosten. Blijf vooral lekker tegen hem babbelen als je hem voert en maak geen onverwachtse bewegingen, vooral niet tijdens het voeren.
Ikzelf heb dit jaar ook een valkje gekocht wat niet tam was, deze was 9 maand. Nu is hij lekker tam en komt ook bij me zitten maar ik denk wel dat dat deels komt doordat ik al een supertam valkje had en hij toch veel gedrag van die ander aan het overnemen is.
In het begin was het al heel wat dat hij voer van me aannam, en sinds een week of 2 vind meneer het zelfs fijn om eens lekker gekroeld te worden. Ook vloog mijn nieuweling in het begin overal tegen aan maar nu hij de kamer eenmaal kent gaat dat ook prima. Ik heb trouwens wel vitrage voor mijn ramen gekocht (ik weet niet of jij iets voor je ramen hebt) zodat hij niet zomaar meer tegen de ramen op kan vliegen.

Kortom, mijn 2e valkje zal misschien nooit zo supertam worden als nummer 1 (die is tamgemaakt zodra hij uit het nest kwam) maar tam is hij wel. Dus met geduld kunje zeker een heel eind komen.

Veel succes met je nieuwe aanwinst!

Groetjes Petra

sproetje24

hallo Petra,

bedankt voor het advies, wij hadden zelf ook veel twijfels of het nog zou lukken. We heben hem in ieder geval een goede thuis gegeven en voor de rest zien we wel. Ik vind het natuurlijk wel spijtig want als ik al die fotos zie en lees hoe tam die andere valkjes zijn ben ik daar wel een beetje jaloers op.
groetjes
Nelly

peetje81

Hallo Nelly,

Het is net zoals je zelf al zei; hij heeft in elk geval een fijn huisje gekregen en daar gaat het om.
Je zou er tzt natuurlijk een leuk jong beestje bij kunnen nemen om zelf tam te maken. Dat is sowieso wel fijn voor een valkje dat niet tam is, zo heeft hij tenminste een soortgenoot bij zich en wie weet word hij dan nog wel iets tammer. Maar goed, ik zou er eerst lekker voor zorgen dat het valkje wat je nu hebt goed aan de nieuwe omgeving is gewend.
En wie weet raak je ook wel besmet met het valkenvirus.... en is dit valkje nog maar het begin;D ;D

Ik heb er zelf ondertussen al 3 dus.....

Groetjes Petra