9 mei 2025, 02:58:07

om gek van te worden

Gestart door patries, 8 december 2006, 14:26:19

« vorige - volgende »

patries

goeie middag,

Ik heb een probleem met de valkjes van me vriend, het mannetje is een hele tamme vogel die op een dag op zn balkon van zn ouders is komen aanvliegen. Daar heeft hij een paar maanden gewoont en toen was hij ook al zo schreeuwerig.
Toen we gingen samen wonen heeft hij er nog een vrouwtje bij gekocht in de hoop dat het mannetje minder zou gaan schreeuwen. Niet dus, het mannetje ziet het vrouwtje totaal niet staan en blijft hele dagen lang schreeuwen.

Het mannetje komt er iedere dag uit maar kan ook niet te lang omdat we katten hebben die we moeten opsluiten als de vogel eruit is. Ondertussen zit het vrouwtje vaak met dr kont omhoog dat ze bevrucht wilt worden, en zij heeft ook al een paar keer een eitje gelegt die niet was bevrucht. Wel rijdt het mannetje op onze handen maar niet op haar.

Nou is mijn vraag hoe we het geschreeuw minder krijgen want ik kan er niet meer tegen, zit nu vaker thuis omdat ik in verwachting ben maar ondertussen wordt ik er gek van. Ik heb helemaal niks met die vogels maar mij vriend is gek op ze dus ik wil wel dat ze blijven voor hem. HELP!!!!

Groetjes Patricia

Riny

Hoy Patricia
Normaal gesproken zou je moeten proberen het slechte gedrag te negeren en goed gedrag belonen.
Daar gaat wel veel tijd in zitten.
Ook denk ik dat de vogels wel aanvoelen dat jij er niet veel mee hebt, zoals je zelf aangeeft.
Dit is geen kritiek op jou hoor , we kunnen niet allemaal dezelfde hobby hebben.
Misschien dat je op onderstaande link nog tips kunt vinden.
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,14942.0.html
Groetjes Riny :D

goudvis1977

hai patricia,

ik heb zelf ook twee valkjes, en die doen het ook. Jack met tijden, dus dat is nog wel te handelen, maar puck schreeuwt ook erg veel..en dan heb ik het niet gewoon over babbelen..maar over echt hard schreeuwen.

Ik weet het, het is om gek van te worden, ik ben nu blij dat het wat eerder donker wordt, want dan zijn ze tenminste stil.
Ik moet eerlijk bekennen, dat ik hem soms weleens wat aan kan doen!! erg he...

Kijk geluid maken, dat is natuurlijk logisch en dat is natuurlijk ook het gezellige eraan! maar idd vanaf de ochtend tot in de avond krijsen is vreselijk.

Of je er wat aan kan doen, ik vraag het me af! bij mij lukt dat in ieder geval niet!. Soms denk ik weleens dat ie misschien naar een voilliere (buiten) zou moeten, zodat ie meer soortgenoten om zich heen heeft, misschien dat de jouw ook wel krijst om een partner! want in het vrouwtje heeft ie dus weinig intresse...

Verder kan ik je niet helpen, ik kan alleen maar zeggen dat jouw geluk en de gezondheid van je nieuwe baby niet onder het geschreeuw van je valk mag lijden!

Succes..

gr monique

Falcon

Hai Patricia,  ::)

Ik ben nog een groentje met valkjes hoor maar heb van mijn Suske (4 maandjes oud mannetje) wel al wat geleerd.
Bij mij gaat Suske schreeuwen als hij zich verveelt, geen voer heeft dat hij lekker vindt of als ik iets verander in de dagroutine.
Zo laat ik Suske steeds even uit zijn kooi als ik aan de afwas ben. Hij zit dan mooi op mijn schouder alles mee te volgen of vliegt gretig rondjes. Als ik nu de volgende dag afwas en ik laat water stromen en haal Suske niet uit zijn hokje dan wordt hij gek en schreeuwt. Suske heeft dus het vullen van de afwasbak gekoppeld aan uit zijn hokje mogen.
Het lijkt me dus dat valkjes heel veel houden aan vaste dagroutines. Vaste tijdstippen om even uit hun hokje te mogen b.v. Ik denk dat ze vaak schreeuwen om te tonen dat ze er zijn en aandacht zoeken.
Ik snap wel dat het niet zo simpel is met een valkje bezig te zijn dat je zelf niet zo echt leuk vindt. Toch zal dit helpen om hem wat stiller te houden denk ik. Als hij af en toe eens lekker kan vliegen wordt hij ook wat meer moe en vanzelf zo wat rustiger denk ik.
Hopelijk heb je er iets aan.

Groetjes,
Falcon

Ineke

Als t mannetje hier schreeuwt ga ik fluiten en hij vergeet gelijk waar ie mee bezig was en fluit mee.

goudvis1977

hai,

ik denk ook dat het eraan ligt wat voor valkje je hebt. Zoals er verschillende mensen zijn, zo zullen er ook verschillen in karakters bij de valken zijn.

Mijn valken hebben een vaste routine, met dagen van bv vakantie uitgezond, vliegen erg veel, maar zoals ik al zei kan puck het echt heeel erg bont maken op een dag!

Ik vind het in ieder geval erg moeilijk om het schreeuwen af te leren!! maar misschien heb ik dan ook wel een hele eigenwijze valk :):):)

gr monique

ziralioness

Schreeuwertjes.. dat is niet fijn.

Deze tip zal wel afgekeurd worden... maar om jezelf en je valkje wat rust te geven, mag je af en toe een doek over de kooi leggen. Het word dan donker voor hem, en hij zal even zijn snavel houden. Doe dit echter niet te veel, anders zit hij straks halve dagen onder de doek. Maar op die manier kun je even een uurtje rust hebben, en hij ook... en zo voorkom je dat de stress en irritatie te hoog op gaan lopen. Want anders is het wel erg vervelend voor jou, jij moet ook even bij kunnen komen af en toe.

Hoe reageert hij op zachte muziek? Ik heb gemerkt dat sommige heren dan spontaan rustiger worden... net alsof ze krijsen om maar geluid te hebben.

Wat je ook nog kan proberen, is spelletjes voor hem bedenken die hem aantrekken. Hang bijvoorbeeld eens een verleidelijke stengel trosgierst onhandig op, zodat hij er moeite voor moet doen! Dan kan hij zijn aandacht op zijn capriolen richten, en zal hij waarschijnlijk even geen tijd hebben om te blijven krijsen.
Ook trosgierst aan een schommeltje is vaak leuk voor ze.
Dit kan dus gewoon terwijl hij in de kooi zit.

Ik weet niet wat voor speelgoed jullie voor hem hebben. Misschien vind hij ''lawaaig'' speelgoed, bijvoorbeeld belletjes, wel heel erg leuk.. Een belletje de hele dag is ook niet alles, maar misschien wel prettiger dan constant gekrijs.

Heel veel sterkte!

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

mickeledoki

hee hallo,
ook ik zit met mijn schreeuwerd echt tot op het bot toe en daar word je niet vrolijk van.
van mijn kweker (parkietendroom.nl) kreeg ik echter een zeer goede tip.
zet een plantenspuit binnen handbereik en zet deze op de harde straal.op het moment dat de valk schreeuwt loop je ernaar toe(de valk houd natuurlijk ondertussen zijn snavel want die ziet jouw weer) je ze verzint een woord foei  of hou op en spuit  teglijkertijd vol op zijn mieter(natuurlijk niet op zijn koppie) desnoods totdat hij kletsnat is .... je zult na 1 dag al verschil zien.
wel is het noodzakelijk dat je er de tijd voor neemt en niet af en toe zoals ik eerst deed ....
wat een opluchting hier ..... veel minder herrie
je moet niet schrikken als hij de eerste dag onder de indruk is  en niet naar je toekomt dat trekt vanzelf bij.
ik hoop dat iemand er wat aan heefd

grtz mickeledoki

patries

hoi Allemaal,

Bedankt voor jullie adviesen, maar helaas zit er niet heel veel bij wat we nog niet hebben geprobeert. Nat spuiten heeft totaal geen zin, een deken erover hebben we al  eerder geprobeert maar zelfs ik vind dat toch best zielig en het werkt voor geen meter, negeren helpt niet, een dagritme hebben ze al en dat is dus ook geen oplossing.
Ik zelf kan er niet meer tegen maar me vriend is zo gek op die beesten dat het wel moet. Soms stromen de tranen over me wangen dat ik er niet meer tegen kan en vlugt vaak het huis uit om een beetje rust te hebben. Ik ben ten einde raad maar voor me vriend hoop ik dat we wel een oplossing kunnen vinden.. maar in ieder geval bedankt allemaal ;)

Groetjes patricia

Sanna

Hallo Patricia,

Jeetje zeg, wat een ellende voor jou. Ik kan me voorstellen dat je er helemaal gek van wordt, want het kan inderdaad door merg en been gaan. Hoe reageert hij wanneer jij lief/zachtjes tegen hem gaat praten of zingen als hij weer zo schreeuwt? En was hij, toen hij nog bij je vriend alleen woonde, er soms praktisch de hele dag uit en kreeg hij dan de onverdeelde aandacht van iedereen?

Groetjes, Sanna

SkunK

Ik heb precies hetzelfde hier .. een krijsende vogel die het vrouwtje totaal niet ziet staan/zitten. Hij ontloopt haar zelfs. En het gekrijs is er ook niet minder op geworden .. Het enige wat helpt is totaal negeren .. Ik heb hem ook een tijdje ingepakt als 'ie weer aan het krijsen was en dan is het gelijk stil, maar het lost nix op. Dus gewoon proberen te negeren, niet eens naar hem kijken. In het begin is het moeilijk, maar het word er wel minder door.

patries

goeie avond allemaal,

nogmaals bedankt voor jullie advies maar we hebben zo een eigenwijze vogel. Denk dat het een zeldzaam geval is. :-\ Negeren maakt het alleen maar erger want dan gaat ie nog harder en nog meer schreeuwen.

En toen we nog niet samenwoonden toen was hij ook al zo en kwam er nog geen uurtje per dag eruit. Nu is dat zelfs meer dat ie eruit mag/kan

Ik denk dat het gewoon een moeilijk beest is, we weten ook niet bij wat voor persoon hij heeft gewoont natuurlijk tot ie bij ons kwam aanvliegen. Ik heb zelf het vermoeden dat ie bij een alleen staande oude man heeft gewoont. Want hij houdt alleen van mannen en wilt alle aandacht. Maar hij ken wel heeeeel erg mooi zingen. Maar blijf vooral met me meedenken misschien zit er een oplossing bij voor me :D

Groetjes Patricia...

GELUKKIG NIEUWJAAR ALVAST ;D

Bello

Hoi Patries,

Heb je een walkman?

Zet deze op als de vogel het allerhardst gaat schreeuwen, en dan doen of je hem niet hoort.

Is te proberen.

Groetjes Dorothé
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel