11 mei 2025, 11:27:11

kooi voor 1 valkparkiet

Gestart door rinuspro, 25 december 2006, 20:00:58

« vorige - volgende »

rinuspro

Hallo,
ik heb een valkparkiet ( nog niet zo lang) die in de kooi van de voormalige eigenaar ( een graspakiet) zit. afemtingen: 30 diep, 40 breed en 50 hoog.
Ik vind de kooi te klein
Maar ik zie eigenlijk door de bomen van de kooien het bos niet meer.
een binnen-voliere vind ik te gek ( is te groot).
een papegaaienkooi kan dat ? of kan de valk zich tussen de spijltjes door wringen omdat die (te) ver van elkaar staaan?
wat is een jock kooi die term kom ik vaak tegen maar ik weet niet wat dat is.

De vogel mag er uiteraard wel heel vaak uit overigens.

Gaarne goed suggesties voor mij van  wie mij helpen kan.

Riny

Hallo Rinus
Hierboven zie je een afbeelding van een jockkooi.
Deze kooien zijn prima voor valkparkieten.
In deze kooi is plaats genoeg voor een vriendje of vriendinnetje voor je valkje, en hun eventuele jonkie's.
Deze kooien worden vaak voor een prikje aangeboden op marktplaats of andere verkoopsite's.
Groetjes Riny :D

Peter

Hallo Rinus,

Het belangrijkste van een kooi is de grootte en de tralie afstand en hoe de tralie geplaatst is.  De kooi moet groot genoeg zijn zodat je valkparkiet genoeg ruimte heeft, de tralie afstand maximaal 20mm omdat de valkparkiet anders niet kan klimmen. En de tralie moet zo geplaatst zijn dat je valkparkiet kan klimmen. Valkparkieten vliegen weing tot niet in de kooi waardoor de kooi geschikt moet zijn om te kunnen klimmen.

Je kunt op drie manieren aan een kooi komen:
- Tweedehands via bijv. marktplaats.nl
- Via een lokale direrenwinkel
- Via een webwinkel

Alles heeft zijn voor en nadelen, als je tweedehands koopt, ben je het goedkoopste uit. Let wel op dat de kooi niet roest of als er verf los zit binnenkort gaat roesten. Let ook op dat de kooi niet bijgewerkt is met verf. De coating op een kooi wordt vaak chemisch op het metaal aangebracht en schilderen werkt vaak niet.

Via een dierenwinkel ben je duurst uit maar kun je de kooi (vaak) wel direct meenemen en bekijken.

Als je toch een nieuwe kooi wilt kun je ook via een webwinkel een kooi kopen. Het nadeel is dat je vaak een paar dagen moet wachten totdat de kooi thuis bezorgt is of je moet persoonlijk langs een webwinkel.

Zelfs hebben we ook een webwinkel en je kunt altijd langs komen om diverse kooien te bekijken, we kunnen je dan ook alle voor en nadelen van elk type kooi uitleggen aan de hand van reeds opgebouwde kooien. Zie ook:
http://www.valkparkiet.org/N_grp_19-1.html

Het belangrijkste is dat je rustig de tijd neemt om een kooi uit te zoeken, je valkparkiet moet er lange tijd in door brengen en je moet er zelf ook lang tegen aankijken. Dus laat je goed voorlichten!

Groeten,
Peter

Nynke

Wij zijn begonnen met twee valkjes en hebben toen voor deze kooi gekozen.

Dit is de Max..
Deze was perfect voor twee dus voor één sowieso..  ;D

rinuspro

3 januari 2007, 15:04:44 #4 Last Edit: 3 januari 2007, 15:23:37 by rinuspro
Ik vind die Max wel mooi, en denk ik qua afmetingen wel geschikt voor 1 valkparkiet. Ook is deze kooi wel betaalbaar vind ik.

Echter de kooi is  geverfd/gelakt. Nou zit de parkiet altijd te knagen aan de spijltjes en de verf gaat er dan vanaf, de kooi wordt er denk ik niet mooier op en is die verf niet giftig voor d evogel?

Inge88

Hij is toch niet wit? Maar zwart?

Volgens mij is de kooi niet giftig voor een valkparkiet. Anders zou valkparkiet.com deze kooi in de eerste plaats al niet verkopen lijkt mij...

Ik ga heel waarschijnlijk deze kooi kopen  :)

Riny

Hoy Rinus
Volgens mij zijn alle kooien die ze tegenwoordig fabriceren veilig voor de vogels.
Daar mag je tenminste wel vanuit gaan.
Groetjes Riny :D