19 april 2024, 03:01:35

Halsbandparkiet verliest pennen

Gestart door Andy, 28 december 2006, 21:18:07

« vorige - volgende »

Andy

Hallo,

ik heb sedert deze zomer een koppel broedrijpe gele halsbandparkieten in mn voliere. Toen de pop begon te ruien kreeg ze haar slagpennen en staartpennen niet meer terug. Nu loopt ze al sinds enkele maanden vliegloos rond.(een marsmannetje, zoals wij hier zeggen)

Heeft er reeds iemand ervaren met dergelijke vliegloze parkieten? Door mijn ervaring met parkieten denk ik dat deze pennen met de eerste rui zullen terugkeren. Dat ze dus halfjaarlijks kan vliegen en halfjaarlijks niet kan vliegen.

Het lijkt me wel een goed koppel, want ze zitten altijd samen en hebben veel interesse voor alles wat op een broedhol lijkt.

Heeft er iemand een oplossing (voeding, huisvesting) om dit syndroom tegen te gaan??

groeten Andy


Saar

Hoi
Als ik jou was, zou ik de vraag op deze site zetten:
http://www.halsbandparkiet.nl/
Misschien kan je zelf ook nog op de site naar info zoeken.
Bij ziektes staat er niks over veeruitval. Dat heb ik al even voor je nagekeken ;)
Groetjes Saar :-*

Inger m

Hoi Andy,
Dat lijkt me niet normaal. Bij parkieten komt wel het Polyoma virus voor, waarbij jonge vogels hun slag en staartpennen verliezen. Deze kunnen soms wel en soms niet terugkeren. Er zijn ook andere ziektes en mogelijk erfelijke gebreken die kunnen zorgen voor veeruitval.

Het lijkt me geen goed idee om een vogel met een dergelijke afwijking in te zetten voor de kweek, zolang je de oorzaak niet weet. Het beste kun je eens (telefonisch) contact opnemen met een vogeldierenarts.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Andy

Hey,

Ik moet deze vogel al niet meer inzetten voor kweek. Ik vond haar vanmorgen dood terug in het binnenhok.
Eigenlijk puur toeval dat ze net nu dood ligt aangezien ze reeds enkele maanden zo rond loopt.

groeten Andy

Inger m

Hoi Andy,
Dat is wel vervelend en toevallig dat je haar nu net dood terugvindt.

Ik hoop dat je een nieuwe pop vindt, die wel een compleet verenpak heeft.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Andy

Hey,

ik ben reeds op zoek naar een nieuwe pop. Mn man is iets stiller nu, dus ik wil hem niet te lang laten treuren.
Ik zorg zo snel mogelijk voor een nieuwe partner.

groeten Andy