16 april 2024, 22:46:09

Gewetensvraag

Gestart door sweetfuzzy, 28 december 2006, 01:54:27

« vorige - volgende »

sweetfuzzy

Een tijdje terug kwam ik in de dierenwinkel en daar zagen mijn man en ik een roodstaart papegaai en we waren op slag verliefd. We praten er nu al een tijdje over en we zouden allebij wel een roodstaart willen. Maar nu mijn vraag:

Als wij een kiezen voor een roodstaart papegaai zouden mijn valkjes weg moeten ivm ruimte gebrek. Ben ik heel egoïstisch als ik er dat over voor heb?

Ik heb er 7 waaronder 2 koppels. 1 wil ik er houden omdat ik daar een band mee heb maar met de anderen heb ik geen sterke band. Ze zijn ook niet tam. Ik vind dit erg moeilijk .... wat is jullie mening? Ben ik egoïstisch?
Groetjes van Sweetfuzzy en de valkenbende

Inger m

Hoi,
Ik denk dat die keuze geheel bij jezelf ligt. Persoonlijk vind ik het niet egoistisch. Voor de valkparkieten opzichzelf is het niet erg, mits je er een goed tehuis voor zoekt en ze niet in de handel verdwijnen. Mensen hechten zich vaak meer aan de vogel dan andersom (uitzondering zijn wel de heel tamme vogels die sterk aan hun eigenaar gehecht zijn).

Wat meer van belang is dat jullie beiden 100% achter de keuze staan van een grijze roodstaart. Een dierenwinkel is helaas vaak niet de beste optie. Kijk eens op deze site: http://www.akala.nl/ (dit zijn kwekers, waarschijnlijk nu geen jongen maar kunnen je mogelijk wel verder helpen) en www.pakara.nl. Laat je heel goed voorlichten, want een papegaai koop je 'voor het leven' (als het goed is).

Ik heb zelf dit jaar ook vier koppels weggedaan. Alle vogels zijn goed terecht gekomen bij mensen hier van het forum. Ik heb daar een goed gevoel bij en dat is het belangrijkste.

Succes met jullie keuze!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

sweetfuzzy

Hoi Inger,

Bedankt voor de websites. Ik ga er zekers even kijken.

Ik heb 1 valkje die ik niet weg wil doen omdat ik die gekregen heb van een vriendin. Haar zoontje is moeilijk opvoedbaar en zit in op een speciale onderwijs. Hij heeft zich destijds erg aan het beestje gehecht. Ik inmiddels ook. Hij kan zo lief fluiten en als je bij de kooi komt staan komt hij meteen naar je toe en gaat lekker met je kletsen.

Een papagaai koop je inderdaad voor het leven. Daar ben ik me heel erg van bewust.

Waarom is een dierenwinkel niet de beste optie? Bij ons worden ze met de hand opgevoed en helemaal tam verkocht. Ze zijn dan wel heel erg duur vind ik. Dat is het enige nadeel. Ze hebben er nu 2 zitten. Ze waren 750 euro en dan zonder kooi natuurlijk. Maar ze moeten nu weg en nu hebben ze de prijs naar beneden geschroefd naar 600 euro. Ik heb er gisteren 1 op mijn hand gehad en op mijn schouder. Ik zou hem het liefste nu al ophalen en meenemen hahaha.

Ik ben op zoek naar heel veel informatie dus hoe meer reacties hoe beter.

Groetjes van Sweetfuzzy en de valkenbende

Inger m

Hoi,
De dierenwinkel is niet altijd de beste optie. Er zijn wel uitzonderingen, maar vaak ontbreekt de specifieke deskundigheid over papegaaien en is van de jongen de herkomst niet bekend. Er zijn een aantal zeer beruchte dierenwinkels in Nederland op het gebied van vogels.

Zorg dat de papegaai in iedergeval getest is op PBFD, Polyoma en papegaaienziekte. Belangrijk is ook een goed verkoopcontract (een dierenwinkel moet sowieso een halfjaar garantie geven). Zoek zoveel mogelijk info en vraag mensen naar hun ervaringen, vooral waar ze de vogel hebben gekocht. Mandy heeft onlangs een papegaai gekocht bij een goede (!) dierenwinkel (zie ANDERE DIEREN).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Hoi,
Vergeet niet dat alle (...) jonge grijze roodstaarten tam en lief zijn. Dus liever een week te lang nagedacht, dan een slechte aankoop.
(Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de dierenwinkel die je noemt slecht is...daar kan ik niet over oordelen).

Veel succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

sweetfuzzy

Het is niet de bedoeling om binnenkort al een papegaai te kopen. We nemen er rustig de tijd voor. Het kan nog best een tijdje duren voor dat er een papagaai komt (als er al een komt)
Groetjes van Sweetfuzzy en de valkenbende

Bello

Hoi,

Samen met mijn ouders heb ik ook een grijze roodstaart papegaai (hij woont bij mijn ouders).

Toen hij jong was (hij is nu 12 jaar), kon je er alles mee doen, tot de puberteit.
Toen ging hij bijten en is een schreeuwerd geworden.
Vreselijk dominant geworden (zou eigenlijk heropvoed moeten worden en mijn pa en ma  zouden moeten leren hoe dat in uitvoering te brengen), mijn pa kan niet tegen zijn gekrijs.

Als je iets zit te eten krijst hij de hele buurt bij elkaar, meneer wilt dat dan ook hebben, NEGEREN IS DE BESTE OPTIE!!!

Als hij tijdens een vakantie bij ons logeert, krijgt hij de kans niet om te krijsen, omdat we zijn gedrag niet accepteren en dat weet hij ook heel goed dat het bij ons niet lukt zijn zin door te drijven.


Dorothé
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Karin

Ik heb dan misschien toch een iets andere mening : je hebt gekozen voor valkparkieten en nu vind je een andere vogel leuker en denk je er over om de valkjes weg te doen. Grijze roodstaarten worden heel oud, wat nou als je over een paar jaar een hondje wil en dan de papegaai weg doet omdat de hond steeds tegen de kooi aan springt ? Maar goed, dit is geheel mijn mening hoor, er zullen er vast zijn die er anders over denken  ;D En je moet het uiteindelijk helemaal zelf weten.

p.s. Ik verplaats hem even naar "andere dieren" omdat het hier grotendeels over de papegaai gaat met bijhorende info.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

carco

Dit laatste wat Karin schrijft komt me heel erg bekend voor.
Vrienden van ons wilden ook een papegaai(tenminste zij) en dat mocht mits de andere dieren die ze op dat moment hadden weggingen . Dit heeft ze ook gedaan. Ik meen een konijn en een cavia en een parkietje.
Toen moest er een hond komen ( een jack russel) en inmiddels is de papegaai weer weg(die ging nooit weg want dat was haar kindje zei ze me eens), want de hond kon niet overweg met de papegaai.
Dus ja waar houdt het op.
Het is natuurlijk een eigen keus die je moet maken, maar destijds heb je ook (denk ik) bewust voor je valken gekozen.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Nynke

Citaat van: sweetfuzzy op 28 december 2006, 10:36:04
Een papagaai koop je inderdaad voor het leven.


Een papegaai koop je idd voor het leven. Maar een valkparkiet dan?
Ik vind dat als je voor valkjes hebt gekozen, je ze niet zomaar weg kan doen omdat je weer wat nieuws ziet. Wij hebben ook 6 valkjes en willen op ten duur ook een grijze roodstaart maar de valkjes zullen nooit weg gaan.. Ze gaan pas weg als ze tussen 6 plankjes liggen zeg maar.... Maar de keuze ligt altijd nog bij jezelf  ;)

Inger m

Hoi,
Ik denk dat voor ieder mens de keuzes anders liggen. Een dier is geen wegwerpartikel en Sweetfuzzy stelt hier niet voor niets een 'gewetensvraag'. Als er bewust wordt gekozen voor een papegaai, dan kan dat consequenties hebben en moeten soms andere dingen opzij gezet worden.

Met de opmerking: een papegaai koop je voor het leven doel ik erop dat veel papegaaien door hun hoge leeftijd vaak zelfs hun eigenaar kunnen overleven, mits er geen problemen optreden. Een valkparkiet wordt niet zo oud. Ik doel met 'leven' dus op een mensenleven en niet op een vogelleven. Een valkparkiet gaat immers geen gemiddeld mensenleven mee. 

Ik vind het niet verkeerd dat er voorbeelden worden neergezet met wegwerpdieren, maar het is aan de vragensteller zelf om te bepalen of ze wel of niet binnen het neergezette profiel past. Het zijn tenslotte maar voorbeeld situaties.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

miranda8482

Ja dit is een moeilijke vraag ::)
En ook erg persoonlijk!

Ik heb met hetzelfde probleem gezeten. Ik heb zelf ook valkparkieten en wilde in de eerste instantie er ook een grijze roodstaart bij.
Ik kwam ook tot de conclusie dat ik daar met de valkjes erbij gewoon geen ruimte voor heb.
Erg jammer natuurlijk maar ik wilde mijn valkjes ook  niet weg doen omdat ik nu ook een papegaai wilde...
JA en een goed huisje voor je valkjes zoeken kan altijd. Maar vaak komen ze bij vreemden terecht! En weet je dus helemaal niet of ze wel echt een goed tehuis krijgen!!!!!! Dus dat wilde ik echt niet!

Ik ben naar een andere optie gaan kijken!
Verschillende papegaaien soorten gaan bekijken en kwam ik bij een senegal papegaaitje terecht (bonte boertje).
dit is een kleinere papegaai en veeele goedkoper!
Heeft ook een leuk karakter en heeft een niet zoo grote kooi nodig als de grijze roodstaart.
Dit was voor mijn de oplossing: mijn valkjes konden blijven en ik kon ook een papegaai nemen!
Nu hen ik hem bijna 2 maanden denk ik en ik ben helemaal verlifd op hem en vind dat ik de goede keus heb gemaakt!

Ik vertel dit omdat dit misschien ook een oplossing voor jou is. Kijk naar een ander soort wat wat kleiner is en dus kleiner gehuisvest kan worden enz.
Hoef je ook niet na te denken of je je valkjes weg moet doen...want eerlijk ik zou het niet kunnen omdat ik dan weer een andere vogel zou willen! Inderdaad waar ligt de grens ???

Maar snap wel je probleem hoor! Maar denk zo: je kan niet alles hebben.....of een compromis zoeken zoals ik gedaan hebt zal wel goed kunnen!

Laat je weten wat je beslist?

Groetjes Miranda ;)