28 maart 2024, 12:43:24

kortwieken van vleugel

Gestart door Ilse_Jaimy, 27 december 2006, 15:20:37

« vorige - volgende »

Ilse_Jaimy

haaai

ik heb al een tijdje een valkje
en die is bij de kweker gekortwiekt zodat hij niet meer kan vliegen.....
maar hij kan vliegen als de beste en vliegt het helle huis door....en vliegt vaak tegen het raam...
ze moeten tog aan 1 kant geknipt zijn?
want dat is de mijne namelijk....

hoe moet hij goed geknipt worden?
want wil dat hij niet meer kan vliegen omdat ik hem altijd bij me heb...en ook buiten bij hem heb

wij kan mij uitleggen hoe het moet want hoe hij nu geknipt is klopt niks van  :P

Riny

Hoy Ilse_Jaimy
Persoonlijk ben ik niet voor kortwieken.
Een vogel heeft zijn vleugels niet voor niets gekregen.
En bedenk ook al is je valkje gekortwiekt, dan hoeft er buiten maar een windvlaag onder de vleugels te komen, en je bent je valkje kwijt met alle gevolgen vandien.
Ook raad ik je aan om als je toch perse wil kortwieken om dat door een deskundig iemand te laten doen.
Groetjes Riny :D

Ilse_Jaimy

jah maar een kweker is tog een deskundig iemand?
en die zei dat het zo goed moest zijn maar hij kan nog vliegen als de beste...
als ik hem niet kortwiek  vliegt hij tegen het raam aan als hij bij iemand anders zit en dan kan hij tog ze nek breken?

Riny

Hoy Ilse _Jaimy
Je hoeft je valkje niet te kortwieken omdat hij anders tegen het raam vliegt.
Er zijn tal van andere dingen om te zorgen dat dit niet gebeurd.
BV zonwering , gordijnen , stickers op de ramen, door deze dingen ziet een valkje ook dat hij er niet door kan.
Als jij zorgt dat je valkje goed tam wordt, blijft hij uit zich zelf bij je zitten omdat hij het leuk vindt, daar hoef je hem niet voor te kortwieken.
En ik ben ook een kweker van valkparkieten, maar dat wil dan nog niet altijd zeggen, dat ik deskundig ben op het gebied van kortwieken.
Groetjes Riny :D

Ivy

Hoi.
De kweker die jouw vogel geknipt heeft vind ik niet deskundig. Valkjes horen aan beide kanten geknipt worden namelijk. Als je het heel graag wil, dan kan je het beter aan een goede dierenarts laten doen.
Om te voorkomen dat jouw valkje tegen het raam vliegt kan je ook bijvoorbeeld vitrages ophangen, dan kan hij lekker vliegen en je loopt geen risico dat hij zijn nek breekt.
Je hoeft hem niet naar buiten te nemen om hem gelukkig te houden, en zoals Riny al aangaf is het ook met een gekortwiekte vogel gevaarlijk - hij kan nog steeds wegvliegen als hij net genoeg wind onder zijn vleugels krijgt. Ook is het niet gezond voor hem nu - hij kan niet tegen zo'n grote temperatuurverschil - van 20 graden naar 5, daar wordt hij zo goed als zeker ziek van.

Als je toch besluit om hem te laten kortwieken, zorg dat de gene die het gaat doen beide vleugels even veel knipt, dus bijvoorbeeld aan beide vleugels eerste 6 vliegpennen inkorten.

Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Ilse_Jaimy

hai

bij mij vliegt ze ook niet van het schouder af ze zit er altijd op,en als ze op de grond zit weet ze niet hoe snel ze er weer op moet vloegen  :)
maar als ik weg ben naar school enzo dan heeft mijn moeder haar wel eens uit de kooi en bij mijn moeder blijft ze niet zitten en vliegt ze dus tegen het raam.
daarom wou ik haar laten kortwieken....
maar zal dat wel eens proberen met stikkers :)

goed idee van je trouwens


Ilse_Jaimy

ivy : ik heb hem nu niet mee naar buiten,maar als ik weg ga bijvoorbeeld naar me oma ofzo dan neem ik haar wel mee,dan is ze dus ff vanaf het huis tot de auto buiten..
ik wil haar niet perce gekortwiekt hebben maar iedereen zei dat tegen mij dat dat handiger was enz...

Ivy

Hoi Ilse.
Om haar naar de auto mee te nemen kan je ook een vervoersmandje gebruiken, dan hoeft zij dus niet gekortwiekt te zijn.
Tja, natuurlijk is het handiger als de vogel niet weg kan vliegen, maar is het dan niet beter om een niet vliegende huisdier te nemen? ;)
Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

carco

Verwacht niet dat je vogel altijd bij je blijft zitten dat kleine stukje naar de auto: hoe tam hij ook is!!!
Hij is zo weg en dan heb je zó veel spijt dat je dit gedaan hebt, want de kans dat je hem dan terug krijgt is niet erg groot.
Laat hem lekker binnen of neem hem mee in een vervoersmandje!!

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!