24 april 2024, 15:09:05

kakariki+kanarie?

Gestart door Romy, 24 december 2006, 15:14:34

« vorige - volgende »

Romy

Hoi iedereen

Ik heb een vraagje. Toen ik m'n valkje ben gaan halen (zie m'n dagboek), heeft de kweker mij ook een kakariki meegegeven. Deze heb ik aan m'n opa gegeven die heel veel van vogels houdt.
Hij heeft in z'n woonkamer al een kanarie in een grote kooi zitten, en hij denkt erover om de kakariki ook in huis te halen (hij zit nu in een klein hokje in een binnenvolière).
Mag de kakariki samen met het kanarietje in 1 kooi? De kooi is zeker groot genoeg, dat is geen probleem.

Maar ik vraag me dus gewoon af of die 2 soorten bij elkaar kunnen leven in vrede  ;D

Alvast bedankt voor jullie antwoorden
Groetjes
Romy

Inger m

Hoi,
Het zijn heel verschillende vogelsoorten. Kakariki's hebben heel veel stimulatie nodig en zijn de hele dag bezig. Ik weet niet of de kakariki het erg onrustig maakt voor de kanarie.

Persoonlijk zou ik zelf de betreffende combinatie niet samenhouden. Ik heb zelf twee kakariki's en die hebben toch wel een ruime vlucht nodig. Ik zou ze niet in een kooi houden.

Het is niet zo dat een kakariki echt gemeen is naar andere soorten, maar wel dat het een heel ander soort vogel is.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Romy

Hoi

Bedankt voor je reactie.

Het is zo dat de kakariki nu in een klein hokje zit (omdat hij wat ziekjes was, maar nu is hij hersteld). Als hij in de grote volière buiten moet, dan zit hij zowiezo met allerlei andere vogels samen (verschillende papegaaisoorten, vinkjes, kwartels,...) Want m'n opa vangt allerlei dieren op die mensen niet meer moeten hebben.

De kanarie heeft altijd binnen gezeten, dus die kan niet naar buiten. De kakariki zit zo alleen in dat kleine kooitje en is geen dier om alleen te zitten (vinden zowel m'n opa als ikzelf) en daarom vroegen we ons af of hij bij de kanarie mag.

Als het niet verstandig is om beide samen te zetten, dan kunnen ze wel apart in een kooi. Dan gaat de kanarie in een kleiner kooitje (nog altijd ruim voor een kanarie hoor!) en gaat de kakariki in de kooi van de kanari (een hele grote mooie kooi, want de kanarie vliegt er zelfs in nu).

Maar jullie zouden dus de kakariki en de kanarie niet samen in 1 grote kooi steken?

Alvast bedankt voor je reactie, Inger

Romy

Inger m

Hoi Romy,
Als je opa het goed in de gaten kan houden, zou ik zeggen, probeer het gewoon en kijk hoe het gaat. Als het niet goed gaat, kan de kakariki beter in een buitenvoliere, maar dat kan pas weer van het voorjaar. Het is geen ideale optie, maar ook bij kakariki's zie je veel verschillen in karakter. Als dit een rustige vogel is, dan kan het ook goed gaan.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Romy

Hoi Inger

Bedankt voor je reactie.
Ik denk dat het het beste is om de vogels eerst apart te steken want m'n opa is best veel weg. Hij is een echte bezige bij, daar ben ik blij om want anders zou hij te veel tijd hebben om bezig te zijn met het overlijden van mijn oma.
Het is ook goed dat hij veel dieren heeft, daar heeft hij ook veel aan.

Zoals ik al zei : waarschijnlijk zullen de vogels apart in een kooi gezet worden. Als m'n opa dan merkt dat de kakariki een heel rustige vogel is, dan kunnen we ze misschien nog samen zetten, maar dat zien we dan wel.
De kooien zullen zowieso in elkaars buurt gezet worden, dus ze zien elkaar en zijn nooit écht helemaal alleen.
Ik zal hem ook zeggen dat hij zonder problemen in de buitenvolière mag in het voorjaar. (wanneer mag dat dan ongeveer?)

Bedankt
Romy