Mager door de minimale bevedering?

Gestart door ManjaV, 21 december 2006, 10:44:49

« vorige - volgende »

ManjaV

21 december 2006, 10:44:49 Last Edit: 21 december 2006, 10:47:06 by ManjaV
Een van mijn valkjes, Fuzzy, vind ik vrij mager. Tenminste, als ik haar beetheb. Ze weegt 88 gram dus dat zou genoeg moeten zijn, of?

Het punt is dat zij heel weinig veren heeft. Als je op de plek van haar borstbeen een veertje opzijduwt, zie je gelijk de huid en ook het borstbeen. Zou het kunnen dat ik haar daarom mager vind aanvoelen?
(Ik denk dat ze 'doorgefokt' is misschien, achter haar kuifje zie je ook een klein kaal plekje, ze is bont).

Even alles op een rijtje:

Ze is heel tenger en smal. Ze heeft weinig bevedering. Ze eet goed en haar ontlasting is ook goed. Verder is ze heel speels en ze vliegt graag als ze los mag.
Ze weegt 88 gram (eerst woog ze 92, maar dat was toen ze in quarantaine zat en nog niet mocht vliegen).
Zou het kunnen dat ze door die minimale bevedering wat magerder aanvoelt dan de rest?
Bij Sunny voel ik zijn borstbeen ook meer dan bij de andere valkjes, maar Sunny zit heel goed in de veren en weegt bovendien 104 gram ;D ;D
Een andere vergelijking: Mikki weegt 83 gram (altijd constant), maar is groter dan Fuzzy en heeft ook meer veren. Hij voelt ook niet mager aan.

Een heel verhaal, maar wie kan mij vertellen of Fuzzy goed op gewicht zit en of het erg is dat ik haar borstbeen meer voel dan bij de anderen?

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Romy

Hoi

Ik ben geen expert, maar ik denk dat als je niets merkt aan het valkje (dat het ziek zou zijn of zo), dat je je dan niet snel zorgen moet maken.
Het kan ook heel goed zijn dat het valkje mager 'voelt' omdat hij dus minder bevedering heeft.
Het gewicht is ook OK

Ik zou me dus geen zorgen maken!

Zoals je misschien wel weet, weegt Flupke net geen 70 gram, hij komt ook niet meer bij, maar is gewoon gezond en levendig!

Groetjes
Romy

Anja

Hoi Manja,

Ik denk dat je bij valkjes hetzelfde hebt als bij mensen. De een is dikker/dunner als de ander.
Het gewicht is oke dus ik zou me niet te veel zorgen maken.

Groetjes Anja

ManjaV

Hoi Romy en Anja,

Bedankt voor jullie tips.
Wsl voelt Fuzzy inderdaad mager omdat ze zo weinig veertjes heeft. ;) En het is daarbij ook een klein valkje.
En inderdaad Romy, met Flupke gaat het ook goed terwijl hij nauwelijks 70g weegt. Gelukkig maar he! :D

Groetjes,
Manja

Inger m

Hoi,
Die bonte valkparkiet heeft echt niet zo weinig veren. Dat is ook geen reden dat een vogel mager aanvoelt. Aangezien ik zelf de borstbeenkam en de bespiering met de hand beoordeel en daarbij niet de veren meetel. Zo'n dik verenpak heeft een vogel niet, dat ik dat als bespiering zal meetellen.

Overigens hebben vogels 'veervelden', dus niet overal groeien veren, maar ze bedekken wel de volledige huid.

Ze zal dus eerder wat lichter zijn doordat ze wat tengerder is. In principe moet je ook niet naar het gewicht kijken, maar naar de borstbespiering. Als je de borstbeenkam nauwelijks voelt is de vogel te vet. De borstbeenkam enigszins voelen is goed en een borstbeenkam die scherp uitsteekt is te mager. Maar als jouw vogel goed vliegt, dan zal ze niet snel te mager zijn. De grote borstspieren worden ookwel de 'vliegspieren' genoemd. Een vogel die vermagert, levert ook heel snel in op het vliegvermogen, omdat de spierkracht afneemt.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

ManjaV

Hey Inger,

Het vreemde is dat Fuzzy (bontje dus) wel echt weinig veren heeft. Inderdaad bedekken de veren haar huid, maar op sommige plekken als je maar 1 veertje wegduwt, zie je de huid al. En onder haar kuifje zit een kaal plekje, net als bij een lutino. Misschien is ze een kruising van een lutino en nog een wat 'zwakkere' mutatie?

Ze vliegt inderdaad alle kanten uit, maar af en toe vind ik haar wel wat onhandig fladderen. Ze fladdert letterlijk door de woonkamer. Ze suist niet, zoals de anderen doen.
Misschien is ze dan toch te mager?
Ze eet verder goed, daar kan het niet aan liggen.
En ik heb ook weer niet het idee dat die borstbeenkam heel erg uitsteekt. Je voelt het wel goed zitten. Maar dat voel ik bijvoorbeeld bij Sunny ook.
Overigens heeft Feld haar een keer in de handen gehad (toen ze nog 92 woog) en hij vond haar goed aanvoelen. Ik weet niet of hij dat nu nog steeds zou zeggen, maar zoveel is vier gram verschil toch niet?

Heb je misschien tips om haar eventueel wat dikker te krijgen?
Ze heeft al twee keer ontwormingsmiddel gehad dus daaraan kan het denk ik niet meer liggen.

Groetjes,
Manja

Inger m

Hoi Manja,
Een valkparkiet hoeft niet per se ingekruist te zijn met lutino om zwakker te zijn. Als je onzorgvuldig kweekt met andere mutaties (inteelt) dan worden deze vanzelf ook zwakker. Bij lutino's is dit veel gebeurd, maar ook bij andere mutaties zie ik vogels die erg tenger zijn of niet goed in de veren zitten.

Wat ik wilde zeggen is dat de hoeveelheid veren er niet toe doet in de beoordeling zelf of de vogel te mager is. Als ze verder gezond is, goed eet en normale ontlasting heeft, zou ik geen moeite doen om haar dikker te krijgen. (Ik heb zelf ook ondergewicht, maar wordt niet dikker (of gezonder) als ik meer of vetter ga eten....).

Wat je wel kunt doen, is haar regelmatig wegen om te kijken hoe het gewicht blijft, maar zolang ze voldoende beschikking heeft over voer, zou ik daar verder weinig aan doen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

ManjaV

Hoi Inger,

Bedankt voor je heldere uiteenzetting. Ik ben blij dat ik nu weet dat ik de vogel qua gewicht het beste kan beoordelen aan hoe hij aanvoelt! Bovendien weet ik nu dat de bevedering er qua gewicht dan niet aan toedoet.

Misschien dat er bij Fuzzy ergens sprake is geweest van inteelt. Ik heb er ook wel eens aan gedacht. Vooral omdat het bij bontjes meestal niet zo is dat ze zo tenger zijn en zo weinig veertjes hebben!

Ik zal haar inderdaad regelmatig wegen. Ik geef haar dan gewoon als het nodig is, af en toe wat zonnenbloempitjes. Van trosgierst worden ze volgens mij ook iets dikker. Dat krijgen ze sowieso een keer in de week.
Net als bij mensen zal het voor dieren ook wel gelden dat het moeilijk is om ze wat dikker te krijgen als hun bouw nu eenmaal zo is. Ze is verder gezond, eet goed, ontlasting is ook goed, dus ik ga het gewoon allemaal in de gaten houden.
Ze is trouwens wel populair hier, mager of niet ;D Sunny (mannetje) zit voortdurend achter haar aan. ;)

Groetjes,
Manja