19 mei 2025, 19:17:22

vogel ziek en ander dood

Gestart door remco1976, 17 december 2006, 10:27:55

« vorige - volgende »

Inger m

Hoi Remco,
Dettol doodt wel bacterien, maar is geen echt ontsmettingsmiddel. Het beste middel voor dierverblijven is Halamid D. Dit is een vrij sterk middel en de vogels mogen zich niet in hetzelfde verblijf bevinden. Het belangrijkste is om eerst goed de voliere en alle spullen schoon te maken, daarna 20 min. in de Halamid (juiste dosering) laten in weken en daarna goed afspoelen. Het is verkrijgbaar in dierenwinkels en Boerenbondwinkels, ook in kleinverpakkingen.

Topet Ovo ken ik niet. Is dat de merknaam? Wat is de werkzame stof?

Voor vogels wordt ondermeer Levamisole (Beaphar) en Panacur gegeven. De beaphar zit in het drinkwater. Nadeel van drinkwaterdosering is dat ze te weinig kunnen binnenkrijgen. Sommige vogels drinken minder bij afwijkende smaak. Panacur geef je in de bek en daarmee heb je de zekerheid dat ze alles binnenkrijgen.

Heb je de 50 vogels bijelkaar zitten of in aparte verblijven? Hoe meer vogels bijelkaar hoe groter de besmettingskans.

Is je voliere overdekt of open aan de bovenkant? Via ontlasting van buitenvogels kan er ook besmetting optreden.

Ik denk dat het tussen het ontwormen met name van belang is om goede preventie te hebben, dus zo goed mogelijk schoonmaken. Daarnaast is het ook niet goed om steeds allerlei middeltjes te geven.

Een mestonderzoek voor wormen is relatief goedkoop. Je zou kunnen overwegen om tussen het ontwormen een keer een mestonderzoek te laten doen. Je kunt een mengmonster nemen van meerdere vogels. Op die manier krijg je een indicatie van de besmettingsgraad.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

remco1976

hallo inger,

het is een merk wat door de dierenarts zelf is gemaakt.http://www.topet.nl .de vogels zitten niet in 1 verblijf.heb 10 kweekkooien waar dus ieders 2 valken inzitten.in geen van deze kooien zat wormen.die heb ik ook laten nakijken.dus de overige zitten in een gezamelijke voliere.laat over 2 weken het mest weer onderzoeken.want dan worden ze ook weer ontwormd.dit moet volgens de DA voldoende zijn.het preventieve deel is logish denk ik.want ik ben zeer schoon met de kooien.ze worden zeer regelmatig goed gereinigt.maar wormen krijg je niet alleen je een vuile kooi hebt hoor.(wel meer kans).ik heb mijn voliere overdekt.dus dat is het probleem ook niet.heb een betonnen vloer met houtsnippers.

gr.remco

Inger m

Hoi Remco,
Als ik het zo lees is de kans op een uitgebreide wormbesmetting bij jou ook niet echt hoog. Ik denk dat je deels ook pech gehad hebt met de betreffende vogel.

Het klopt dat je wormbesmettingen niet alleen krijgt door vuile kooien, daar zijn veel meer oorzaken voor.
Mijn opmerkingen zijn ook vrij algemeen, omdat ik geen idee hebt, hoe jij je vogels erbij hebt zitten.

Zo te lezen heb je goed gehandeld en hopenlijk komt het in de toekomst niet meer voor.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

remco1976

hoi inger,

iedergeval vast bedankt voor je tips en opmerkingen.maar ben er nog niet.moet even afwachten wat de gevolgen zijn van de wormen besmetting.hopelijk geen zieke of dode vogels meer.

gr.remco

remco1976

hallo allemaal,

heb vandaag de uitslag van de rest van de onderzoeken gehad.er zat ook ieds van een bacterie in de ontlasting.nu moeten ze 7 dagen aan de AB die ik morgen in huis krijg.de vogels zien er voor de rest kerngezond uit.dus schijnen er niet veel last van tehebben.

gr.remco

remco1976

hallo allemaal,

ondertussen de vogels aan de AB,moet 7dagen dit is de 2de dag.heb verder geen zieke vogels meer.voorlopig koop en verkoop ik geen van mijn vogels meer.moet eerst zeker weten dat alles goed is met mijn vogels.

gr.remco

remco1976

hallo allemaal,

inmiddels hebben de vogels allemaal de AB kuur gehad,en zijn ze allemaal weer rechtsstreeks in de bek ontwormd.de verblijven zijn weer allemaal ontsmet met halamit.zal de ontlasting weer laten onderzoeken.maar lijkt erop dat alles voorbij is.de vogels zitten er goed bij.ze krijgen wel extra vitaminen nu.

gr.remco

Rianne

Hoi Remco,

hopelijk is nu het probleem opgelost en zijn je vogels straks allemaal weer kerngezond. :)