13 mei 2025, 08:04:11

WAT MOET IK DOEN??

Gestart door Ephesus, 20 december 2006, 15:43:31

« vorige - volgende »

Ephesus

Hallo allemaal,

Zoals velen misschien al gemerkt hebben, ben ik nog maar net lid van deze forum aangezien ik er thuis een nieuw gezelschap heb bijgehaald enkele maandjes geleden nl. onze valkparkiet ( Deniz). Het is een mannetje  en was op het moment dat ik hem kocht 6 weken. Heel lief en speels , maar één eigenschap van hem laat mijn ouders gruwelijke besluiten trekken. Ze willen hem weg! Waarom? Hij maakt veel te veel kabaal... Ik had hier al eens gelezen dat ik er best een nieuw vriendje bijzet. Maar dat vinden mijn "alleswetende" ouders absurd. Dan zou ik het alleen maar erger maken dan het nu al is. Heeft iemand nog andere tips?? Een doekje over zijn kooi??--> Daar denk ik genen minuut aan! ??? ???

Inger m

Hoi,
Jonge mannetjes gaan in de puberteit veel fluiten, dat hoort bij hun natuurlijke gedrag. Hebben je ouders zich ook verdiept in een valkparkiet voordat jij hem kocht?

Een valkparkiet hoort niet alleengehouden te worden en zoekt dmv fluiten en roepen contact met soortgenoten (die er niet zijn) of met jou. Zelf moet je het gedrag negeren en niet belonen als hij schreeuwt of roept.

Ik zal niet garanderen dat de vogel stopt met herrie maken met een soortgenoot erbij, maar het kan wel verminderen. Een valkparkiet communiceert nu eenmaal op die manier en jonge mannen fluiten veel en vaak.

Ik hoop dat je je ouders wat meer kunt vertellen over het natuurlijke en interessante gedrag van de valkpakiet en dat een soortgenoot daar deel van uitmaakt. Een doek over de kooi is inderdaad geen leuke oplossing voor de vogel. Mogelijk kun je de vogel op een andere plaats neerzetten, waar je ouders er minder last van hebben?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.