8 mei 2025, 01:29:46

Eitjes niet bevrucht, of toch??

Gestart door Caroline, 8 december 2006, 13:48:33

« vorige - volgende »

Caroline

Hoi hoi,

Weer even een vraagje.

Mijn valkjes hebben hun eerste nestje, tot nu toe 4 eitjes.

De eitjes zijn gelegd:

Ei 1 = 1 dec. 1800-2000 uur
Ei 2 = 3 dec. 1300-1500 uur
Ei 3 = 5 dec. 0800-1000 uur
Ei 4 = 7 dec. 0800-1000 uur

Ze zijn continue gaan broeden vanaf eitje 2, dus 3 dec.

Vandaag dus dag 5.

Net waren ze eindelijk eventjes allebei uit het blok dus heb ik eventjes kunnen schouwen. Omdat ik helemaal geen ervaring heb met schouwen heb ik eitje 1 + 2 vergeleken met eitje 4 van gisteren.

De adertjes waar ik over lees en die ik op foto's zie, zie ik niet in de eitjes, ik ga er dus vanuit dat ei 1 + 2 niet bevrucht zijn, alleen bracht de luchtkamer me aan het twijfelen. Ik zie namelijk in ei 1 + 2 een luchtkamer en in de nieuwe 2 eitjes zie ik die nog niet.

Heeft dit nog iets te betekenen??

Hier 2 foto's.

Eitje nummer 1.

Eitje nummer 2.

Bedankt weer!!

Groetjes.

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Riny

Hoy Caroline
Ook bij onbevruchtte eitjes zie je een luchtkamer.
Probeer het over een paar dagen nog maar eens.
Groetjes Riny :D

Karin

Luchtkamer zegt niks over bevruchting. Nog even wachten dus  ;D
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Caroline

Hoi Riny en Karin,

Bedankt!!

Maar klopt het dan wel dat ik in de laatste gelegde 2 eitjes nog geen luchtkamer zie?? Hier zie ik namelijk helemaal niks in, dit maakte me aan het twijfelen, omdat ik geen adertjes zag ging ik ervan uit dat ze niet bevrucht waren. Komt de luchtkamer pas later in zicht of is dit toeval??

Groetjes.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Riny

Hoy Caroline
Volgens mij ontwikkeld de luchtkamer zich pas later.
Ik schouw meestal pas als het laatstgelegde eitje een week oud is.
En net voor het uitkomen nog een keer.
Veel succes met wachten!
Groetjes Riny

Lin

Hey caroline,

Nog even geduld dus. Zel hou ik nooit een eitje vast. Ik ben veels te bang dat mijn handen iets overbrengen of dat ik het kapot maak. ik hou het schouwampje gewoon tegen het ei in het broedblok. Op deze link zie je de ontwikkeling van een ei:
http://animalscience.ucdavis.edu/research/parrot/d/d.htm

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Inger m

Hoi,
De luchtkamer is bij een pasgelegd ei nog heel klein en wordt naarmate de broedtijd vordert steeds groter. Het is ook een indicatie voor een goede ontwikkeling. Als de luchtkamer te klein blijft, dan is de vochtigheid te hoog en vv. Overigens is dat moeilijk zonder ervaring te beoordelen (ik zou dat ook niet exact kunnen bepalen). Aan het einde van de broedtijd is de luchtkamer erg groot.

Lin geeft aan dat ze de eieren niet vastneemt. Dat is ook verstandig, want in de eischaal zitten kleine porien. Als je bv. creme of beetje zweet op je handen hebt, kunnen de porien verstopt raken. Van een keertje vasthouden krijgt een ei niets, maar probeer het zoveel mogelijk te beperken.

Probeer de eieren over een paar dagen nog eens te schouwen, dan kun je het beste beeld krijgen.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Caroline

Hoi Riny,

Ik denk inderdaad dat ik ook maar een weekje wacht met schouwen, tuurlijk is het wel leuk om het eerder te weten maar deze twijfel is ook niet leuk.

Hoi Lin,

dit was de eerste keer dat ik de eitjes aanraakte en ik had eerst goed mijn handen gewassen met Dettolhandzeep en afgespoeld met bijna heet water.

Ik had eerst geschouwd in het blok maar bedacht me toen dat het in het donker moest dus ben toen met deze eitjes op het toilet gaan zitten met het licht uit.  ;)

Bedankt voor de gave link, ik heb hem gelijk opgeslagen bij mijn favorieten.

Hoi Inger,

Als ik het dus goed begrijp is er bijna geen luchtkamer te zien als de eitjes net gelegd zijn, net zoals je hier ook ziet bij eitje 3 + 4 en groeit het als er op gebroed wordt, net als bij eitje 1 + 2 het geval is.

Maar dit gebeurt ook bij onbevruchte eitjes, begrijp ik uit je tekst, het hoeft dus niet te betekenen dat hier eitje 1 + 2 bevrucht is?? Of wel??

Van de poriën in de eitjes wist ik en daarom heb ik ook de eitjes nog niet aangeraakt, dit was de eerste keer en zoals je leest hierboven heb ik eerst grondig mijn handen gewassen. Maar bedankt voor je tip, ik zal het zeker beperken.

Ik schouw de eitjes donderdag nog een keer, het vierde eitje is dan een week oud.

Alledrie bedankt voor jullie reactie.

Groetjes.[/size][/i][/b][/color]

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.