24 april 2024, 07:58:22

Groeiachterstand jong + vraag krop

Gestart door b, 6 december 2006, 16:27:21

« vorige - volgende »

b

Hallo,

Het kleintje komt wel dagelijks aan en wordt ook goed gevoerd.
Zou dit dodelijk kunnen zijn en zou het verstandig zijn om eventueel wat bij te gaan voeden?

Op de 17e dag woog hij 43, de 18e dag 45, de 19e dag 45 en de 20ste dag (dus vandaag) 47.
Ik zie wel nooit geen overvolle krop, maar hij is in ieder geval nooit helemaal leeg.

De rode plekje heeft de man gehele het hele jaar, dus niet alleen gedurende de broedrondes.
Ze lopen ook uit over de vleugels, maar dit krijg ik niet goed op de foto.

Groetjes Bianca

Rianne

Ik zou niet direct aan handopfok beginnen maar eerst proberen of de ouders dit jong meer voeren als jullie het oudste jong er een paar keer per dag uithalen om even mee te kroelen. :)

b

Hoi Rianne,

Ik heb hem vanavond toch wat Nutribird A21 bijgegeven (3 ml).
Toen ben ik gestopt, want ik denk dat ik de oorzaak van zijn achterstand gevonden heb.
Tijdens het voeren zag ik namenlijk op zijn schouder (aan 1 kant) een grote blaas opkomen.
Ik heb op het forum diverse verhalen gelezen over gescheurde kropjes.
Ik kan er alleen niet uithalen, of je hier ook iets aan kunt doen.

Als de voeding gaat verteren verdwijnt deze bult wel.
Ook schooit hij niet om eten, waarschijnlijk geven de ouders daardoor ook niet genoeg.
Ik wil hem morgenmiddag en avond toch een gedeelte van de hoeveelheid die hij mag hebben bijgeven.
Zo behoudt hij in ieder geval wel de energie en heeft hij misschien meer kracht om zelf te gaan bedelen.

En ook al ga ik hem gedeeltelijk bijvoeren. Zolang de ouders hem verder goed verzorgen en warm houden, laat ik hem in ieder geval wel lekker in het nestje liggen.

Heeft iemand nog meer ideeen, wat die bult kan zijn en of dit de oorzaak van zijn achterstand kan zijn.

In ieder geval allemaal al heel erg bedankt voor jullie reacties.
Groetjes Bianca

Rianne

Hoi Bianca,

ik denk dat het lucht in de krop is geweest. Zat het er al voordat je ging voeren of kwam het tijdens het bijvoeren?

Valerie

Hee Bianca,

Ik had ook een nestje met een jong met groeiachterstand.
Het jong is een gezond valkje nu, wel een slagje kleiner. Maar dat maakt nik suit. De vadervalk is ook een slagje kleiner. ;)



b

Hallo,

Het kropje begint pas bij de nek te groeien tijdens het voeden.

Ik ben een hele grote tegenstander van handopfok, maar het kleintje is inmiddels 3 weken, heeft al die tijd al een groeiachterstand, maar is zo beresterk dat hij het tot dit moment zelf vol heeft gehouden.
Ik vindt wel dat ik hem nu een kans moet geven om groot te worden.
Ondanks dat ik er zelf heel erg bang voor ben dat hij het alsnog niet haalt.

Ik houdt jullie verder op de hoogte.

Als er iemand nog tips heeft, hoor ik het natuurlijk heel graag.

Groetjes Bianca

Rianne

Hoi Bianca,

misschien krijgt het kleintje teveel lucht binnen als jij hem voert. Voer je met een lepel of met een spuitje?

b

Hoi Rianne,

Ondertussen krijgt het kleintje dus helemaal geen eten meer van de ouders. Hij wordt nog wel warm gehouden, dus ik laat hem wel lekker liggen.
Hij krijgt de pap met een spuitje, want hij wil uit zichzelf niets.
Zogauw zijn kropje vol begint te raken, zie je deze aan 1 zijde doorlopen op de schouder, wanneer deze leegt, wordt als eerste de bult ook kleiner.

Ik voer vanaf vandaag in ieder geval 3x bij, maar ik krijg er met moeite 4 ml in.
Hij woog vanmorgen nog maar 41 gram, dus de eerste dag dat hij afvalt.

Groetjes Bianca

Rianne

Hoi Bianca,

ik heb geen ervaring met handopfok maar ik heb het vermoeden dat het kleintje teveel lucht inslikt tijdens het pappen. Probeer eens of het kleintje van een lepeltje wil eten. :)

b

Hoi Rianne,

Zoals ik net al zei, wil hij zelf niet eten, dus moet ik hem wat dwingen.
Slikken doet hij wel zelf, maar die bult is geen lucht maar voeding volgens mij.
Ik denk ook dat het een verloren zaak is, maar ik wil hem wel een eerlijke kans geven en er alles aan proberen te doen om hem in leven te houden.
Hij heeft het zelf 3 weken volgehouden en nu vind ik dat ik hem even moet meehelpen.
De eerste veertjes zijn zelfs al door.
Duim met me mee aub.

En mochten er mensen dit probleem herkennen, ik ben heel benieuwd naar jullie ideeen en eventuele oplossingen.

Groetjes Bianca

Rianne

Hoi Bianca,

ik meen me wel te herinneren dat je een soort blaasje ziet zitten bij de schouders. Alleen als dit groter wordt tijdens het voeren kan er iets zijn. Maar dat weet ik dus niet.
Weeg je valkje in ieder geval elke ochtend, en zolang hij aankomt is er hoop. Hij moet niet af gaan vallen. Ik zal voor je duimen!

Riny

Hoy Bianca
Ik heb wel veel ervaring met handopfok en over de verdikking op zij van het kropje, zou ik me geen zorgen maken.
Dat heb ik vaker gezien bij valkjes ,ook bij jonkie's die pap met de lepel kregen.
Groetjes Riny :D

b

Hoi Riny,

Het valkje is vandaag voor de eerste keer in 5 dagen weer afgevallen.
Zoals je ziet op de foto's had hij al een giga-achterstand opgelopen in de eerste 3 weken van zijn leven.
De laatste 5 dagen ben ik gaan wegen en zag inderdaad een stijgende lijn in zijn gewicht, tot aan vandaag dus.

De blaas zit echt bovenop de schouder en je ziet dat hij doorloopt vanaf de krop.
Ik zal er straks een foto van proberen te maken.

Wat denk jij van dit kleintje.
Alles bij elkaar genomen:
- groeiachterstand,
- minimale gewichtstoename
- blaas op schouder
- niet zelf willen eten

Groetjes


Bianca

Riny

7 december 2006, 20:50:12 #13 Last Edit: 7 december 2006, 22:32:00 by Riny
Hoy Bianca
Laatst heb ik een valkje gehad met net zo'n groeiachterstand .
Ook de ouders wilde niet meer voeren.
Ik ben toen overgegaan op handopfok, het valkje was al 25 dagen oud.
Achteraf bezien heb ik het jong daar denkelijk geen dienst mee bewezen, want het is toch overleden na een paar weken.
Als de ouders jou jonkie niet meer willen voeren, hou er dan rekening mee dat dat hij het niet haalt.
Meestal voelen de ouders het wel goed aan.
Ik hoop heel erg dat ik het mis heb.
Groetjes Riny :-\

b

Hallo allemaal,

We zijn inmiddels weer een aantal dagen verder en ik kan jullie zeggen dat ik er geen hoogte van kan krijgen.
Ik ben dus 3x per dag bij gaan voeren en deed dat alleen als de krop bij controle helemaal leeg was.
Dit was tot 2 dagen geleden het geval.

Gisterenmorgen zag ik tot mijn verbazing dat hij wel gevuld was en 4 uur later was hij weer gevuld.
Ik heb gisteren uiteindelijk helemaal niet bij hoeven te voeden.

Maar vanmorgen bij controle bleek hij weer helemaal leeg te zijn.
De oudste is inmiddels uitgevlogen en pa en ma liggen wel heerlijk bij het kleine jong te broeden, maar voeren dus wederom niet.
Vanmorgen woog hij met lege krop 46 gram en hij is inmiddels 26 dagen oud.
Op 7 december ben ik begonnen met pappen en had hij een gewichtsterugval van 47 naar 41 gram.
Dus inmiddels is hij weer terug op gewicht.
Ook beginnen inmiddels de eerste veertjes goed door te komen en gaat eidelijk de dons plaatsmaken voor de veren.

Dus al met al zit er vooruitgang in, al vind ik het erg langszaam gaan.
Heeft er iemand nog suggesties?

Ik zet nog even een foto van vandaag erbij.

Groetjes Bianca