Laat ik de ouders nog los, nu ze een ei hebben??

Gestart door Caroline, 1 december 2006, 23:01:58

« vorige - volgende »

Caroline



Ik heb al een topic hier geopend waarin ik tips vraag over het kweken maar heb nog een hele andere vraag, hoofdzakelijk aan mensen die ook binnen kweken met tamme valkjes.

Wat doe ik nu met de ouders nu ze een ei tje hebben??

Ze zijn gewend om dagelijks enkele uren los te mogen.

Laat ik ze nu in de kooi, mogen ze er gewoon uit of laat ik de ouders die keuze zelf maken??

En als ik ze gewoon los mag laten, doe ik dat dan ook zolang ze broeden, ook als ze jongen hebben of dan juist weer niet??

En ...... doe ik ze tegelijk met de andere 9 los of beter apart??

Een hoop vraagjes dus weer.

Alvast bedankt!!

KLIK HIER voor het topic met vragen over de kweek.



Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

marga

hoi caroline
hier deed ik als ik tijd had s morgens de kooi open en degene die uit het blok was ging lekker vliegen  en soms wisselde ze
zo niet dan liet ik later op de dag als de ander wel uit het blok was die er ook nog even uit
kijk wel uit voor de grote stinkende boodschap die ze laten vallen
groetjes marga

Caroline



Goeiemorgen!!

Bedankt Marga voor je reactie.

Nou, ik heb gisterenavond maar gewoon geprobeerd. Eerst het deurtje open gedaan maar ze bleven in de kooi, toen na een 20 minuten toch de andere 9 maar los gedaan, maar wel iets op de kooi gelegd, zodat ze er niet op gingen. Pablo is de kooi niet uitgeweest en Coco is even bij me wezen kroelen toen ik voor de kooi stond, heeft daarna eventjes op de kooi aan de buitenkant geklauterd om vervolgens ook weer in de kooi te gaan zitten.

Zolang de andere los zijn is Coco wel onrustiger met broeden, maar hopelijk wendt ze daar snel aan. Ik kan immers niet 6 weken de andere valkjes niet los laten.

Als er nog iemand tips heeft, hoor ik het graag.

Groetjes!!

PS. de grote stinkende boodschap heeft ze tot nu toe nogniet gehad maar ik hou het in de gaten.



Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Sanna

Hoi Caroline,

Zoals Marga zegt, gewoon zelf laten beslissen. Ik deed een paar keer per dag de kooi open en dan mochten ze zelf uitmaken of ze eruit gingen op niet. Wel liep ik de eerste 10 minuten achter de pop aan met een keukenrolpapiertje in m'n handen ;D. Want die derrie die daar uitkomt wil je niet ergens tussenuit hoeven te krabben :P. Overigens, bij haar stonk het nooit.

Toen de jongen eenmaal geboren waren liet ik de ouders ook gewoon vliegen hoor. Zeker wanneer ik even ging poepscheppen in het blok en effe alle jongen kieken, dan gooide ik eerst pa en ma eruit. Vonden ze heerlijk om even de vleugels flink te strekken 's morgens. En de ouders kwamen zelf altijd weer terug, ze hielden zelf heel goed in de gaten hoe oud de jongen waren. Want toen het nog pluizebolletjes waren, waren ze zo weer terug na een rondje vliegen, maar toen de hummels eenmaal in de veren zaten bleven ze veel langer vliegen. Ik deed de jongen altijd in zo'n zacht pluche poezemandje als ik hun blok schoonmaakte en voor de foto's enzo. En toen ze eenmaal in de veren zaten gebeurde het ook vaak zat dat pa en ma ze even daar kwamen voeren en dan weer gauw verder gingen met rondjes maken in plaats van naar het blok teruggaan ;D ;D. Maar ik heb ze nooit hoeven dwingen er weer in te gaan, dat hielden ze zelf heel goed in de gaten.

Groetjes, Sanna

Caroline






Bedankt Sanna.

Ik dacht ook al, ik zet de kooi open en kijk wel wat ze doen alleen ......

...... ik heb vanmorgen mijn leren handschoenen te voorschijn gehaald. Ik ben geen watje maar Pablo is zo agressief, zodra ik met mijn hand in de buurt van de kooi kom valt hij me vliegend aan. Aangezien ik ze toch eten moet geven ging ik er toch gewoon met mijn hand in, hij viel me letterlijk als een valk (roofvogel) aan, vliegend naar mijn hand en met beide poten en zijn bek me vastpakkend, echt niet leuk meer. Nu met handschoenen aan en mouwen naar beneden, doet hij het ook nog wel maar doet het geen pijn meer. Coco is in de kooi heel erg lief, die beschermt alleen als ze in het blok is.

Ik weet nu dus niet zo goed wat ik ermee aan moet. Ik durf ze zeker niet los te laten als de kinderen beneden zijn. Misschien vanavond eventjes proberen.

Zal dit zo blijven, zolang ze eitjes en jongen hebben of zijn ze alleen in het begin zo fanatiek??

ALs er nog mensen tips hebben, ik sta overal open voor.  ;D

Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes!!



Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Riny

Hoy Caroline
Vanaf het begin dat de valkjes bij mij eitjes leggen en broeden, ga ik iedere dag even staan kletsen , bij het geopende broedblok.
Zo merken ze dat ik geen kwaad in de zin heb.
Daar gaat bij mij veel tijd in zitten met zoveel valkjes, maar ik heb er naderhand wel het plezier van.
Als de jonkie's geboren zijn kan ik zonder dat de ouders me willen bijten nestcontrole's uit voeren.
Groetjes Riny :D

Caroline



Bedankt voor de tip, Riny, ik ga het zeker proberen.

Tuurlijk had ik er wel over gelezen en is het logisch dat ze de eitjes beschermen maar dat het zo ontzettend fel zou zijn, had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

Hopelijk verbeterd het iets.

Groetjes!!




Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

carco

Harry is ook ontzettend fel naar mij toe.
Bij het eerste nestje 3 jaar geleden deed ik het deurtje van de kooi gewoon open en ging Harry er eigenlijk heel de dag uit. Pas als hij in de kooi zat en deze was dicht ging meneer ook nog eens broeden :-\
Ze wilde ik het dus niet meer want dat vond ik zielig voor Charlie.
Maar na deze keren lijken ze er helemaal geen behoefte aan te hebben om uit de kooi te komen en broedden ze gezamenlijk.
Ik hang wel een plaid over de kooi als de anderen los zijn: dit voor hun eigen rust, want alle valken zijn zo nieuwsgierig dat ze aan hun kooi gaan hangen en dan moet Harry zijn domein verdedigen. Hij is dan ook hartstikke fel. Van de week toen ik nieuw sepia in de kooi hing was ik ook bijna mijn vingers kwijt en nu zijn de jonkies er toch al.
Ik denk dat je een beetje voorzichtiger moet zijn nu, want hoe tam en lief ze normaal altijd zijn je merkt het toch als ze broeds zijn of jongen hebben.

Veel succes!!

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Rianne

Hoi Caroline,

bij mij waren ze in het begin net zo fel als bij jou. Maar ik zette toch door en gebruikte het luikje van de kooi om ze aan de kant te houden. Toen de jongen wat ouder waren deden de ouders al niks meer.

Caroline



Hoi Caroline en Rianne,

het is toch wel enigsinds iets verminderd.

Ik praat veel tegen hem als ik bij de kooi ben en kan nu alweer zonder handschoenen in de kooi.

Van de week heb ik hem los gelaten, dit was geen succes.

Ik kreeg hem niet te pakken.  :-[ ::)

Pablo is namelijk de enige die niet opstapt om in de kooi te gaan en ook heel slim is en zich niet laat lokken met zonnebloempitjes of trosgierst. Hij weet namelijk precies wanneer hij in de kooi moet. Ik doe dan altijd Coco in de grote kooi met een strengeltje trosgierst en laat alleen de bovenkant open, binnen 3 minuten zit hij dan ook in de grote kooi omdat hij bij zijn meisje wil zijn. In de kweekkooi deed hij dit niet, dus gebruikte ik nog gewoon de grote kooi en zetten beide dan over. Dit gaat helaas niet, nu Coco in het blok aan het  broeden is. Ik ben dus een half uur bezig geweest om te vangen.  >:(

Coco wordt 's morgens nadat Pablo heeft gegeten keurig afgelost door hem, ze gaat dan eventjes lekker eten, poepen en poetsen, als ze dan ook nog een dutje heeft gedaan haal ik haar lekker alleen uit de kooi, vind ze heerlijk al die aandacht , helemaal alleen.  :D

Wel balen dat het nu niet makkelijk gaat met Pablo, eigenlijk heb ik nu geen zin om hem er uit te laten, zeker ook omdat hij kei hard gaat roepen naar Coco en zij hier heel onrustig van wordt en constant uit het blok komt maar ..... mijn gevoel zegt weer dat ik het belangrijk vind dat hij zijn beweging krijgt.

Ik heb al gedacht aan kortwieken maar juist Pablo is een enorme vlieger en ik geniet er echt van om hem zo te zien, dus kortwieken is ook heel erg tegen mijn gevoel in wat betreft hem.

De tijd zal het leren.  ;)

Groetjes en bedankt voor jullie reactie.



Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

carco

6 december 2006, 23:14:21 #10 Last Edit: 7 december 2006, 11:05:43 by carco
Dat is ook 1 van de redenen dat ik Harry niet los liet zoals je kon lezen. Die krijg ik ook niet zo makkelijk te pakken. Ja ook als Charlie bij me zit dan volgt hij meteen. En die wordt dan inderdaad onrustig.
Als ik Charlie los liet en Harry niet dan vertikte hij het dus om te broeden. Ja dus dan maar een aantal weken niet los: ik vind dat dat best moet kunnen hoor, dat halen ze later maar in.
Gewoon niet knippen maar een poosje ''kooi arrest '' geven zou ik zeggen, daar krijgen ze niets van ;)
Je wordt er zelf ook zenuwachtig van als je Paco op zo'n manier moet pakken en Coco wordt er onrustig van.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Rianne

Vooral tijdens het broeden is het belangrijk dat er rust is. Bij teveel onrust zouden ze kunnen stoppen. Dus laat Pablo maar lekker in de kooi, en als het goed gaat met de kleintjes straks heeft hij het wel verdiend om weer te vliegen ;)

Caroline



Hoi Caroline en Rianne,

Ik heb jullie advies opgevolgd, Pablo gaat voorlopig eventjes niet meer los, het veroorzaakt veel te veel stress voor Coco, die steeds het blok uit komt omdat Pablo haar nonstop blijft roepen als hij los is.

Andersom gaat het gelukkig wel erg goed, Coco gaat elke dag een paar uurtjes eruit, dit is ook een echt mensenvalkje, dus heeft het ook nodig. Pablo reageert daar helemaal niet op, en blijft keurig broeden.

Gisteren was wel leuk, toen dook ze bijna het afwaswater in toen we aan het afwassen waren.  :D

Toen heb ik haar maar eventjes een douche met de plantenspuit gegeven op het aanrecht.  ;)

Dus voorlopig kooiarrest voor Pablo.

Groetjes en bedankt voor jullie reactie.



Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.