15 mei 2025, 01:37:26

Valkje te licht

Gestart door Nynke, 7 december 2006, 08:52:37

« vorige - volgende »

Nynke

Hallo,

Vanochtend viel ons op dat ons K.C. niet echt een zwaar vogeltje is. Je kan zijn borstbeen duidelijk zien.. Hij krijgt wel genoeg kans om te eten... Maar blijkbaar doet hij dit niet. Weet iemand raad?

Riny

Hoy Nynke
Eerst zou ik K.C. eens wegen.
Het gemiddelde gewicht is tussen de 80 en 100 gram.
Maar het is bij valkjes net als bij mensen , de een is fijner gebouwd als de ander.
Hou oud is K.C.?
Groetjes Riny :D

Nynke

We zullen K.C. gaan wegen. Dit zal later deze dag gaan gebeuren vanwege school. K.C. is nu 7 maand oud.

Lin

Het belangrijkste is te voelen aan de zijkant van het borstbeen of je daar wat voelt. Het borstbeen voel je namelijk altijd.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Nynke

Je ziet heel duidelijk als hij heel alert of je vinger zit en je aan de zijkant kijkt dan zie je het borstbeen gewoon heel goed. Bij de andere drie is dit minder. We vonden K.C. dan ook al een heel mager valkje... En hebben het idee dat hij magerder word. Maar vanavond gaan we hem wegen en anders moeten we maar een bezoekje aan de DA brengen.

Nynke

We hebben alle vogeltjes gewogen en dit zijn de resultaten. Ik zal de leeftijd er ook bij zetten.

naam  gewicht    leeftijd
K.C.    87            7 maand en 7 dagen
Coco   82            7 maand en 6 dagen
Sky     81            4 maand en 13 dagen
Star    105          2 maand en 18 dagen

Op zich allemaal boven de 80. Maar nu vroeg ik me af hoe het komt dat Star 105 weegt. Kan dit komen doordat hij zo jong is of gewoon omdat het een forse vogel is. Hij is groter dan alle drie de valkjes die we hebben...

Paauwtje

Sky is vrij klein waarschijnlijk dat hij daarom 81 is
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Inger m

Hoi,
Net als bij mensen heb je bij vogels verschillende gewichten. De vogel kan wat forser zijn of gewoon wat vetter. Als indicatie voor de conditie gebruik ik niet het gewicht, want dit kan per moment wisselen (bv. net gegeten), maar de bespiering van het borstbeen. De borstbeenkam moet voelbaar zijn, maar mag niet scherp uitsteken.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Romy

Hoi

Als je valkje niet ziek is en niet vermagert (regelmatig wegen dus), zou ik me zeker geen zorgen maken.
Mijn valkje is heel klein (wel volgroeid, nu ong.4.5 maand) en weegt net geen 70 gram. In het begin heb ik me er erg zorgen over gemaakt dat hij zo weinig woog, omdat ik zijn borstbeen voelde.
Maar blijkbaar is het normaal dat je het voelt, maar moet je ernaast wel vlees voelen. Net zoals Inger zegt.

Als je niet echt zeker bent, weeg je valkje dan regelmatig en als hij niet afvalt, dan hoef je je zeker geen zorgen te maken.

Groetjes
Romy