4 mei 2025, 21:23:52

Tegen het raam gevlogen

Gestart door sanderk, 12 december 2006, 14:21:17

« vorige - volgende »

sanderk

Hallo Allemaal,

Vandaag is onze valkparkiet twee keer redelijk hard tegen het raam gevlogen. Hij wist tot vandaag waar het raam was, maar vandaag vloog hij er dus weer 2 keer tegenaan. Nu bloedde het iets net boven zijn neusdopjes. Het bloeden is inmiddels gestopt en hebben we wat schoongemaakt. Hij zit ook op zijn stok in de kooi. Hij eet wat en maakt zijn veren schoon, dus het lijkt wel goed te komen. Hij zit alleen nog wel met een opgezet verenpak en hij is ook wat veertjes bij zijn oren kwijt.
Hebben jullie nog tips wat verder te doen? Oh ja de kooi hebben we al voor de helft afgedekt met een doek.

Alvast bedankt van twee bezorgde eigenaars.
Sander en Rieneke.

Riny

Hoy Sander en Rieneke
Dat je de kooi al half afgedekt hebt is prima.
Je zou eventueel wat druivensuiker aan zijn water toe kunnen voegen, dat schijnt ook te helpen tegen stres.
Verder kun je alleen maar zorgen, dat je valkje een warm plekje heeft, en tot rust komt.
Misschien is het een idee om stickers op de ramen te plakken, zodat je valkje duidelijk ziet , dat die er niet doorheen kan.
Groetjes Riny :D

sanderk

Bedankt voor de reactie. Druivensuiker werd op het moment van schrijven gekocht dus dat doen we ook.
Het vreemde was dat hij juist niet meer tegen het raam vloog. Hij wist waar hij moest stoppen. Nu hebben we vanochtend wel een kerstster opgehangen voor het raam wie weet dat hij daardoor van de wijs is gebracht. (oh ja geen plant, maar zo'n metalen met een lampje erin)

peetje81

Hoi Sander en Rieneke,

Gelukkig dat het zo te horen wel goed gaat komen met jullie valkje. Zou i.d.d. best kunnen dat hij op de kerstster is afgeleid geweest ::) Ook mijn valkje had ik op een gegeven moment zover dat hij precies wist waar het raam begon en hij dus moest stoppen. Maar op een dag schrok hij (de bel ging, en dus gingen de honden blaffen) en vloog in zijn vlucht van schrik toch weer tegen het raam op. Hij had een scheurtje bij zijn neusdopjes met wat bloed (waarschijnlijk op dezelfde plek als jullie valkje). Gelukkig is dat alles goed hersteld, maar ik heb na deze gebeurtenis toch gekozen om vitrage voor mijn ramen te hangen. Ik heb dat nooit gewild (vond ik niet mooi) maar ja nu ze er eenmaal hangen ben ik er maar wat blij mee, nu gebeuren er tenminste geen ongelukken meer. In elk geval veel succes (en plezier natuurlijk) nog met jullie valkje, met wat rust komt het vast goed.

P.S. Je schrijft dat hij wat veertjes bij zijn oortjes kwijt is, ik zou ook even goed kijken of er geen bloed uit de oortjes komt, dat kan namelijk wel op een inwendige beschadiging duiden. Als het alleen wat veertjes zijn zal dat wel door de klap komen denk ik.

Groetjes Petra

sanderk

Hoi Petra,

We hebben ook gelijk inderdaad gekeken naar het oortje, maar daar was geen spoor van bloed te bekennen. Hij zit nu weer redelijk te eten en zodra het water met druivensuiker in de kooi werd gehangen ging hij er gelijk uit drinken.

Ik denk ook dat hij van de wijs is gebracht door de ster en misschien ergens van geschrokken is.

Sander.

Nynke

Citaat van: Riny op 12 december 2006, 14:28:40
Misschien is het een idee om stickers op de ramen te plakken, zodat je valkje duidelijk ziet , dat die er niet doorheen kan.

Deze methode werkt niet altijd. Onze valkje vloog ook regelmatig tegen het raam. Toen besloten we er ook stickers op te plakken, maar dit werkte ook niet.  Hij vloog er nog tegen aan. (hij is wel gekortwiekt). Zo langzamerhand krijgt hij weer zijn veren en maakt hij dus een bochtje en vliegt dus niet meer tegen het raam.
Dus stickers werken niet altijd.

sanderk

Hallo Allemaal,

Bedankt voor al jullie reacties. Met Pino gaat al goed. Hij wil maar wat graag weer uit zijn kooi en het wondje boven zijn neus ziet er ook goed uit. Toch houden we hem vandaag nog maar even in zijn kooi, zodat hij nog even kan rusten.

Sander en Rieneke.