28 maart 2024, 16:19:58

"Luide" valkparkiet

Gestart door Debby Zwetsloot, 14 augustus 2003, 14:31:32

« vorige - volgende »

Debby Zwetsloot

Hallo allemaal,

Ik heb een aantal dagen geleden een valkparkiet opgehaald bij mensen die een advertentie op Markplaats geplaatst hadden. Het gaat om een lutino pop van een half jaar.

Het beestje is op zich al vrij tam, gaat op je schouder/hoofd zitten en is totaal niet bang.

Alleen..... ze maakt de hele dag door herrie! Als ze geen aandacht krijgt, of als ik even naar de keuken, of wc loop, dan begint ze meteen enorm hard te fluiten, bijna zonder pauze. Ik meen het serieus als ik zeg dat ik al 2 dagen aan het eind van de dag oorpijn heb.
Nou heeft het beestje het afgelopen half jaar altijd met andere valken in een kooi gezeten en is daarnaast tam gemaakt door de eigenaar. Ik heb de eerste avond de vorige eigenaar opgebeld om te vragen of de valk altijd zo luidruchtig was. De mevrouw bevestigde dat ze altijd vrij druk was maar dat ze waarschijnlijk ook even moest wennen. Wel zei ze me dat ze ook een andere reactie gehad had van iemand met een voliere die de valk op wilde halen.
Nu vraag ik me dus af wat ik moet doen. Ik wil de valk op zich wel een kans geven, en wil er ook best wat tijd in stoppen (ik kan er echter niet de hele dag mee bezig zijn, aangezien ik een dochter van een jaar heb rondlopen!), maar vraag me af of je dit gedrag kan veranderen. Ik denk dat de valk gewoon gewend is om altijd "iemand" om zich heen te hebben, andere valken of mensen en denk ook dat ze daarom misschien beter af is bij die andere mensen met die voliere.

Ik voel me nu vreselijk rot omdat ik serieus aan het overwegen ben de valk terug te brengen zodat die andere mensen haar op kunnen halen!

Wat denken jullie?

Debby

Barbara

Hoi Debby,

waarom neem je er geen eentje bij? Dan hoef je je niet schuldig te voelen en is het valkje ook blij! Meestal houdt de herrie op en zullen de valkjes hoogstens regelmatig mooi zitten fluiten, maar meestal niet al te luid en irritant. Bovendien is het heel gezellig voor de lutino en voor jullie! Je kan ze samen zien spelen maar ook bekvechten en als ze elkaar heel erg lief vinden ook kroelen. Let wel op dat de kooi groot genoeg is, maar als ze er vaak uit mogen, zijn de meeste kooien voor grotere vogels wel geschikt.

Wisten ze trouwens zeker dat het een popje is? Meestal maken die namelik niet zo heel veel herrie. Popjes krijsen zelden echt hard en veel en fluiten veel minder vaak en als ze het doen zachter.

Succes met de beslissing!

Groetjes,

Barbara

smile_emerald

Als je echt wil dat ze stil wordt, moet je de kooi bedekken met een handdoek, laken of wat dan ook! Daar wordt ze meteen stil van. Het is natuurlijk geen manier om tam te maken, maar als je er echt helemaal gek van wordt is dit in de moelijkste momenten het beste.

Groetjes Esmeralda.


Debby Zwetsloot

Hoi Barbara,

Bedankt voor je antwoord. Een tweede erbij.... op zich denk ik echt dat de kooi daar niet groot genoeg voor is, alhoewel hij ook niet te klein is hoor. Maar goed, de bedoeling was 1 valkparkiet, en die dan tam maken. Nou, tam is 'ie op zich al. Ik had dus met van alles rekening gehouden, ook omdat 'ie al een half jaar oud was; bijten, bang zijn, stil in een hoekje zitten.... maar hier had ik geen rekening meegehouden. En ik vraag me een beetje af of ze rustiger zou worden met een ander erbij. Bij de mevrouw maar ik ze ophaalde zat ze met mama+broertje in een kooi en ook daar was ze behoorlijk luidruchtig, terwijl de andere twee er rustig naar zaten te kijken. Ik ben er dus nog niet uit...... Vandaag ben ik aan het werk, en ik belde net even m'n schoonmoeder die aan het oppassen is (op onze dochter), en bij haar doet ze precies het zelfde, zodra ze wegloopt begint ze te krijsen!
En wat betreft een mannetje of vrouwtje, tja, de vrouw waar ik ze ophaalde zij dat het een popje was, dus dat heb ik voor waar aangenome. Maar met zekerheid kan ik dat niet bevestigen....

Groetjes,
Debby

smile_emerald

Misschien heeft je valkje angst om verlaten te worden. Ze ging natuurlijk altijd al met andere valkjes om en nu staat ze er in haar eentje voor. Moeilijk hoor, ik zou toch proberen om een maatje te zoeken voor haar.

-xxx- Esmeralda

Karin

Jee Debby, je hebt het valkje pas een paar dagen, dus het heeft nog niet eens de kans gehad om te wennen. Voor op gesteld : valkparkieten maken geluid. De ene meer dan de ander, maar ze maken geluid. Ik heb zelf 7 valkjes, 3 mannen maken veel lawaai ( vooral deuntjes )  en één popje kan er ook wat van ( schreeuwen ). De andere 3 poppen zijn vrij stil. Ik heb het gewoon geaccepteerd en heel belangrijk : ik negeer het. Want vooral het popje gilt als een gek als ik weg ga ( ik ben " haar partner" , zij is de enige die nog geen vriendje heeft ). Maar na een tijdje stopt ze ermee. Zodra ze een partner krijgt ( ik wil volgend jaar er één uit eigen nest houden ) zal het zeker minder worden. Gooi geen doek over de kooi hoor ! Daar wordt het valkje alleen maar ongelukkig van. Kijk het een paar weken aan en als ze blijft schreeuwen koop dan een grotere kooi én een vriendje voor haar. Valkjes zijn nou eenmaal echte gezelschapsvogels en hebben veel aandacht nodig. Succes ermee !
Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mirjam-Moniek

Hoi Debby

Schreeuwt je valkje alleen als jij niet meer in dezelfde kamer bent?
Als dat zo is is het namelijk normaal gedrag. Valkjes zijn groepsdieren en als ze een ander lid kwijt zijn, gaan ze die roepen. Het kan dan helpen als je af en toe wat terug roept om ze gerust te stellen.

Verder kan een valkje schreeuwen omdat het zich verveelt. Veel speeltjes in de kooi doen en het valkje veel uit de kooi laten, kan dan helpen. Ook dan kan een ander valkje erbij goed zijn.

Ook kunnen valkjes schreeuwen omdat ze verwend zijn. Je kan het zien als een kind dat gaat jengelen en gewend is dat dat helpt. Oplossing daarvoor is je valkje nooit zijn zin te geven als hij schreeuwt. Dan kan je je valkje het beste negeren (er niet eens naar kijken).

Het kan inderdaad helpen als je een doek over de kooi gooit. Het beste is dan de doek er gelijk weer af te halen als je valkje stil is. Gaat ie weer schreeuwen, dan doe je de doek weer over de kooi. Is ie weer stil, dan haal je hem er gelijk weer af. Zo blijf je bezig totdat je valkje doorheeft dat ie niet zo mag schreeuwen. Je zal dan steeds minder vaak de doek weer op en van de kooi af moeten doen, omdat je valkje door krijgt hoe het werkt. Een doek over de kooi laten, kan als je wilt uitslapen of een uurtje rust wil. Voor hele dagen is dat geen optie, omdat je valkje daar erg ongelukkig van wordt.

Ik kan me voorstellen dat je er helemaal gestoord van wordt als je valkje de hele dag hard schreeuwt. Ik moet er niet aan denken! Ik vind in dit geval wel dat je je valkje terug mag doen. Degene die je je valkje verkocht heeft, had je moeten zeggen dat hij luidruchtig was. Valkjes zijn meestal stil en maken af en toe (een poosje) geluiden. De hele dag hard schreeuwen is geen normaal gedrag en het is logisch dat je daar dan ook niet vanuit gaat als je een valkje koopt.

Debby Zwetsloot

Hoi Mirjam-Moniek,

Heel erg bedankt voor je reactie. Ik zal zeker al jouw tips in gedachte houden. We zijn nu weer een aantal dagen verder en het wordt al wat beter. Het lijkt erop dat onze valk steeds normaler gedrag gaat vertonen. Ik denk dat ze op zich wel druk zal blijven, maar ze schreeuwt in ieder geval niet meer de hele dag, dus m'n oren blijven tenminste gespaart. Ik denk dat het gewoon een combinatie van de dingen is waar jij het over had: wennen aan de nieuwe omgeving, de eerste dagen had ik haar nog niet uit de kooi gehaald, dus misschien ook verveling, en ik denk dat ze ook wel een beetje verwend is. Ik ga dus zeker jou tip met de doek over de kooi proberen. Kijk, als ik weg loop, naar boven ofzo, en ze gaat even gillen, dan kan ik daar mee leven, die decibellen bereiken mijn oren toch niet, maar als ik dan weer terug ben verwacht ik dat ze wel snel weer ophoudt. En dat doet ze nu wel bijna altijd, maar nog niet elke keer.

In ieder geval bedankt, enne, ik hou jullie op de hoogte!

Debby