12 mei 2025, 17:50:02

ziek?

Gestart door collin, 23 november 2006, 17:23:30

« vorige - volgende »

collin

hoi,
tis collin hier, deze zomer hebbenjulliemij goed geholpen metdehandopfok van mijn valkjes. ze zijnnu volwassen. een lutino vrouwtje en een wildkleur mannetje.ze zijn heel gelukkig en doen het goed. deze ochtendwasalles nog normaal, maar deze namiddag merkte ik dat het mannetje een beetje ziek leek. ik merkteeerst dat zijn oogjes er wat slapbijhingen, zowat halfdicht. hij zieter ook minder levendiger uit en fluiten doet hij niet meer. eten doet hij wel en zoekt ook nog wel gezelschap op. maar ik merkte zojuist dat hij zijn eten overgaf. hij schuddemetzijn hoofdje en de zaadjes kwamen er terug uit. wat is dit? is hij ziek en wat kan ik doen? ik maak me wel wat zorgen. alvast bedankt.
groeten collin

Rianne

Hoi,

Ruikt het valkje ook zuur uit de snavel? Ik zit te denken aan een kropontsteking. Gisteren was alles nog wel normaal?
Geef het valkje wat water met druivensuiker, voor wat energie. Als er geen verandering in de situatie komt en hij blijft futloos zou ik contact opnemen met een vogelarts.

collin

hey,
nee rukt niet zuur uit zijn bek en de krop voeltook normaal aan. dus ik denk niet dat het dfat is. druivensuiker heb ik nu niet.mar als het niet beter wordt ga ik idd en artsopzoeken. bedankt voor je antwoord

collin

hallo

gewoon even laten weten dat vogeltje helemaal terug zichzelf is! twas blijkbaar loos alarm, maar toch raar want er was duidelijk wel iets mis. mss een depressieve bui  :)
toch bedankt
ciao

collin

o ja wat ik nog wou vragen:

is het mogelijk om mijn valkjes preventief te behandelen d.m.v vitaminen of dergelijke als supplement toe te dienen? bvb tegen wormen of luizen of... maar zonder dat ze daar voor naar de dierenarts hoeven, dus ook geen spuitjes ofzo, kwestie van de trauma's te beperken? en welke producten zijn hier goed voor?
alvast bedankt
groetjes collin

Lin

Vitamines kan je toedienen en preventief ontwormen kan je ook halen bij een dierenwinkel. Luizen behandel je pas als je ze ziet. In de dierenwinkel zijn de meeste producten wel aan te raden.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Rianne

Ik denk niet dat als je je valkje preventief vitamines gaat voeren, dat je dan kans op ziektes uitsluit. Bovendien weet je niet aan welke vitamines je valkje een tekort zou kunnen hebben.
Daarom heb ik mijn valkjes op pellets gezet zodat ik me om dat soort zaken niet druk hoef te maken. Wel zal ik ze nog moeten ontwormen natuurlijk. :)

Lin

Ik geef zelf ook niet standaard vitamines, maar een stukje appel en sla (zakje slamix uit de winkel) elke dag. Alleen met de rui geef ik wel extra vitamines of Snelrui. Dat kan je ook kopen in de dierenwinkel.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

collin

hey
ok dan zal ik ze ontwormen. vitamines krijgen ze genoeg binnen via de natuurlijke weg, daarmee bedoel ik dat ze genoeg groenten en fruit krijgen van mij en een gevarieerde zadenmengeling en trosgierst. bedankt voor de raad mensen.
succes! ciao!