eitjes in broedblok maar ze wil er niet in

Gestart door sem en leentje, 19 november 2006, 17:29:35

« vorige - volgende »

sem en leentje

hoi hoi

ik heb daarstraks een broekblok gekocht omdat ik sinds daarstraks al 2 eitjes heb(eentje is 2 dagen oud)
en nu willen ze der toch wel nie in gaan zeker

wat moet ik nu doen? eitjes voelen al helemaal koud aan

Riny

Hoy Sem en Leentje
Hier kun jij zelf niets aan doen.
Je zult de natuur zijn gang moeten laten gaan.
Het beste kun je de vogels wat met rust laten en afwachten.
Groetjes Riny :D

sem en leentje

:'( :'( :'(
kan een eitje wel zolang zonder moeder allee is nu al meer dan een uur geleden
maak me zo ongerust...
zou ze niet begrijpen waar haar eitjes heen zijn of zo ze zoekt er precies naar
ik heb het haar willen laten zien maar ze verzet zich hevig en bijt

Ivy

Hoi.
Je hebt al in de andere topic een advies gekregen om je koppeltje nepeitjes geven omdat je dacht dat ze uit hetzelfde nest komen. En dat is het beste wat je kan doen, want het is onverantwoord om met broer en zus te kweken.
Als je graag een nestje wil, dan kan je beter bevruchte eitjes van iemand anders onder je koppel leggen.

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

sem en leentje

ja mss heb je wel gelijk en moet ik dat dan maar doen ...
:'(

Ivy

Hoi.
Ik snap wel dat het moeilijk is, vond ik ook wel hoor, toen ik eitjes van mijn koppel moest inruilen, maar je zou veel meer verdriet hebben als er jonkies uit zouden komen en na een paar dagen doodgaan omdat ze inteelt zijn.
Kijk maar of ze op nepeitjes broeden en als ze dat wel doen, kan je proberen om andere eitjes te vinden. Is wel een beetje lastig in de winter, maar misschien kan je Aad een IM sturen, die heeft heel vaak eitjes :)
Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

sem en leentje

dan zullen we dat doen
alvast heel fel bedankt voor de reactie ben blij dat ik toch wat steun heb gevonden bij jullie (zoals altijd he  ;))

heel veel groetjes
leentje en sem

Rianne

Hoi,

hebben je valkjes misschien een ringetje om? Op zo'n ringetje staat een kwekerscode en een ringnummer. Als die codes nu verschillend zijn, heb je zeker weten geen broer en zus.

sem en leentje

hoi rianne,

nee ze hebben geen ringetje om maar heb nog eens contact genomen met de winkel, die had op zijn beurt nog eens contact genomen met de kweker en die beweert nu dat het geen broer en zus zijn en hij is daar heel zeker van
maar daarmee weet ik het natuurlijk nog altijd niet zeker en neem dan maar geen risico...

Rianne

Hoi,

het is misschien een goed excuus om nog 2 valkjes aan te schaffen ;)

sem en leentje

hoi,
hahahaa ik vond het ook een heel goede reden maar nog twee vond mijn man net iets te veel
dus nu komt er nog eentje bij
maar wat neem ik dan best ? een mannetje of een vrouwtje en kan het dan bij in dezelfde kooi ?
we hebben besloten om toch niet te gaan kweken met geen enkel valkje gewoon omdat we er niet genoeg van kennen

Rianne

Hoi,

ik zou er dan een pop bij nemen. Als je er een man meeneemt, krijgt het popje het zwaar te voorduren in het broedseizoen. En zeg nooit nooit, op deze site is een hoop te vinden over het kweken dus wie weet komt het er toch ooit van ;)

sem en leentje

hoi rianne,

tja je weet idd nooit maar voor het moment is het beter van niet vinden we, we willen onze valkjes niet te kort doen daarvoor houden we teveel van ze

maar als ik er een popje bijneem kan ik ze dan bij de andere in de kooi doen als ze wat gewoon zijn aan elkaar

Rianne

Hoi,

er wordt aangeraden om de nieuwe valk in ieder geval 6 weken in quarantaine te houden als dit mogelijk is. Dat houdt in dat de vogel die tijd in een aparte ruimte verblijft zodat evt ziektes zich niet door de lucht kunnen verspreiden en de andere vogels kunnen besmetten.
Mocht je hier geen ruimte voor hebben, kun je het risico nemen om het niet te doen.
Wel adviseer ik om de nieuwe valk dan niet meteen bij je andere te zetten. Deze zijn natuurlijk gewend aan elkaar en kunnen wat defensief reageren naar een nieuweling. 2 kooien naast elkaar is dan een goed idee, zo kunnen ze elkaar wel zien maar hebben ze alle ruimte om van elkaar weg te komen.