24 mei 2025, 14:07:15

vraagje

Gestart door dick, 20 november 2006, 16:19:11

« vorige - volgende »

dick

mijn valkparkiet heeft net een eitje gelegt en voor het eerst heeft ze hem op de grond gelegt in plaats van van 3 hoog naar beneden te laten vallen. Blijkbaar wil ze niet in het broedblok  die er wel hangt.

Het mannetje joeg gelijk het vrouwtje weg nadat het eitje gelegt was en het leek of hij hem probeerde kapot te bijten. Ik heb dus gelijk de 2 andere plus het mannetje de kooi uit gegooid omdat ik bang ben dat ze het eitje kapot maken.

Wat moet ik nu doen het mannetje loopt heel druk om de kooi heen en het vrouwtje gaat niet op het eitje zitten??

Rianne

Hoi Dick,

het kan zijn dat ze het broedblok te donker vinden. Probeer het eens op een kiertje te zetten. Let er wel op dat ze er niet uit kunnen ontsnappen.
Ik zou het mannetje terug zetten, hij is nu gescheiden van zijn popje begrijp ik? Paren ze wel met elkaar?
Misschien nu er wat meer rust in de kooi is, en ze met z'n tweeen zijn, gaan ze wel het blok in.

dick

moet ik dan het eitje in het blok leggen want die ligt nu op de grond??

ze hebben een paar keer gepaart maar het vormt niet echt een koppel.

Rianne

Ik zou ze in ieder geval met z'n tweeen in de kooi laten, en het blok laten hangen. Het eitje zou je er in kunnen doen, misschien zien ze het liggen als ze het blok gaan inspecteren. Ik zou in ieder geval niet verwachten dat je er snel jonkies van krijgt. Maar misschien springt de vonk gauw over en paren ze de hele dag ;) Pas de voeding een beetje aan, geef ze wat vaker eivoer en trosgierst. Ook de beschikking over een badje wil wel eens helpen.

dick

dankje wel. ze zitten weer bij mekaar en volgens mij sloopt het mannetje nu het eitje. Ik dacht altijd dat ze alleen eitjes slopen als ze weten hoe het smaakt maar hij heeft het nog nooit eerder gegeten ofzo. maja ik wacht wel af wat er gaat gebeuren en andersvolgende keer beter :D

Rianne

Hebben ze sepia tot hun beschikking? Misschien heeft het mannetje een kalk tekort en vult hij dit aan door de eischaal op te eten. Ik weet het niet zeker hoor, maar het zou kunnen.
Als je met een koppel wilt kweken in een kamervoliere of kooi, is het altijd beter om ze met z'n tweeen in de kooi te doen, zonder andere vogels erbij. Door het gebrek aan ruimte en de evt. interesse in het blok door de andere vogels komt er onrust waardoor er weinig tot niet gepaart wordt.

dick

Ze hebben sepia en ze zitten in een grote kamer voliere. hetzijn 3 popjes en 1 man. Ze hebben allenmaal geen intresse in het broedblok ik heb ze er nog nooit in gezien. Het is een groot genoeg broedblok en hij is speciaal voor valkjes. de leeftijd varieert van 3 jaar tot 1,5 jaar en het mannetje is 1,5 jaar oud. Ik heb in princiepe wel verstand van valkjes. Ik werk zelf in een dierentuin en heb lange tijd op de vogel afdeling gelopen. Alleen die dieren hebben echt het natuurlijke instinkt om het direct neer te leggen waar het zal moeten. Bij me valkjes vind ik het zo raar dat het zo moeizaam gaat. afgelopen zomer heb ik nog een jonge flamingo uit het ei zien komen :D dus als het met mijn valkjes niet lukt dan kan ik gelukkig nog van alle jonge diertjes op mijn werk genieten. :D

Ik heb het ei nu in het broedblok liggen en het broedblok een beetje open gezet aan de bovenkant maar ik denk dat ze er op de een of andere manier geen intresse in hebben.

sander

Rianne

Je werkt in een dierentuin?? Zoeken ze nog personeel? ;D Lijkt me echt heel leuk! :D

Hopelijk lukt het nu wel een keer om een nestje valken te krijgen. Het is echt heel erg leuk om dat een keer mee te maken.
Geef het in ieder geval tijd, het moet kunnen om op elk moment van het jaar binnen te kweken.

dick

hahahah nou ik denk dat ze niemand zoeken. Maar het is idd heel erg leuk werk ik ga er echt met plezier naar toe.

Ja ik ga even afwachten of het gaat lukken ik hoop het wel.