29 maart 2024, 15:54:28

nieuwe aanwinst

Gestart door remco1976, 4 november 2006, 08:58:29

« vorige - volgende »

remco1976

hoi allemaal,

heb net de uitslag gehad van de dna test,en het is een pop.dan kan ik haar koppelen aan een andere fallow.ben blij met deze uitslag.

gr.remco

nick01

koppelen aan een andere fallow?
kun je niet aan een split fallow komen?
is altijd beter.

remco1976

ik heb wel een split fallow,maar ik weet niet of dat een man is.moet ik die dus ook laten testen.

gr.remco

Ludo

waarom geen andere fallow ?
Ik kweek al jaren fallow tegen fallow zonder problemen.
Het is volgens mij trouwens de enige manier om goede fallows te kunnen kweken door te kweken met vogels die goed zijn en zo de slechte kwaliteiten eigen aan de mutatie er uit te kweken.
Als je met splitten kweekt kan je niet weten welke verborgen gebreken die split in zich heeft want je ziet het niet aan de vogel zelf.

Groeten

Ludo

PS ook even een opmerking in verband met die dna testen voor geslachtsbepaling. Ik heb hier een gratis test thuis die tot op heden altijd gewerkt heeft. In plaats van twee pluimpjes uit de borst trek ik twee vleugelpennen uit. Komen deze terug met bleke vlekken op de binnenkant dan is het een pop, komen deze eenkleurig terug dan is het een man.
Na een week of 3 zie je het al.
(alleen bij bont met bleke vleugelpennen werkt het niet want dan zie je de vlekken niet, zelfs bij lutino werkt het goed)
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

*Esther*

Citaat van: Ludo op 15 november 2006, 20:44:18
Ludo

PS ook even een opmerking in verband met die dna testen voor geslachtsbepaling. Ik heb hier een gratis test thuis die tot op heden altijd gewerkt heeft. In plaats van twee pluimpjes uit de borst trek ik twee vleugelpennen uit. Komen deze terug met bleke vlekken op de binnenkant dan is het een pop, komen deze eenkleurig terug dan is het een man.
Na een week of 3 zie je het al.
(alleen bij bont met bleke vleugelpennen werkt het niet want dan zie je de vlekken niet, zelfs bij lutino werkt het goed)


Werkt dat, ongeacht de mutatie?

Esther

nick01

ik vindt dat persoonlijk een dieronvriendelijke manier om achter het geslacht te komen.
ik heb zelf nog nooit een dna test ofzo gedaan , ik wacht tot ik t vanzelf zie.
maar geef toe bij roodogen werkt t het beste als je een split x roodoog doet.
ikzelf deed bij albino's ook gewoon tegen elkaar maar bij fallows doe ik het zeer zeker niet , vanwege ervaringen.
ik doe het zometeen wel met mijn palefallows omdat ik niet anders kan wegens plaatsgebrek en gebrek aan beter.
maar gewone bronzefallows zijn er toch zat?
ik zeg ook niet dat t moet , ik zeg t als optie.
als het anders kan ben ik bij fallows een voorstander van fallow x split.(heb 2 van zulke koppels bij mijn moeder zitten)

Ludo

hoezo dieronvriendelijk ?
Als je pluimen uit de borst trekt voor dna onderzoek is dat toch even dieronvriendelijk ?
Volgens mij is het ook dieronvriendelijk als je twee poppen bij elkaar zet omdat je dacht dat het een koppel was en pas merkt dat het twee poppen zijn als er 15 onbevruchte eieren in de blok liggen ;-)
Pluimen zijn bij vogels een verdediginsmechanisme, de pluimen kunnen makkelijk uitgetrokken worden omdat ze zo kunnen ontsnappen aan roofvogels, dus niks dieronvriendelijks volgens mij hoor !

De "vlekken" test werkt bij alle mutaties waar je bij de jonge vogels vlekken ziet op de vleugelpennen.

Groeten

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Rianne

Hoi Ludo,

alleen bij jongen van een week of 8 zal dit niet altijd werken. Er gaan soms meerdere ruien overheen voor deze vlekken echt verdwijnen bij een man. Of trek je de nieuwe veer er ook meteen weer uit? :-X

Quendi

Ik heb eerder eens gelezen dat de veren eruit trekken niet helpt. Aangezien er soms eerdere Ruien voor nodig is, dat de man zijn volledige mannelijke verendek heeft.

Ludo, heb je het nooit mis gehad? met deze manier van geslachtsbepaling?

Gr Sietske

nick01

16 november 2006, 15:24:18 #24 Last Edit: 16 november 2006, 15:26:33 by nick01
zoals ik al zei , ik doe niet aan dat soort geslachtsbepaling.
net als bij albino's die verkoop ik of als pop (in geval dat je dat zeker kunt zeggen bv als je alleen een split of albino man hebt) of als niet bekend.
als ik zelf vogels heb wacht ik altijd af.
bv bij mijn bonte witmaskers daar wou ik 2 koppels van hebben , dan koop ik er gewoon meer 7 of 8 en wacht ik af.

dat t werkt als verdediging hartstikke mooi maar werkt bij niet als excuus om er zelf aan te gaan lopen trekken.
die veren zitten er niet alleen daar voor.
ook al was t wel zo laat ze dan lekker zitten voor dat doel.
ik trek jou ook geen nagel uit bij wijze van , die groeit toch ook weer terug?
je gaat me in ieder geval niet wijsmaken dat t gevoelloos is.
ik heb wel eens een bloedpen gehad bij de valken , die trek ik er wel uit omdat dat voor de vogel zijn welzijn beter is.
dit doe ik met een vrij harde ruk zodat ik t maar 1 keer hoef tedoen maar blijft de vogel dan lekker rustig in je hand , niet heĀ  ;).

kortom niet mijn manier van werken.

Ludo

Hoi, ik doe geen geslachtsbepaling voor de vogels enkele maanden oud zijn, je kan het best een pluim uittrekken zo dicht mogelijk bij het lichaam in de vleugel, aangezien de parels verdwijnen te beginnen bij het lichaam en pas later bij de hoofdpennen.

Bij mij heeft het tot op heden altijd al gewerkt, maar ik heb wel wat geduld, als je het sneller wil weten dan kan je best dna testen laten doen. Maar met mijn aantal vogels is dat echt veel te duur.

Groeten

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk