15 mei 2025, 08:00:26

Help

Gestart door Peeps-Iago, 19 november 2006, 18:08:29

« vorige - volgende »

Peeps-Iago

Mijn nieuw tam valkje zit ineens op de grond met zijn hoofd volledig op zijn rug en met zijn vleugels af en toe open. het lijkt alsof hij zijn evenwicht niet kan houden. Heb de dierenarts al proberen te bereiken maar aangezien het zondag is, is hier in belgie moeilijk iemand te vinden. Wie weet wat dit is en wat ik eventueel al kan doen??Hij voelt redelijk warm aan.

MVG Linda

Ivy

Hoi.
Hoe lang heb je je valkje al, hoe oud is hij? Kan hij al zelfstandig eten?
Jonge valkjes zitten nog wel eens op de grond, maar als hij steun zoekt met zijn vleugels dat is wel een beetje raar.
Eet hij genoeg? Hoe is zijn ontlasting?

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Peeps-Iago

Bedankt voor je mailtje maar na een klein half uurtje ging het al heel slecht en lag hij al met gesloten oogjes op de bodem.
Een uurtje geleden zag hij er nog prima uit,at en dronk en floot gezellig,nu is hij net een paar minuutjes geleden ingeslapen.
Als er iemand is die weet wat dit was gelieve dan nog te reageren.

Groetjes L.

Karin

Hoe oud was het ?
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

ManjaV

Hoi Linda,

Wat verdrietig voor je. Heel veel sterkte met het verlies van je valkje.
Ik heb geen idee wat dit kon zijn. Ik weet wel dat als ze zo zitten, ze heel ziek zijn en kunnen overlijden. Ik heb dit ook wel eens meegemaakt. De houding komt mij bekend voor.
Sterkte.

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

vanessa

heel veel sterkte!
groetjes
          vanessa & twixy

Peeps-Iago

19 november 2006, 21:33:23 #6 Last Edit: 19 november 2006, 21:35:56 by Peeps-Iago
bedankt allemaal en Karin hij was net 14 weken oud.Het rare was dat ze normaal met hun kop gedraaid in een bolleke zitten als ze ziek zijn maar Rizzo zat met zijn snavel omhoog en zijn kop lag plat op zijn rug, net alsof hij een achterwaartse salto ging doen.
Hoop maar dat dit niet te besmettelijk is daar hij samen met mijn albino valkje in een kooi zat. Ik heb meteen kooi; eet- en drinkbakjes uitgekuist en ontsmet en tot hiertoe ziet hij er nog goed uit maar ik ga hem toch extra in het oog houden.
Groetjes L.

Bello

Toch maar ff de dierenarts bellen omdat je nl nog een valkje hebt.

Dorothé
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

bobbie

Had ie geen torticollis (draainek), dan neemt die kop af en toe ook zo'n gekke houding aan.

Was er geen pap in de longetjes terecht gekomen dat ie het benauwd had?

Ik zou even een dierenarts bellen. Ik weet eigenlijk zo snel niet of torticollis besmettelijk is (als dat het al zou zijn).

Sterkte, Nel

Valerie

Heel veel sterkte met het verlies van je valkje!!

Torticollis is niet besmettelijk. Mensen kunnen dat ook hebben (dat wordt dan stijve nek genoemd, verdraaing of wat ook). Het is toch geen bacterie/virus? Of bedoel je dat het door een infectie (besmettelijk) wordt veroorzaakt, Nel?

Lique

20 november 2006, 11:45:45 #10 Last Edit: 20 november 2006, 11:48:59 by Lique
Paramyxovirus (Draaihalsziekte) is zeker heel besmettelijk.
Het is een virus.
Maar naar mijn weten gaat hier een periode over heen voordat ze komen te overlijden (ze hoeven hier niet dood aan te gaan).
Zelf heb ik een valk die ergens tegenaan is gevlogen. Zij heeft ook haar koppie vaak achterover liggen. Vliegen kan ze vrijwel niet, draaiende circels naar beneden. Eten en drinken kan ze wel weer vinden, en verder gaat het goed met haar. Alleen haar koppie legt ze vaak naar achteren.

Een hele poos geleden heb ik een valkje opgevangen die tegen het raam was gevlogen. Vanaf dat moment kon ze werkelijk helemaal niets meer. Staan, eten, drinken, helemaal niets. Ik heb haar maandenlang gevoerd, en ben met haar gaan trainen. Het is vrijwel helemaal goedgekomen, alleen weet ze soms niet helemaal hoe ze haar pootjes neer moet zetten. Vliegen gaat ook niet altijd lekker met haar.

Een ander voorbeeldje is een valk met een hersenbloeding in combinatie met een schedelbreuk. Hij bloedde van alle kanten. Hij leek op te knappen, maar overleed 2 weken na het gebeuren.

Het kan dus zijn dat je valkje een hersenbloeding heeft opgelopen dmv een klap ergens tegenaan. Of je valk kan zijn nek hebben gebroken. Bij dit laatste geval zullen ze snel overlijden, een valk met een hersenbloeding kan nog oud worden.

groetjes LIque

Valerie

Dat wist ik niet, Lique. Dankje voor die informatie! :) Leren we weer wat bij. ;)

Mariska

Hoi Linda,

Bij het lezen van je verhaal moest ik gelijk denken aan een hersenbloeding.
Ik heb dit pas meegemaakt met een valkje van ongeveer dezelfde leeftijd.
Ik ben onmiddellijk naar een vogelarts gereden, maar 2 minuten na aankomst overleed hij in de dierenarts zijn handen.
Dit alles bij elkaar heeft ook ongeveer een uur, anderhalf uur geduurd.
Ook hij hield zijn hoofdje heel vreemd achterover en lag op een gegeven moment plat op zijn buik.
Hij leek verlamd en maakte ook spastische bewegingen.
Hij was daarvoor ook nog springlevend.

Zelf denk ik dat de kans vrij groot is dat jou valkje hetzelfde is overkomen.
Maar ik ben natuurlijk geen dierenarts en kan dat niet met zekerheid zeggen.

In ieder geval veel sterkte met het verlies van je valkje!

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

corrina

Dacht dus ook gelijk aan een hersenbloeding.Een parkiet heet precies het zelfde gehad van mij en was ook zo weg.Wens je veel sterkter.
Corrina

b

Hoi allemaal.

Ook ik heb het laatst met een elegant parkiet gehad.
Het leek of hij vertstijfde, zijn koppie sloeg achterover en binnen het kwartier was hij dood.
Ik vond het zelf erg lijken op de laatste stuiptrekkingen.

Dit vogeltje had ik pas en hij was al ziek.
Hij bleek een darminfectie te hebben, helaas had de vorige eigenaar hier niets aan gedaan en waren wij hierdoor helaas te laat.

Ook heb ik dit een keer meegemaakt met een kakarikie, hiervan had ik het vermoeden dat hij ergens tegenaan gevlogen was.

Dus heel zeker ben ik niet van de oorzaak en ik vraag me dan ook af of een dierenarts hierover echt definitief uitsluitsel kan geven.
Alleen als je sectie laat verrichten op de overleden vogel is er duidelijkheid te geven.

Groetjes en succes

Bianca