12 mei 2025, 07:12:35

Transexueel????

Gestart door peetje81, 19 november 2006, 14:58:52

« vorige - volgende »

peetje81

Hallo allemaal,

Ik heb al een tijdje een leuk supertam valkje waarvan het een paar maand geleden wel heel duidelijk werd (in mijn ogen dan) dat het een vrouwtje is.
*De parels blijven mooi duidelijk en zijn niet minder geworden door de rui
*Brabbelde wel wat maar leek absoluut niet op fluiten
*En ze begon broeds gedrag te vertonen. D.w.z. ze ging met haar borstje naar beneden en haar kontje omhoog allemaal aparte geluidjes te maken vooral als ik haar over het ruggetje aaide. (inmiddels weet ik dat ik dat niet moet doen hoor)

Omdat ze mij wel heel erg als partner ging zien en ik toch een hele grote kooi voor haar had, heb ik besloten om haar een partner te geven. En ik ben dus voor haar op zoek gegaan naar een mooie man. Die heb ik 2 maand geleden dan ook gevonden, het is een mooie witmasker wildkleur man die met de hand was groot gebracht en daarna in een voliere is geplaatst dus niet meer 100 procent tam was. Ondertussen komt hij alweer uitzich zelf bij je zitten en is zich aan het ontwikkelen tot een ontzettend gezelllig beestje. Die verschrikkelijk mooi kan fluiten.

Nu komt dan het probleem: Het broedse gedrag van mijn vrouwtje is totaal verdwenenen ze begint ineens te fluiten (dat kunnen vrouwtjes toch niet?) ze zingt niet zo mooi als de witmasker maar toch...
En van vriendschap, laat staan verkering is absoluut geen sprake! Het lijkt wel of ze elkaar helemaal niet mogen. Als de 1 bij me op de schouder zit en de ander wil toevallig op precies diezelfde schouder dan word het ruzie, ook word er nogal eens gebekvecht om de beste plek op een mooie tak.
Toch zitten ze al 2 maand samen in 1 kooi en het blijft gelukkig wel bij "kibbelen" er word nooit echt gevochten maar toch. Het enigste moment waarop ze het goed kunnen vinden is als ze samen aan het eten zijn.
Wat denken jullie, heb ik per ongeluk toch 2 mannetjes of is er misschien gewoon geen vonk? En moet ik ze uit elkaar halen of niet.
Ik zou wel graag eens een nestje hebben maar het belangrijkste vind ik natuurlijk dat er geen gewonden vallen.
Is het verstandig om er een 3e valk bij te halen (kooi is groot zat hoor) of word het dan geheid ruzie bij een oneven aantal?

Nou het is een heel verhaal maar ik hoop dat iemand me advies kan geven, alvst bedank! :D

Groetjes Petra

Karin

Kibbelen komt in de beste relaties voor  Mijn beste koppeltje kibbelt heel wat af. Gewoon lekker bij elkaar laten zitten. Het wordt vanzelf minder en zullen ze elkaar accepteren. Wil je zeker weten of je eerste valkje een pop of man is, dan kun je het DNA laten testen : www.gendika.nl
Ik zou er zeker geen derde bij nemen, dan valt er eentje buiten de boot.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

Hoi,
Bij voigels is partnerkeuze heel belangrijk. Je kunt ze dwingen een bepaalde partner te kiezen door niets anders te geven, maar de beste resultaten zie je toch wanneer een vogel een partner uit vrije wil heeft gekozen (iets anders dan acceptatie). Wanneer het niet klikt, zet dan niet door, maar biedt de vogel een andere partner aan. In mijn voliere heb ik altijd aan vrije partnerkeuze gedaan. Ik heb weleens geprobeerd om te 'koppelen', maar dat gaf geen goed resultaat.

Verder kun je bij Gendika idd een DNA test doen om het geslacht eerst zeker te weten.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

peetje81

Bedankt voor jullie advies ;)
Ik zal er goed over nadenken, ik wil ze natuurlijk nergens toe dwingen als ze elkaar echt niet aardig vinden. Vandaar ook mijn vraag over een eventuele 3e valkparkiet, maar ja als er dan 1 het 3e wiel aan de wagen word is het natuurlijk ook niet echt leuk. Al zal diegene heus genoeg aandacht van me krijgen, want ik heb wel tamme valkjes. Eventueel zou ik ook wel ruimte genoeg hebben voor 4 valkjes, maar dan is een nestje waarschijnlijk weer uitgesloten omdat ik wel vind dat ze daar de ruimte voor moeten hebben.
Om een idee te geven hoe groot de kooi is: de kooi gemaakt in een  vaste (inbouw) kast in de woonkamer, en dus een meter of 2 hoog, 1 meter breed en ik denk zo'n 75 cm diep.
Omdat de kooi dus 3 dichte kanten heeft hebben we de voorkant schuin geplaatst zodat ze lekker de kamer in kunnen kijken. Ik leg het misschien wat moeilijk uit maar ik heb op het moment geen foto's bij de hand vandaar. In elk geval bedankt zover, en mochten er nog meer mensen tips hebben dan hoor ik het graag!
Groetjes!!