29 maart 2024, 01:53:59

lampenolie schadelijk?

Gestart door trienke, 15 november 2006, 15:56:29

« vorige - volgende »

trienke

15 november 2006, 15:56:29 Last Edit: 15 november 2006, 16:03:46 by Riny
hallo allemaal

Op een onbewaakt moment heeft binkie zitten spelen met een lont van een potje lampenolie. Ik weet niet of ie wat binnen heeft gekregen maar vermoed het wel.

Hij heeft wat olie op zijn verendek.

Ik hoop dat dit niet schadelijk is, ik maak me zorgen.

Groetjes Trienke

ManjaV

Hoi Trienke,

Helaas weet ik het antw niet, maar je zou even Feld kunnen bellen voor advies, dat doet hij ook telefonisch.
Kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt. Sterkte...

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Paauwtje

15 november 2006, 16:17:48 #2 Last Edit: 15 november 2006, 16:19:19 by Paauwtje
Lampolie IS vaak pure parafine, met wat onzuiverheden uiteraard

Parafine is een aard olie rest product en ondergaat voordat het 'parafine' wordt een aantal processen. Daarna is het bruikbaar als kaars materiaal.

Deze stof is brandbaar.


Parafine bestaat uit minimaal 6 schadelijke componenten, waarvan 1 er in iedergeval benzeen is. De kaarsen gemaakt uit parafine bevatten dit bijna 100%. De toevoegingen zijn vaak bedoeld om een stabiele vlam te krijgen, het smeltpunt te verhogen en roet vorming tegen te gaan.

De dampen van kaars in grote ruimtes zullen niet erg grote gevaren op leveren, maar het is een verbrandings proces, dus ventilatie in ruimes is altijd nodig. Tevens brand blus middelen trouwens.

De vieze damp naderhand en de hele geur van de kaars trouwens is typerend voor parafine kaarsen. Kaarsen uit bijenwas ruiken veel lekkerder.

Even voor de goude orde, het is nooit goed om boven walmende dampen te staan naturlijk, ook verbrand hout damp is giftig ! Een sigaret is vele malen meer schadelijk.

Andere kaars soorten zijn Gel kaarsen, maar deze kunnen zeer gevaarlijk zijn.

Bronnen:

http://www.soycandlewarehouse.com/Candle%20Facts.htm

http://www.soywaxcandleinfo.org/

ik zou dus zo snelmogelijk contact op nemen met da ook omdat je niet zeker weet of ze wel wat binnen heeft gekregen
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

trienke

Ik heb net gebeld en een beetje gerust gesteld.

Het is niet heel erg schadelijk, hij kan alleen diarree krijgen dus daar moet ik op gaan letten.

Groetjes Trienke

trienke

ik het spul er ook af proberen te halen maar zijn verendek blijft vet.

Oja vergeten er net bij te vertellen, ze kunnen er verder niks aan doen als een dier lampenolie binnenkrijgt.

Groetjes Trienke

Riny

Hoy Trienke
Fijn dat het niet erg schadelijk is.
Zorg gewoon dat je rijst in huis hebt, als Bink dan aan de diaree komt, geef je hem rijstwater te drinken.
Groetjes Riny :D

trienke

Ik zal eens zien of we het in huis hebben, vast wel.

Ik hoop dat het goed komt met die rakker van me. Binkie is me erg dierbaar, en lucky ook.

Groetjes Trienke

Inger m

Hoi,
Bij kinder EHBO ben ik uitgebreid gewaarschuwt voor lampolie. Het gevaar van de stof zit in het inademen. Als de damp van de olie wordt ingeademd, kunnen daardoor longbeschadigingen ontstaan. Het is dus niet zulk prettig spul.

De olie op het verendek krijgt de vogel dus wel binnen door het poetsen. Diarree geeft wel aan dat het effect heeft. Als je het niet uit de veren krijgt en het gaat om een klein plekje, dan zou ik de betreffende veren gewoon afknippen.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

ManjaV

Hoi Trienke,

Fijn dat ze je een beetje konden geruststellen.
Ik hoop dat Binkie geen nadelige gevolgen hiervan ondervindt.
Witte rijst helpt heel goed tegen diarree en ze vinden het vaak nog lekker ook. :D

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Inger m

15 november 2006, 18:55:11 #9 Last Edit: 15 november 2006, 19:00:21 by Inger m
Hoi,
Niet gelijk schrikken, maar ter aanvulling van het Belgische vergiftigingen centrum:

Lampolie
Lampolie is een minerale olie, gemaakt uit petroleum. Het inslikken ervan kan ernstige gevolgen hebben. Op het ogenblik van het inslikken, kan het kind zich verslikken enĀ  beginnen te hoesten. Het kan ook gaan braken. In beide gevallenĀ  bestaat er een groot risico voor het opzuigen van lampolie in de longen, met eventueel longschade (chemische longontsteking) tot gevolg.

Men mag het slachtoffer niet doen braken. Men mag ook geen melk of actieve kool toedienen. Men mag wel onmiddellijk het kind de mond laten spoelen met water en een slokje water laten drinken. Men mag ook een antibraakmiddel toedienen, liefst onder de vorm van een zetpil voor baby's of kinderen.

Lees meer: http://www.poisoncentre.be/nl/domestics/lampoil.php


Mogelijk ook handig om te weten met betrekking tot vogels. Dergelijke middelen kunnen beter uit de buurt van vogels (en kinderen dus) gehouden worden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

trienke

Het gaat gelukkig goed met binkie, hij speelt, eet, drinkt, en fluit, knarst met zijn snavel. Ik neem aan als hij er last zou van krijgen dat dat dan ook de eerste uren moeten zien.

Ik zal hem nog wel in de gaten houden.
Verder zie ik de vetlaag niet meer op zijn veren.

Als de vogels weer los zijn, ga ik dat spul ook even op een plek neerzetten waar ze niet bij kunnen komen.

Ik hoop dat feld gelijk heeft met dat het niet kwaad kan.

Groetjes Trienke

Inger m

Hoi,
Ik denk dat Binkie er niet mee in aanraking is geweest, zoals de beschreven manier, want dat heeft namelijk in dat geval wel schadelijke effecten. Ik heb er expres bijgezet: 'niet schrikken', maar het geeft aan welk effect de lampolie zelf kan hebben en wat je in dat geval wel en niet moet doen.

In het geval van Binkie ging het om het lontje van lampolie, dus dat kon blijkbaar niet zoveel kwaad. Hier heb je geluk mee gehad, want anders zou je wel iets moeten merken.

Wat betreft dr. Feld: De lampolie zelf kan wel degelijk kwaad (!) (daar wordt ook vaker voor gewaarschuwd), maar in deze situatie met het lontje heeft het gelukkig geen schadelijke effecten gehad.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

trienke

gelukkig maar. tot nu toe gaat het goed met hem.

Maar zoals ik zei, ik weet niet zeker of hij wat binnen heeft gekregen, maar het vermoeden had ik wel omdat hij lampenolie op zijn kopje had en een beetje op de buik.

Ik zal voortaan beter opletten. Ik moet er niet aan denken om 1 van mijn lieverds te moeten missen.

Groetjes Trienke

ManjaV

Hoi Trienke,

Fijn dat dit goed is afgelopen. Hij zal wel heel weinig tot niets hebben binnengekregen, zoals Inger zegt.
Ik weet zelf ook nog dat ik schrok toen Daisy van een plant een hapje had genomen (die giftig was). Gelukkig was er verder ook niets ernstigs gebeurd.
Hoe vindt Binkie de rijst?

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

trienke

Ik heb binkie nog niet aan de rijst gehad, omdat hij ook niet in de diaree is.

Het gaat nog steeds goed met hem, denk dat dat ook wel zal blijven.

Hij is nog altijd even ondeugend :D, en soms brutaal.

Groetjes Trienke