4 mei 2025, 23:51:46

Is dit wel gezond???

Gestart door Zoetie, 15 november 2006, 10:54:05

« vorige - volgende »

Zoetie

Sinds zondag heeft ons valkje een ei gelegd. (we dachten altijd dat ze een manneke was maar enfin, niet dus)

we hebben het eerste weggenomen (we hebben geen koppeltje en kunnen dus niet bevrucht zijn) maar na het lezen op het forum is het precies beter om de eieren te laten liggen en na een paar weken zal ze het zelf wel beu worden om te broeden. 

hier is het probleem:  ze heeft haar ei gelegd in en hoekje in haar kooi en wil niet meer haar uitwerpselen "droppen" in de kooi.  nu ze een tweede ei heeft gelegd wil ze ook niet meer van dat ei weg en houdt ze dus al haar uitwerpselen op. Ik krijg haar bijna met niks eruit en ze is natuurlijk heel agressief als ik bij haar kooi in de buurt kom. 

ze is 1 jaar en half, en is de enige valkparkiet in huis, we hebben ook nog een Sperling dwergpapegaai (in een andere kooi) die we nu uit haar buurt houden. 

Is het gevaarlijk dat ze al haar faeces ophoudt?  wat kan ik doen?  moet ik de eiren laten liggen? 

Mandy

Het is heel normaal dat een valkje zijn/haar ontlasting ophoudt als die broedt.
Als die dan even van de eieren gaat dan komt er een grote hoeveelheid ontlasting in een keer eruit.
Niet zo smakelijk maar niks om je zorgen om te maken. ;)

En inderdaad, het is beter om ze een normale periode erop te laten broeden en dan de eitjes pas weghalen. Anders heb je kans dat ze door blijft leggen.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Inger m

Hoi,
Het is normaal dat valkparkieten die broeds zijn zich maar weinig ontlasten op een dag. Immers een broedende vogel kan niet steeds het nest verlaten of het nest bevuilen. Daar hebben vogels iets op gevonden, dus ze ontlasten zich nog maar een enkele keer per dag en dan dus gelijk heel veel.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Zoetie

Nu is het toch echt wel een probleem aan het worden.
Sinds vorige post (15 november) heeft onze valkparkiet bijna constant eitjes gehad.

Het allereerste hadden we weggenomen, maar bij het tweede hadden we het forum geraadpleegd en dus laten liggen.
Ondertussen heeft ze waarschijnlijk (ik ben de tel kwijtgeraakt!) al zeker 12 tot 15 eitjes gelegd.

Vlak voor ze eentje gaat leggen is ze heel kalm, redelijk zwak, en ze braakt haar eten soms terug op. Ook de gewichtstoename van 12 gram duid altijd op een ei.

Het laatste ei lag er al meer dan 2 weken. Zaterdag was dit volledig kapot (zelf gepikt? ik heb het niet gezien), resultaat: zondag een nieuw ei. Het lijkt alsof het beest haar eierenmachine kan op en af zetten.. Als we dit nu zouden laten liggen, dan vermoed ik dat er geen extra gaat komen. Als ik het wegpak heb ik overmorgen een nieuw ei.

Zoals ook vorige keer gezegd, ze houd haar ontlasting op. Daar hebben we een beetje mee leren omgaan. Van zodra de kooi opengaat ga ik erachter staan waar ze land, en in 80% van de gevallen is het dan in de emmer (en stinken!). Deze oplossing lukt meestal alleen maar als mijn vriend dat doet. Hij kan alles met de valkparkiet doen, naar mij is ze heel agressief, en ze vliegt weg. Dus ook als ik alleen thuis ben en de emmertruck wil uithalen. Gevolg is dat de mat weer eens bevuild is.

Kent er iemand een oplossing voor het blijven leggen van de vogel? Het beestje heeft uiteraard geen seizoensbesef, het is steeds aangenaam binnen van temperatuur (ze staat in de living).

Alvast bedankt!

Rob S

Hoi Zoetie,

Een oplossing kan zijn om er een mannetje bij te nemen. Zo kunnen zij een nestje maken en zo zal ze gaan broeden en de jongen opvoeden. Daarna zal er hoogstwaarschijnlijk een einde komen aan het blijven leggen van de eieren.

Groetjes Rob

P.S. 2 valkjes maken minder geluid dan 1 ;)

..Neline..

hey :D

je zegt dat je valkje al twaalf eieren heeft gelegt, maar heb je ze alle twaalf ook in de kooi laten liggen? valkjes leggen meestal 4 tot 5 eieren dus 12 zijn er inderdaad erg veel.
als je valkje een ei heeft gelegt, hoe lang laat je dat ei dan in de kooi liggen? en hoeveel eieren liggen er nu in de kooi? ik denk dat als je alle eieren die er nu liggen of die nog komen gaan gewoon in de kooi moet laten liggen. na ongeveer 3 weken kun je alle eieren dan weg halen, want dan zal ze er niet meer op broeden. ;)

dus even in het kort: alle eieren die er nu liggen of die nog komen gaan, laten liggen en na ongeveer drie weken pas weg halen. tenzij ze er nog op broed, dan nog even iets langer laten liggen.

als je dit doet zal ze daarna als het goed is niet nog meer eieren gaan leggen.

heb je ook voldoende grit en sepia in de kooi liggen? vooral omdat ze zoveel eieren legt, heeft ze dit hard nodig.

en zoals rob al zei kun je ook een mannetje erbij nemen. dan heb je kans dat je jonge valkparkietjes krijgt en je valkje heeft er gelijk een vriendje bij.

succes! en als je iets niet snapt kun je het natuurlijk altijd vragen ;)

groetjes neline

Dagboekje "Kattukse valkjes":    KLIK HIER

Fotoboekje "The Beauty of Nature": KLIK HIER

Zoetie

We hebben het altijd zo gedaan. Dus laten leggen, zoveel ze er wou (soms waren dit er 4). Dan de eieren laten liggen, ze ging dan broeden. Na een drietal weken was ze het plots beu, en begon ze terug meer rond te vliegen. Ze zag niet meer naar de eieren, dus konden we ze zonder gemor wegpakken.

Het gevolg was telkens wel dat ze na 2 dagen opnieuw begon te leggen, hoewel ze het vorige ei blijkbaar beu was en het leggen ogenschijnlijk gedaan was.

Het laatste ei is blijven liggen tot het nog een half ei was, met een uitgedroogd binnenste.

Ik zit er niks mee in dat ze eens een eitje legt, maar dat is nu al bijna 3 maanden dat ze constant me eieren heeft gezeten. Je zou denken dat haar goesting overgaat, maar nee, ze gaat lustig door.
Een mannetje erbij lijkt een uitweg...

Zoetie

even een kleine aanpassing aan mijn vorige post,

een mannetje erbij is inderdaad misschien wel een oplossing maar voor mij geen mogelijkheid om te doen omdat we dan al met 3 vogels in de leefruimte zouden zitten wat wel veel is vind ik. 

Inge88

Wat vervelend zeg. Is het niet mogelijk dat jullie 't broedse gedrag stimuleren? Door over haar ruggetje te aaien bijvoorbeeld? Is het je verder opgevallen dat ze haar broedse gedrag stimuleert middels een speeltje of iets in de kooi?

Misschien was ze dan toch niet uitgekeken op de eitjes.
Als je nou de eitjes vervangt voor nepeitjes? En deze nog langer laat liggen dan je de vorige keren deed?

Zoetie

Dat is de volgende stap denk ik. Nepeitjes en die heel lang laten liggen. Heeft zoiets toch geen gevolgen voor het beestje?

Inge88

Lijkt me niet. En ik geloof ook niet dat ze al die tijd zal blijven broeden.

ziralioness

Nepeieren plaatsen lijkt mij in dit geval ook het beste. Laat maar rustig een maandje of twee liggen, misschien word het dan rustiger.

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...