4 mei 2025, 10:29:24

waarom broed man niet?

Gestart door nick01, 14 januari 2007, 19:30:43

« vorige - volgende »

nick01

ik heb een vraagje waar ik denk ik zelf t antwoord wel op weet maar wil toch bevestiging of niet natuurlijk.
ik heb een koppel bronzefallow x geelwang.
ik wou dit koppel graag koppelen maar dit ging een beetje stroef dus ik besloot 3 blokken op te hangen.
ik dacht dat als de pop dan wat meer in de stemming zou komen de man daar wel op in zou haken.
hun zitten als enigste nog in mijn voliere, (zodra ze echt een beetje gekoppeld zijn mogen ze naar mijn moeder.)
nu heeft de pop onverwachts 4 eieren gelegd.
ik denk onbevrucht want ze kwamen al vrij snel en ik heb ook nooit geen paring waar genomen.
de pop zit er s'nachts perfekt op maar de man nooit.
ik vermoed dat de man te jong is hij is van als ik t goed heb rond mei 2006.
zou dit kunnen kloppen?
of zou t nog te maken kunnen hebben met dat ik een tijdje geleden de ppgziekte had.(medicijnen?)
hij doet al dat machodingen wel maar niet dierect naar de pop toe meer in het wildeweg.
t was niet de bedoeling dat ze eieren zouden krijgen maar de pop verraste me dus nu laat ik haar maar even gaan om d'r niet uit haar ritme te halen.

robeke

ik zou het ook niet weten als ik het wist zou ik je wel echt graag willen helpen het kligt mss met grote twijfel niet aan medicijnen of zo
dus je hebt alle twee apart gezet of...
snap het niet echt
gr.robeke

je ben zacht van me heen gegaan aico :'(
rust zacht kusjes:XXX

Ludo

onbevruchte eieren en een man die niet broedt zijn absoluut eigenschappen van een man die nog te jong is en samenzit bij een kweekrijpe pop

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

nick01

of de eieren wel of niet bevrucht zijn weet ik niet omdat de man niet gebroed heeft.
maar aangezien de eieren zo snel volgde nadat ik de blokken ophing denk ik niet dat er een betreding heeft plaatsgevonden dit heb ik in ieder geval nooit vernomen.
nu maar wachten tot maart april hopen dat die dan wel kan wat ie moet doen.
is t nu verstandig om die 2 toch apart te houden of zullen ze nu wel zodanig gekoppeld zijn?
ze hebben nu ongeveer 1,5 maand apart gezeten en ze zitten vaak bij elkaar.

Ludo

Het probleem bij valkparkieten mannen is dat deze al heel jong beginnen te baltsen (fluiten) en zelfs te paren, maar dat ze nog niet vruchtbaar zijn.
Bij een jonge pop is dat minder belangrijk, want een pop die nog niet vruchtbaar is legt gewoon geen eieren.
Valkparkieten kunnen al vruchtbaar zijn op 6 maanden maar dat is niet ideaal, eigenlijk zijn de meesten pas vruchtbaar als ze een jaar of ouder zijn.
Ik heb het ook ooit aan den lijve moeten ondervinden, je kan eigenlijk beter als het jonge vogels zijn twee vogels van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar zetten. Bij volwassen vogels is het minder belangrijk.
De kans bestaat dat het in april nog niet lukt.
Het is heel belastend voor de pop want het kan dat deze 14 dagen later al opnieuw legt. Het wegnemen van het blok kan een oplossing zijn.
Verder is het ook zo dat kweekrijpe valken geen maanden bij elkaar moeten zitten om te koppelen.
Als ze nog niet gekoppeld waren en ze zijn kweekrijp, dan heb je meestal binnen de 14 dagen eieren.

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk