28 maart 2024, 12:17:25

Vraag over kruiperziekte.

Gestart door Linn, 13 juli 2006, 16:59:49

« vorige - volgende »

Linn

Ik las hier een keer ergens een artikel over kruiperziekte. Daarin stond dat kruiperziekte besmettelijk is door veerstof, veren enz. Stel je voor je hebt een jonge vogel die krijgt een donsveertje opzich of inzich van die vogel met kruiperziekte. Is hij/zij dan besmet met kruiperziekte?

vickie

Dit weet ik niet precies, ik heb wel eens gelezen dat wanneer de ouders die kruiperziekte hebben de jongen het automatisch ook hebben. Wel een interessante vraag Linn, er zal vast wel iemand zijn die hier verstand van heeft en die wil antwoorden op je vraag  :)
Groetjes, vickie
Ik heb 8 valkjes nu, waarvan al 2 koppeltjes.

margreet

hallo,

Kruipersziekte komt voor bij grasparkieten. De vliegpennen van 4 weken oude jongen vallen uit of breken, soms krijgen ze na de eerste jeugdrui met ca.4 maanden wel gezonde veren terug. Als dit niet gebeurd blijven het kruipers. Erfelijkheid is wel 1 van de oorzaken. Het is niet besmettelijk.
De vogels plaatsen in een ruime kooi met veel klim en klauter en knabbelmogelijkheden om het niet kunnen vliegen te compenseren.
Uiteraard is het beter om niet met deze vogels te gaan kweken.

groetjes Margreet

Inger m

17 juli 2006, 18:19:46 #3 Last Edit: 17 juli 2006, 18:21:32 by Inger m
Hoi,
Vermoedelijk wordt kruipersziekte veroorzaakt door het Polyoma virus en is helaas wel besmettelijk. Bij veel vogels sterven de jongen al binnen een week in het nest. Bij grasparkieten zie je dat de jongen die in aanraking zijn geweest met het virus vaak rond het uitvliegen de slagpennen verliezen. Het virus kan worden aangetoond dmv bloedonderzoek. Bij Polyoma moet de kweek een aantal jaar worden stilgelegd om het virus weg te krijgen bij de vogels.

Hier een uitgebreid artikel:
http://home.zonnet.nl/onsman1/kruiper.htm

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

corrina

Hallo
Het is even geleden dat deze vraag gesteld is maar wil er toch even op reageren(ben voor de 2de dag pas op dit forum)
Ik heb 2 maanden geleden ook zonder dat ik het wist een kruiper gekocht.Zit ook op een grasparkieten forum en toen ik het daar vertelde ging iedereen haast uit zn stekker,want het is dus welllllllll besmettelijk.Mijn andere vogels worden er NIET ziek van,maar de dragen nu WEL het virus met zich mee.Ook mijn valkje.Op zich is het niet erg maar ik kan er niet mee gaan fokken mocht ik dat willen.Inmiddels ben ik aan de slag gegaan met mn kruiper en heb haar elke dag getraint om de weinige vleugels die ze heb sterker te laten worden,en op het ogenblik kan ze vliegen.Als je dus een kruiper heb wil dat niet zeggen dat die dat blijft.Ze moet nog in haar eerste rui komen en dan is het heel goed mogelijk dat ze vleugels/pinnen weer afbreken,dus ik hoop er het beste van.
groetjes Corrina

Inger m

Hoi Corinna,
Kruipersziekte wordt inderdaad veroorzaakt door het Polyoma virus. Bij grasparkieten zie je vaak kruipersziekte optreden, terwijl bij andere parkietensoorten de jongen al sterven in het nest.

Bij grasparkieten heb ik heel verschillende verlopen gezien met veel gradaties in de ernst van kruiperziekte. Van vogels die heel veel veren kwijtraakten, slecht in de veren zaten en ook weer moeilijk veren terugkregen tot vogels die slechts de slagpennen verloren en in no-time er weer uitzagen alsof er nooit iets was gebeurd.

Ook heb ik volieres gezien, waarbij sommige nesten wel kruiperjongen hadden en de rest niet. In sommige jaren wel kruiperziekte en daarna nergens meer last van. Het is niet altijd makkelijk om er een peil op te trekken. Mogelijk kunnen sommige vogels er beter tegen op ten duur.

Jouw kruiper grasparkiet heeft een besmetting met Polyoma (gehad). Dat wil -naar mijn mening-  niet per se zeggen dat al jouw vogels gelijk drager zijn van het virus. Om daar duidelijkheid over te krijgen zul je moeten testen. Maar als je verder niet wilt kweken, dan is daar ook geen noodzaak toe.

Verder waren de kruipers die ik heb gezien, in de meeste gevallen gewoon gezond uitziende vogels. Zelf zou ik inderdaad niet kweken met (voormalige) kruipers.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.