23 mei 2025, 04:04:15

hooi in de kooi

Gestart door corrina, 10 november 2006, 11:57:33

« vorige - volgende »

corrina

Hallo
Had even een vraagje,Buddy is erg broeds nu,ze vliegt zowat tegen de muren op en als je in haar buurt kom kan ze je wel aanvliegen.Zit ook veel op de grond van haar kooi.Ze is gek op het hooi en stro van mijn konijnen,zodra die uit hun kooi zijn gaat zij erin om te spelen.Is het nu verstandig om hooi in haar kooi te doen,ze gaat er gelijk in zitten enz.Of word het broeds zijn er alleen maar erger van?En waarom legt ze soms wel en soms geen ei als ze dit gedrag vertoond?
Ander vraagje ze heeft ontlasting als ze broeds is die vreselijk groot en dun is,het zijn hele flatsen, >:(je hoort het gewoon op de grond kletteren. :P(ze vliegt altijd los)Dit gedrag heeft ze al jaren,maar ben benieuwd of jullie dat ook hebben.
groetjes Corrina

Lin

ik zou geen hooi of stro aanraden. Dat is niet natuurlijk voor een valkje om op te broeden. Zelf gebruik ik houtvezels in het blok.  Als een valkje eitjes legt of gaat leggen dan is die ontlasting normaal. Of broedsgedrag door hooi en stro wordt gestimuleerd weet ik niet. Als ze een eitje legt dan deze laten liggen. Gemiddeld leggen ze er 5 en broeden er gem. 21 dagen op. Dan pas kan je de eitjes weghalen anders blijft ze doorleggen.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

corrina

Dan speelt ze maar met het hooi van de konijnen  ;) .En het ei haal ik gelijk weg,vind het onzin om zon beest 3 weken tw laten zitten voor niets.Ik leid haar af pik het ei in,leg er trosgierst voor in de plats en klaar is het.

Lin

Maar ze blijft niet doorleggen?  ik heb in een boek gelezen dat dit "trauma's" opwekt als je telkens het ei weghaalt. dit is hetzelfde als telkens een jong bij een koppel weghalen voor handopfok. Dan kunnen die ouders ook getraumatiseerd raken en dan kunnen daar diverse problemen uitkomen. Of het waar is geen idee.

Maar lijkt me vertsandig om haar gewoon te laten broeden. Het eieren leggen is vrij vermoeiend voor haar en zo blijft ze maar doorleggen.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

corrina

Nee het is gelijk klaar.Ze is het gewoon vergeten, ze zoekt niet,ze kijkt niet,en er komen geen eieren meer.Ze heeft er nog nooit meer als 1 gelegd.En na een maand of 8 of 9 begint het weer van voor af aan.Zo gaat het al 8 jaar.

Inger m

Hoi Lin,
Ik denk niet dat vogels trauma's krijgen door het verlies van eieren. Zelfs het verlies van jongen zal niet echt een rouwproces oplveren bij valkparkieten. Natuurlijk zullen ze er wel op reageren, maar daarna gewoon weer verder gaan. In de natuur gaan veel nesten verloren door roofdieren of weersomstandigheden en als je daar allemaal getraumatiseerde vogels hebt, schiet dat niet op.

Hoi Corrina,
Als dat bij jou altijd prima gaat, dan moet je ook niets veranderen. Het komt vaker voor dat vogels eieren blijven leggen, nadat deze zijn verwijderd. Hier raken vogels uitgeput van. Daarom is bij deze vogels het advies om de eieren te laten liggen en te bebroeden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.