3 mei 2025, 07:58:24

landen bovenop andere parkiet

Gestart door Lee-aa, 10 november 2006, 19:57:09

« vorige - volgende »

Lee-aa

Dag lieve mensen,

Cotton, mijn jonge lutino van ongeveer 7 maanden nu, heeft de neiging om af en toe bovenop Noa, mijn driejarige mannelijke valkparkiet, te landen!. Echt er boven op!! Op zijn rug!

Hebben jullie enig idee waarom hij/zij dit doet?

Ik ben nog neit helemaal uit of Cotton een mannnetje of vrouwtje is. Hij/zij heeft de eerste rui gehad. Ze brabbelt en wil geen deuntjes fluiten... Ook tikt ze niet met haar snavel tegen iets aan.
Dus ik vermoed dat het een vrouwtje is.. kan dat?
Verder spreidt ze soms haar vleugels en lijkt alsof ze wil vallen.. Wat is dit?

(een heleboel vragen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!)

gr. Leandra

Ivy

Hoi Leandra.
Mijn jongste valkje (nu 4 maanden ongeveer) landt ook nog wel eens op een andere valkje... ik heb het gevoel dat ze dat gewoon een veilige landingsplek vindt...
Als hij/zij al in de rui was, kan je het aan haar staart en vleugels zien. De veren die uitgevallen zijn tijdens rui hadden nog vlekjes, de nieuwe veren zouden dus opnieuwe met vlekjes zijn als Cotton een popje is of egaal wit als het een mannetje is.
Van het gedrag zou ik ook op een popje gokken, maar probeer dus haar staartveren te bekijken, of haar vleugelpennen.

Valkjes spreiden vaak hun vleugels, kijk hier http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19910.msg310381.html#msg310381
dat is ook een volkomen normaal gedrag... waarom ze dat doen - tja, sommigen zeggen dat ze dan even hun energie kwijt willen... in ieder geval is het een valkjesgedrag :D.

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Ann

Hey Leandra

In het begin landde mijn valkparkiet Cher ook soms bovenop Tweety en nu landt ze heel dikwijls op ons hoofd. Ik denk ook dat ze dit zal zien als een veilige landingsplaats.

Het spreiden van de vleugels is volgens mij met flapperen van de vleugels om energie kwijt te kunnen en hun vleugels eens te strekken.
Ook merk ik bij Cher dat dit ondersteboven hangen met de vleugels open, soms precies om te schooien is, want dit doet zij heel dikwijls als wij iets aan het eten zijn. Dan wil ze precies zeggen "Kijk eens wat ik kan en hoe mooi, krijg ik nu iets?".

Maar dat zijn mijn ervaringen maar.

Groetjes
Ann :)

The sincerest form of flattery is to be pooped on by a Cockatiel

Centje bijverdienen?
http://gpt-ptc.goedbegin.nl

Paauwtje

Bij ons gebeurd het ook regelmatig nog.
Tegenwoordig word er niet meer opgereageerd door de andere valkjes.
Echter het wordt wel veel minder.
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Lee-aa

sorry voor de late reactie. Heb het best druk hier!

Nou, dan weet ik nu 100% zeker dat Cotton een popje is... (jammer, heb haar een mannetjesnaam gegeven...)
En mijn andere valk is een mannetje maar heeft een vrouwtjesnaam. :S

anyway, bedankt voor het reageren. ik denk dat er wel een verschil is tussen landen op het hoofd en op een andere parkiet..
Noa bijvoorbeeld, die landt altijd op mijn hoofd en blijft daar soms wel een uur zitten.......
Cotton probeert het ook, maar vindt mijn haar nog eng :P

is het spreiden van de vleugels en op de kop hangen geen eigenschap van lutino's?

Lee-aa

Ik wilde jullie nog even laten genieten van een paar filmpjes van mijn valkjes :)

Wel geluid even aanzetten :)
http://www.youtube.com/watch?v=6yjYV4DeM0A

(als je daarna op leandraaa klikt, kun je meer filmpjes selecteren :) )

danoontje21

lee-aa
Wat een superleuke filmpjes!!
Heb meteen al die filmpjes bekeken, echt zo geweldig en vertederend!
Bedankt voor die leuke tip ;)

Lee-aa

heb er zoveel meer, maar de wildkleur valk blijft alleen de deuntjes of woordjes herhalen dat hij kent. Er komen geen nieuwe bij helaas..... Maar het blijft leuk! :)

Paauwtje

Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer