Dagboek van Flupke en Lenie. Lenie genezen. Geen nieuwe eitjes meer

Gestart door Romy, 12 november 2006, 11:39:40

« vorige - volgende »

ManjaV

Hoi Romy,

Ik heb net bij 'Ziek' gekeken, ik weet helaas niet wat het is. Het kan zijn dat hij aan zijn vleugeltje heeft geknabbeld of de veertjes er zelf uitgetrokken heeft. Het hoeft niet perse iets ernstigs te zijn, denk ik, misschien is het een soort van eczeem?
Maar dat is een 'wild guess' hoor. Ik hoop dat iemand je vraag bij 'Ziek' kan beantwoorden.

Leuke foto's verder van Flupke. :D Je ziet idd heel goed dat de pennetjes er zitten, let maar op, voor je het weet, zitten er weer mooie veertjes!

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Romy

Hoi Manja

Het is inderdaad iets raar, ik weet ook echt niet goed wat het zou kunnen zijn. Ik hou het zeker in de gaten, maar het is wel een vervelend plekje. Ik zie het alleen als hij z'n vleugel uitstrekt. Aan de andere kant heeft hij het zeker niet, daar heb ik extra op gelet.

Als het zo is dat het een wondje (of eczeem) is waar hij blijft aan prutsen waardoor het niet overgaat, kan ik er dan iets aan doen? bv. iets opsmeren of zo? Of helpt alleen zo'n kraagje?
Een kraagje zou ik niet snel geven omdat hij nu net in de rui is en zich heel dikwijls zit te poetsen. Dat zou z'n rui niet ten goede komen denk ik?

Als het niks ernstig is, dan laat ik het gewoon zo en hoop dat het over gaat. Dat het niet bloedt vind ik al heel belangrijk. Ik hoop ook dat er misschien nu hij in de rui is, veertjes zullen komen en het vanzelf opgelost raakt...

Het is iets eigenaardig en hopelijk gaat het snel over, dan kan ik weer op m'n twee oren slapen :)

Ik ben echt enorm benieuwd om Flupke te zien als hij helemaal geruid is  :D Ik ben heel erg blij dat er zoveel pennetjes zitten, want ik had al enkele malen gedacht dat hij in de rui aan het komen was omdat ik soms een veertje in z'n kooitje zag.
Maar nu is het dus héél zeker dat hij in de rui is want je kan niet meer naast al die pennetjes kijken :)

Nu hou ik ook heel erg in de gaten welke staartveren hij terugkrijgt! Als er parels opzitten, is het een popje, als er geen zijn, dan is het een mannetje en zal hij ook een witter koppie krijgen.
Aangezien ik hem iedere dag zie, kan ik niet echt op het koppie afgaan, omdat het gewoon te langzaam verkleurt om op te merken.
Klopt het ook dat z'n kontje (dat nu gepareld is) z'n parels verliest als het een mannetje is? Of kan dit blijven zitten?

Groetjes
Romy

ManjaV

Hoi Romy,

Als het bij dit plekje blijft, zou ik mij er niet ongerust over maken. Flupke heeft in zijn jonge leventje natuurlijk al veel meegemaakt en ook zijn vederpakje is nog niet in optimale staat. Ik zou het inderdaad gewoon even in de gaten blijven houden! Mocht het niet overgaan, of mochten er meer van die plekjes bijkomen, dan zou ik een dierenarts raadplegen (je zou ook Feld kunnen bellen voor advies). Aan de andere kant: als je je nu heel ongerust maakt, dan kan je ook bellen. Vaak als ik mij ongerust over iets maak, bel ik gewoon en dan ben ik van die ongerustheid af. ;)
Ik weet helaas niet wat je erop zou kunnen doen als het eczeem is, maar ik ben natuurlijk geen dierenarts, dus moet je niet van de diagnose eczeem uitgaan. ;D Een DA is de enige die een diagnose stelt. Dus als je je echt ongerust maakt: gewoon bellen!

Natuurlijk hoop ik ook dat het snel over gaat.

Wat betreft het geslacht: als Flupke een mannetje is, verliest hij al die veren met die witte vlekken, ongeacht waar ze zitten. Tenzij het een gepareld valkje is, maar dat is Flupke niet.
Ik ben heel benieuwd! Merk je al dat hij veel fluit ofzo, want daar aan zou je het ook kunnen afleiden.

Groetjes,
Manja

Romy

Hoi Manja

Ik zal het in de gaten houden om te zien of het verandert (verslechtert) en als dit zo is, dan ga ik er zeker mee naar de DA. Het is zo dat ik het een eindje geleden al gezien had, en sindsdien is het gelukkig niet erger geworden. Maar dus ook niet verbeterd. Waarschijnlijk is het zoals je zegt dat zijn vederpak nog niet mooi is door wat hij allemaal meegemaakt heeft. De rui nu zou dus veel goed moeten maken :)

Ik maak me nu niet meer ongerust. Zolang het niet gaat bloeden natuurlijk :)

Over het geslacht kan ik je vertellen dat hij wel imponerende houdingen aanneemt (met z'n vleugels helemaal open en z'n borstje vooruit) maar dat hij zo goed als niks fluit. Ik stimuleer dit ook niet (ik fluit bv. niet tegen hem) omdat ik niet zou willen dat hij heel veel gaat fluiten en zo voor overlast bij de buren zorgt.
Als hij al geluid maakt, dan zou ik het niet echt fluiten noemen. Krijsen is het ook zeker niet. Het is een 1 tonig geluidje. Ik heb ook nog niet gemerkt dat hij lawaai maakt door met z'n snavel te tikken.

-------------------------------------------------------------------

Hoi iedereen

Ik heb daarnet Flupke gedoucht  ;D Met een ontstopper in de douche en een plantenspuit in aanslag heb ik hem helemaal natgespoten.
Er kan niet gezegd worden dat hij het leuk vond, maar hij haatte het ook niet. Als hij een badje krijgt, vliegt hij weg omdat hij het niet graag heeft, maar nu is dit maar 1 keer gebeurd (in het begin) omdat hij een beetje schrok denk ik.

Ik heb er foto's van genomen, maar ze zijn allemaal wazig  :(

Toen hij zich gedoucht heeft, heb ik hem in een handdoek gedraaid, want dat vindt hij fijn. Daarin heeft hij een beetje gedroogd, en de rest heeft hij gedroogd op m'n schouder. Hij heeft zich heel erg zitten poetsen, dus dat is goed.

Ik zag toen wel iets raar : er komt een nieuwe pen uit z'n vleugel (dichtbij z'n schouder) en het is zo'n dikke pen. Maar er zit precies wat bloed in  ??? De pen zelf is zo'n 2 cm lang (of kort  :)) en het bloedgedeelte is zo'n 2/3.
Omdat ik dit raar vond heb ik wat info gezocht over bloedpennen, maar blijkbaar is het normaal dat je wat bloed ziet in een pen omdat dit voor de nodige voedingsstoffen zorgt zodat de pen kan groeien, klopt dit?  ???

Vergelijken met andere pennen kan ik niet, want dit is pas de eerste die ik zie. Een foto ervan nemen lukte ook niet omdat hij ofwel overbelicht was (omdat Flupke nat was) ofwel zag je hem niet omdat het te donker was (als ik zonder flits trok).

Ik merkte ook dat er een stukje huid (langwerpig : ong. 2 mm op 3 cm) helemaal onbegroeid is. De huid eronder ziet er niet zo mooi uit, het lijkt een beetje op littekenweefsel. Ik weet dat hij als hij klein was gepikt is geweest door z'n ouders, dus misschien is dat een gevolg ervan?  ??? Het is allesinds mooi dichtgegroeid, dus ik maak me er anders geen zorgen over. Maar de huid is niet egaal (in bobbels) en je ziet er héle kleine bloedvaatjes inlopen (een beetje zoals verbrande huid, dat is ook heel erg dun en doorzichtig). Ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.

Ik heb ook nog een vraagje : de pen (dat korte stukje) die ik gezien heb is volledig wit van kleur. Betekent dit dat het een witte veer zal zijn? Of kan je dat nog niet zeggen nu?

Groetjes
Romy

ManjaV

Hoi Romy,

Dat van die pen met het bloed is normaal. ;) Het is een nieuwe veer die gaat groeien. Tijdens de rui zie je dit vaak.
W.b. je vraag over de kleur zou ik het niet weten. Volgens mij zien alle nieuwe, doorkomende pennen er hetzelfde uit.

Ik heb zo de indruk dat jouw Flupke een popje is. Mijn popjes doen dit heel veel, wat jij beschrijft over de vleugeltjes wijd. En ook omdat Flupke nauwelijks fluit en alleen een zacht geluidje laat horen...volgens mij is het echt een popje. Ik ben benieuwd. :D

Groetjes,
Manja

Romy

Hoi Manja

Ik dacht al dat het niet erg zou zijn van die pen, want het ziet er redelijk normaal uit en de uitleg die ik op het forum gevonden had (over de aanvoer van voedingsstoffen) vond ik heel aannemelijk.

Wat interessant dat je me vertelt dat het spreiden van de vleugels popjesgedrag is! Ik dacht net dat het macho-mannetjesgedrag was  ::)
Maar wat het fluiten betreft, zou het zeker een popje kunnen zijn. Wel jammer dat hij (zij) dan geen wit kopje gaat krijgen, want dat vind ik wel erg mooi  :)

Eigenlijk is het mij om het even, als hij of zij maar even lief blijft als nu  :-*

--------------------------------------------------------------------

Hoi iedereen

Daarnet wou ik onder de douche gaan en ik wou Flupke niet opnieuw in z'n kooitje steken. Hij is er al minder uit dan vroeger omdat ik nu dus blok heb.
Daarom besliste ik om hem mee te nemen in de douche, op de ontstopper die ik deze namiddag al gebruikt had. Ik plaatste die heel hoog zodat hij geen last had van het water en begon mij te douchen.
Hij was héél nieuwsgierig en keek heel aandachtig hoe ik mij nat liet spuiten, en hij kwam telkens een beetje meer op het uiteinde van de ontstopper zitten (dichter naar het water toe). Hij leek echt geïnteresseerd en daarom spoot ik met de sproeier in zijn richting tegen de muur, zodat hij de spatjes op zich kreeg.
Wat zag ik toen jong!  :o :o :o :o :o :o Flupke spreidde zijn vleugeltjes en zat volop te genieten! En maar fladderen en genieten, het was echt prachtig om te zien  :o :-* :-* :o
Zo heb ik nog een tijdje gesproeid, tot hij bijna van de ontstopper viel (het is een plastieken steel) en dan heb ik hem maar op m'n vinger genomen (ik was toch al helemaal gewassen :)) en zo heeft hij nog een tijdje zitten fladderen en genieten met z'n oogjes half dicht. Het was zooooooooooooo'n prachtig zicht  :-*

Ik vreesde deze namiddag al dat het niet echt een waterratje zou worden omdat de sproeibeurt met de plantenspuit niet echt enthousiast onthaald werd, maar nu weet ik dat hij enorm houdt van douchen. Vanaf nu ga ik dat 1 tot 2 keer in de week proberen doen, want je ziet hem echt genieten  :-*

Omdat hij nu dus veel uitgebreider gedoucht heeft, was hij ook natter, waardoor ik veel meer grote pennen heb ontdekt. Aan dezelfde kant als de eerste pen die ik gevonden had, zitten er nog 3 en nu weet ik ook dat een pen de kleur van de veer heeft (er zitten 2 witte pennen en ietsje hoger 2 grijze pennen) 1 van die grijze pennen komt uit op dat langwerpig stukje wat onbedekt is (wat er zo vreemd uitziet), dus dat is ook goed.
Ook op z'n lijfje heb ik nieuwe pennen ontdekt, dus hij zit héél erg in de rui nu. Al wil hij niet echt veren verliezen  :-\ Of komt dit pas later?

Groetjes
Romy

Romy

Hoi iedereen

Zoals jullie al konden lezen heeft Flupke gisterenavond een uitgebreide douche genomen  :-*
M'n moeder zei dat ik gek was om een vogel mee te nemen in de douche, maar deze morgen was ze er toch héél erg enthousiast over : als hij zich uitschudt, dan vliegen er zo goed als geen stofjes meer rond en dat vindt ze natuurlijk héél positief. Ze vroeg me zelfs wanneer ik hem nog eens zou meenemen  ;D

Deze morgen was Flupke in een gekke bui. Ik zette hem vanboven op z'n kooi, zoals ik iedere morgen doe, en hij begon te fladderen en vloog weg! Hij maakte een hele mooie landing tussen de foto's (zonder er eentje om te smijten :))
Daarna nam ik hem op m'n hand en hij begon opnieuw te fladderen, maar ging niet vliegen maar liet zich half naar beneden hangen en was daar zo'n beetje de clown aan het uithangen (letterlijk en figuurlijk  ;D)

Zo dat was het weer!

Groetjes
Romy

ManjaV

Hoi Romy,

Wat leuk om te lezen hoe enthousiast Flupke is over het douchen! :D Dat moet zeker een heel lief gezicht zijn geweest. :D
Gelukkig houdt hij toch wel van water. Het was zeker gewoon even wennen voor hem.

Het spreiden van de vleugeltjes is niet perse popjesgedrag. Bij mij doen de mannetjes het ook, alleen veel minder. Ik zie het vaker bij de popjes. Maar misschien is dat alleen bij mij zo. ;)
Er zijn een aantal redenen waarom ze dit gedrag kunnen vertonen: energie kwijtraken, imponeren (meer mannetjesgedrag) of imponerend de vleugels uitslaan als ze ergens bang voor zijn. Misschien zijn er nog meer redenen maar deze heb ik opgemerkt.

Groetjes,
Manja

Romy

Hoi Manja

Het is echt leuk dat Flupke van water houdt! Tot voor kort moest hij er niet veel van hebben, maar toen hij zag dat ik onder die waterstraal stond, keek hij heel aandachtig en moet hij bij zichzelf gedacht hebben : 'als het baasje eronder staat, dan moet het niet zo erg zijn' en toen wou hij ook!  :-*

Flupke slaat regelmatig zijn vleugels open, vooral 's morgens als we hem uit z'n kooitje halen. Misschien dat het voor hem een vorm is om zich uit te rekken 's morgens  :)
Voorlopig heb ik nog geen pennen ontdekt waar er nu parels zijn. Rond z'n kopje zien de pennetjes er in eerste instantie niet veel lichter uit dan de veertjes die er nu zitten, dus echt veel witter lijkt z'n kopje niet te worden nu.

Overal heeft hij pennetjes, maar niet aan z'n staart. Hij wil mij nog een beetje in spanning houden denk ik  ;D

Groetjes
Romy

ManjaV

Hoi Romy,

Het is zeker spannend om af te wachten welk geslacht Flupke heeft. Binnen een paar maandjes moet het toch wel duidelijk zijn!

Bij mij doen ze het uitstrekken van de vleugels 's ochtends ook heel vaak. Dus lekker even uitrekken inderdaad, nog een reden waarom ze het doen. ;D

Groetjes,
Manja

Romy

Hoi Manja

Dus dan doen zowel popjes als mannetjes dat bij jou? (het uitstrekken van de vleugels). Want dan kan ik daar opnieuw niet op afgaan om te vermoeden of het een popje of mannetje is  :)
Maar ik denk dat het toch wel veel wil zeggen dat hij niet veel fluit, en enkel zachte, ééntonige geluidjes maakt.

-------------------------------------------------------

Hoi iedereen

Deze morgen is m'n moeder m'n nieuwe bankkaart gaan ophalen. Ik had er eentje besteld met een foto van Flupke op. Hij is echt heel mooi geworden  :)

Ik merk nu ook dat Flupke dikwijls niet eet als hij niet bij mij is. Hiermee bedoel ik dat hij meestal alleen eet als hij mij ziet of op m'n hand zit. Het lijkt alsof hij enkel alleen in z'n kooitje eet wanneer hij écht wel honger heeft.
Zelfs de kiemzaadjes, waar hij anders zo van smult, laat hij links liggen als ik het hem geef in z'n kooi zelf en hij mij niet ziet (ik piep dan door de glazen deur). Hij begon er nochtans heel erg van te smullen toen ik het neerzette en nog eventjes bleef staan.
Waarschijnlijk kan dit niet echt kwaad (hij eet uiteindelijk wel als hij honger heeft), maar het viel mij toch wel op.

De laatste twee keren dat ik hem gewogen heb, woog hij 70 gram. Hij is er dus 1tje bijgekomen.

Groetjes
Romy

Anja

Hoi Romy,

Wat fijn dat Flupke mee gaat douchen. Daar kan je zo van genieten vind ik.
Het is fijn voor m hoor vooral als hij in de rui komt. De veertjes vallen vanzelf uit hoor.
Hier is het ook zo dat de popjes eerder en vaker de vleugels strekken dan de mannen. Mijn popjes hangen ook meer onderste boven dan de mannen.

Groetjes Anja

Romy

Hoi Anja!

Het is inderdaad enorm genieten als je je valkje ziet genieten onder de douche  :)

Blijkbaar zou ik dus toch een popje moeten hebben... De meeste dingen wijzen toch in die richting.  Als hij volledig door de rui is zal ik zekerheid hebben, dus het zal nog een maandje wachten zijn.
Het is wel toeval dat Flupke deze morgen voor het eerst half ondersteboven gehangen heeft en jij nu vermeldt dat het vooral popjesgedrag is  :D

Dan zal ik moeten leren om ZIJ te zeggen ipv. HIJ. Dat zal een hele aanpassing worden  ;D Maar de naam ga ik gewoon behouden. Ik merk dat hij erg reageert op z'n naam, dus zou het verwarrend zijn als ik die verander.

Maar we zien dus wel na de rui wat het zal worden!

Groetjes
romy

Trice

Hey Romy,

Zag dat je gereageerd had over dat van het badje ;) Daar zou je misschien wel gelijk in kunnen hebben dat ze het niet zo bijzonder vinden! Lijkt er bij in ieder geval wel zo op ;)
Alleen hoe kan ik uitproberen dat ze het lekker vinden zonder dat ik ze onder de douche hoef te zetten want ik ben namelijk nog niet zover dat ze op mijn hand tot de douche komen, snap je? :)
En nog even wat anders, je hebt een leuk dagboek! :D
Ik hoor het wel van je!

Groetjes Patricia

Romy

Hoi Patricia

Flupke houdt echt hélemaal niet van badjes, hij heeft er zelfs schrik van! Een plantenspuit houdt hij ook niet echt van, hij blijft dan wel zitten maar beweegt zich niet.

Ik neem mijn valkje gewoon mee in de douche want hij is supertam en vliegt zo goed als nooit. Dan zie je hem enorm genieten : hij fladdert met z'n vleugeltjes en kronkelt z'n lijfje in alle richtingen om op alle plaatsjes goed nat te worden   :) Nadien lijkt hij wel op een verzopen kieken  ;D
Zelf hou ik hem niet de hele tijd vast natuurlijk, maar zet hem op een ontstopper die ik horizontaal vastzet in de douche zelf. Ik weet niet hoe ver je al bent met het tam maken, maar als je de valkjes laat opstappen op de ontstopper en dan vastmaakt in de douche, dan kan je hen misschien al laten genieten van een douche.

Als je niet zeker bent van jezelf, wacht dan gewoon af tot ze tam genoeg zijn. Dan bespaar je je veel ellende. Het zou erg jammer zijn mochten ze een verschot opdoen waardoor het tam maken moeilijker wordt!
Zo heb je altijd dingen om naar uit te kijken :)

En bedankt voor je complimentje :)

Groetjes
Romy