Dagboek van Flupke en Lenie. Lenie genezen. Geen nieuwe eitjes meer

Gestart door Romy, 12 november 2006, 11:39:40

« vorige - volgende »

Romy

Dag Manja

Bedankt voor je berichtje!

Flupke is inderdaad een heel lief vogeltje! En omdat ik het helemaal niet verwacht had (de kweker had gezegd dat ie niet meer helemaal tam te krijgen zou zijn), is het des te leuker nu!
Ik had ook hélemaal niet verwacht dat hij na 1 week al volledig tam zou zijn! Soms kan ik het nog niet geloven hoe hard hij al aan me hangt  :D (figuurlijk, maar soms ook letterlijk  ;D)

Nu hij z'n belletje ontdekt heeft, vindt hij het blijkbaar niet meer zo erg om terug naar z'n kooitje te moeten. Hij gaat dan ofwel naar z'n eten, ofwel naar z'n belletje!

In verband met z'n slechtziendheid : ik denk dat 1 oogje echt volledig blind is, en het andere slechtziend. Met dat oogje kan hij soms grappige toeren uithalen  :D
Als ik bv. een balpen bij hem hou, dan knaagt en bijt hij eraan. Maar als ik dan m'n vinger naar hem uitsteek om hem bv. te kroelen, dan ziet hij in eerste instantie waarschijnlijk het verschil niet (dat hoop ik toch anders moet ie mij niet graag hebben  ;)), maar dan kan hij soms héél hard in m'n vinger bijten! Dan merk ik ook wel dat hij schrikt, en dan gaat z'n koppie naar beneden om gekroeld te worden, écht superschattig  :D :D :D :D :D

Dit weekend zal ik nog maar eens naar de dierenwinkel gaan denk ik  :) Om enkele dikkere stokken voor m'n Fluppie. M'n vriendje wordt het stilaan wel beu om elk weekend met mij de dierenwinkels in de buurt af te schuimen  :P, maar hij doet het onbewust ook wel graag, want hij is ook erg bezorgd om Flupke! Al geeft hij het niet altijd volmondig toe ;)

Groetjes
Romy

Romy

Goeie morgen iedereen

Gisterenavond wou ik Flupke nog even bij me nemen een half uurtje voor ik ging slapen. Maar oh wat was ie agressief!  >:( Zo had ik hem nog nooit gezien! Als ik hem wilde strelen beet hij in m'n vingers en hij liep de hele tijd weg  ???

Héél raar, echt niet gewoon! Toen besliste ik maar om hem terug in z'n kooitje te zetten, als straf, en toen spurtte hij werkelijk naar z'n eten...  :-\ Dus nu wist ik waarom hij zo agressief was... Hij had gewoon grote honger!  :D

Nu zit hij opnieuw te eten. Dat het maar snel donderdagnamiddag is, zodat ik het wormmiddel snel kan geven... Het beestje eet zich te pletter, maar komt bijna niks aan!

Groetjes
Romy

ManjaV

Hoi Romy,

Moet je nagaan, na 1 week helemaal tam! Geweldig! Jij hebt hem letterlijk gered en natuurlijk merkt Flupke wel dat hij bij jou in goede handen is. ;)

Grappig dat verhaal over die balpen en jouw vinger. Ik zie het voor me! En zo lief dat hij dan snel zijn kopje naar beneden doet om gekroeld te worden. :D

Natuurlijk is je vriend ook bezorgd om Flupke. ;D Mannen uiten zich niet zo he. ;)

Gelukkig kan je morgen al het middel toedienen. Hij eet en eet maar en komt niets aan! Ik hoop dat het dan snel beter zal gaan met hem. Zo ging het met Fuzzy iig wel. ;)

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Romy

Hoi Manja

Bedankt voor je berichtje!

Zoals je misschien al gelezen hebt, is Flupke een beetje agressief aan het worden... Gisterenavond was dat zo, en nu wil hij opnieuw niet gekroeld worden en pikt hij de hele tijd naar me... Nu zit hij nog voor mij, aan m'n ketting te prutsen  :)
Maar misschien heb ik hem weer gestoord en heeft hij honger? Ik weet het niet...
Ik wacht nog enkele dagen af. Maar als hij zo stout is, dan kroel ik hem niet (als hij opzettelijk stout is, niet als hij zich vergist zoals met de balpen). Dan probeer ik hem een beetje te negeren.

Ik heb zonet telefoon gehad van m'n moeder dat ze het ontwormingsmiddel opgehaald heeft. Nu zei de dierenarts dat ik mij teveel zorgen om Flupke maak, dat dat helemaal niet nodig is >:( Wel, ik maak mij WEL zorgen! Zo lang hij niet helemaal gezond is ga ik mij zorgen maken! Dat is toch niet zo abnormaal??  :(
Die reactie had ik dus helemaal niet verwacht! De dierenarts had ook gezegd dat het normaal is dat je het borstbeen van een valkje voelt. Ja ok, je moet het voelen, maar het mogen geen knoken zijn! Ik vind het héél vervelend dat niemand in m'n omgeving mij serieus neemt  :'(
Want uiteindelijk staat het leven van een levend wezen op het spel! Ik zou eens willen weten wat ze zouden doen als een mensenbaby de hele dag door eet en niet aankomt en wormpjes heeft... Daar zouden ze niet zo licht overgaan denk ik dan!!!!!!!

Pfff zo merk je dan hoe mensen in elkaar zitten... Ik heb Flupke al voor niks gekregen, de kooi ook en m'n moeder is dan boos van zodra ik naar de dierenarts wil 'want het is maar een beest', want het zou maar eens geld gaan kosten (en bovendien : ik betaal alles voor Flupke uit m'n eigen zak, dus zij hoeft er niet voor op te draaien)
Let op, m'n moeder is heel lief en ze heeft ook het ontwormingsmiddel gaan halen voor mij, maar ik denk dat ze met de dierenarts gesproken heeft en vanalles overdreven heeft om haar gelijk te krijgen... Maar wie kan er nu beter inschatten hoe het met Flupke gaat, als mijzelf, die er de hele dag bij is?

Afijn, ik zal m'n tirade stoppen :) Het is er uit en het heeft opgelucht   :)

Groetjes
Romy

Valerie

Hee Romy,
Ik kwam gisterenavond ook tot de ontdekking dat ik bij een van de jongen het borstbeen heel duidelijk kan voelen. Ik schrok ook even, ben dat niet gewend. Maar geen enkel ander valkje laat zodanig toe dat ik zijn buik betast.
Verder oogt het jong niks mager. Hij eet erg goed en ziet er niet mager uit. Vandaar dat ik ze nog niet gewogen heb.
Ik hoop dat Flupke snel gezond is en aankomt!



Romy

hoi Valerie!

Is het mogelijk om dat jong te wegen? Of is het nog niet volgroeid? Want ik ben erg benieuwd of z'n gewicht dan laag is of niet.

Ik vind het zeer moeilijk om in te schatten of Flupke mager is of niet. In eerste instantie denk ik niet (op het zicht), maar z'n borstbeentje is dus heel voelbaar.
Ik vind het ook moeilijk om voort te gaan op het feit dat een valkje tussen 80 en 100 gram 'moet' wegen, omdat hierbij geen rekening gehouden wordt met de grootte van het valkje. Een klein valkje zal nu eenmaal minder wegen dan een groot. Maar wat is groot en wat is klein  ??? Héél moeilijk, want ik heb geen vergelijkingsmateriaal  :)

Ik heb al foto's genomen van Flupke bij een latje van 15 cm, maar daar heeft niemand echt op gereageerd. Het is ook heel moeilijk om een valkje van op afstand te beoordelen op z'n grootte of lengte...


Ondertussen is hij ook al een beetje gekalmeerd, hij is niet meer zo agressief. :) Hij zal een slechte dag gehad hebben waarschijnlijk  :D

Groetjes
Romy

Valerie

Tuurlijk kan ik dat jong wegen. Hij is +- 7-8 weken.
Volgens mij kun je bij een te magere valkparkiet het borstbeen ook zien uitsteken.
Ik zie niks aan ze. Maar ik zal een keer proberen te vergelijken met andere valkparkieten.



Romy

Heel erg bedankt dat je dat wil doen! Dan heb ik toch wat vergelijkingsmateriaal...

Groetjes
Romy

Valerie

Ik voel dat bij het andere jong ook en ook bij het bonte jong in de garage.
Dus mss dat de gene met groot verstand even hun mening geven?



Lin

Hallo,

een valkje weegt tussen de 80-105 gram meestal. Het gemiddelde toh wel bij de 100 gram. Jonge valkjes wegen in het begin nog tussen de 90-100 gram aan als ze beginnen met vliegen. Je voelt aan de voorzijde een botje. Aan de zijkanten voel je of er vlees zit. Als je daar redelijk wat voelt is het goed. Kijk of voel dus niet an de voorkant maar aan de zijkant van het botje. Als je valkje niet afvalt zal ik me niet al te veel zorgen maken. Ik hoop dat ik je een beetje kan helpen. Anders scan ik morgen even wat afbeeldingen in.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Romy

Hoi Lin

Heel erg bedankt voor je berichtje!

Ik vind het heel nuttig wat je hier schrijft. Nu heb ik natuurlijk meteen naast z'n borstbeen gevoeld, en daar voel ik echt wel vlees. Oh wat ben ik toch al een heel stuk gerustgesteld nu!!!!! :D :D :D :D :D :D :D
Het is wel zo dat hij nog altijd weinig weegt. Hoeveel precies, dat ga ik jullie morgennamiddag weten te zeggen, want dan ben ik opnieuw thuis en kan ik hem wegen.
Enkele foto's zouden misschien ook wel heel handig zijn!

Ik ben echte enorm opgelucht nu! Maar zowieso moet hij z'n ontwormingskuur nog krijgen hoor, want z'n ontlasting blijft nog te vaak aan z'n poepie hangen. Daarnet ook nog, maar gelukkig niet zo hardnekkig als de voorbije dagen.
Het kan ook zijn dat ik er nu gewoon sneller bij ben waardoor er niet meer een hele hoop blijft plakken.


Nu heb ik wel nog twee vraagjes :
- Is het normaal dat hij onder z'n vleugels, daar waar z'n vleugeltjes vastzitten aan z'n lichaampje, er daar héél weinig, tot bijna geen veertjes zitten? Het is maar een klein plekje. Ik kan het een beetje vergelijken met z'n okseltjes  :)
- Gebeurt het bij jullie valkjes ook dat er stofjes of van die kleine fluffy veertjes in hun oogjes blijven hangen?? Want bij Flupke gebeurt dat iedere dag, en dan moet ik het schoonmaken. Soms kan ik die kleine veertjes er gewoon uittrekken, als er een eindje is wat niet in z'n oogje zit. Maar soms is het ook stof en dat moet ik dan uitwassen (meestal is het voldoende als ik wat druppeltjes water boven z'n oogje laat vallen, die z'n oogje dan vochtig maakt en het vuil er ineens mee uitdruppelt).


Groetjes
Romy

Romy

hoi iedereen!

Ik ben juist thuis nu en m'n eerste werk was het ontwormingsmiddel geven. Nu was dat niet zo simpel... Ik denk dat Flupke een beetje teveel van het middel heeft binnengekregen (het dubbele) en nu zit hij nog altijd wat na te smekken (nu ong. 10 minuutjes geleden).
Het spuitje waarmee ik het middel gegeven heb, was ineens zo 'glad' om te duwen, en ik heb wat teveel geduwd...  :-[ Op het forum heb ik gezien dat het eigenlijk niet zoveel kwaad kan, maar toch maak ik mij een beetje zorgen...  :-\

Daarnet heb ik ook Flupke gewogen. En ik heb heel goed nieuws! Hij weegt nu ong. 70-71 gram (hij wou niet stilzitten  ;)). Ik ben echt heel blij dat hij bijkomt in gewicht!!  :D :D :D

Groetjes
Romy

Romy

Nu zie ik ook dat z'n neusje heel waterig is... Waarschijnlijk is het het middel dat in z'n neusje terecht is gekomen...  :-[ Hij niest ook af en toe als ik zie dat er druppeltjes aan z'n neusje hangen. Dat zal wel vervelend voor hem zijn...  :-\

Maar het is toch niet schadelijk dat ie er teveel heeft gehad?? :-\

ManjaV

Hoi Romy,

Volgens mij kan het geen kwaad.  ;) Daar maakte ik me bij Fuzzy ook druk over. Maar het schijnt dat iets meer helemaal niet erg is.
En dat hij nu nog zit na te puffen, dat deed Fuzzy ook. Ik schrok me wild, hij was helemaal aan het proeste.  ::) Ik dacht gelijk dat ik wat verkeerds had gedaan. Maar dit komt wsl omdat het spul erg vies is.
Moet je maar dat stukje van mij lezen bij Ziek en ook bij Spoed. ;)

Vergeet alleen niet over veertien dagen de kuur te herhalen. Want dan komen de eitjes uit die nu niet onschadelijk zijn gemaakt.

En wat betreft je zorgen maken over Flupke: dat lijkt me heel logisch. Het is jouw valkje, jij houdt van hem en maakt je zorgen. Op andere mensen kan dat soms wat overdreven overkomen. Maar dat komt omdat ze er niet zo dicht bijstaan als jou. ;)
Lief van je moeder dat ze het spul voor je heeft gehaald! :D

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Romy

Hoi Manja!

Bedankt om me gerust te stellen!! Het proesten is nu wel gedaan, maar soms niest hij nog wat en zit hij wat te smekken... Ik zal PROBEREN me geen zorgen te maken  ;)

De dierenarts heeft mij wel gezegd om de kuur na 1 maand te herhalen... Ik had inderdaad ook al gelezen dat sommige mensen dit na 14 dagen doen, en anderen na 3 weken...
Heel vreemd!
Zou het na 1 maand al te laat zijn? M'n dierenarts is er eentje die wel veel van vogels afweet (ze keurt o.a. vogels die meedoen aan tentoonstellingen en verschillende mensen hebben ze aangeraden omdat ze veel van vogels afweet)

Ik hoor het graag!
Groetjes
Romy