9 mei 2025, 08:47:53

krijsen

Gestart door dysian, 13 augustus 2003, 18:22:58

« vorige - volgende »

dysian

hoi allemaal. ff weer een vraag, maar daar is het forum ook voor he?
Taipa gaat nu ineens aldoor krijsen als ik ergens ben waar ie me niet kan zien of als ik ga bellen of als ik naast hem zit te computeren en hij is niet los. Nu weet ik niet of ik hem dan los moet laten of niet.Misschien raakt ie dan verwend en denkt ie dat als hij gaat krijsen dat hij er dan altijd uit mag.
Hoe kan ik dit gedrag het beste beantwoorden denken jullie?
Alvast bedankt voor de reacties.

Mirjam-Moniek

Krijzen als je ergens anders bent, is om te kijken of je er nog wel bent. Of je daar op reageert of niet, maakt niet erg veel uit.
Je kan je valkje altijd uit de kooi laten als je thuis bent. Daar is niets mis mee. Je hebt wel gelijk dat je hem beter niet uit de kooi kan laten als hij gaat schreewen. Het resultaat daarvan is dat je hem leert dat schreeuwen helpt als hij uit de kooi wil. Hij zal het dan alleen maar meer gaan doen. Als hij (ongewenst) schreeuwt om aandacht of omdat hij uit de kooi wil, kan je hem het beste negeren. Zelfs naar hem kijken kan voor je valkje al een aanmoediging zijn door te gaan met schreeuwen. Als je hem steevast blijft negeren, zal hij steeds korter schreeuwen. Je kan valkjes een beetje vergelijken met kinderen. Als je die altijd hun zin geeft als ze zeuren, krijg je nare verwende kinderen.

Violet

Ons nieuwe valkje gaat dan wel niet krijsen, maar vraagt wel om aandacht als ie even in de kooi moet ofzo, of als we allemaal uit zicht zijn. Ik ben dan meestal zo'n tut om te reageren en Kiki even op te halen, hij is zo lievvvvvvvvvv! Maar toch, ik probeer wel om Kiki niet altijd z'n zin te geven heheh, na een paar minuutjes wordt hij dan wel weer rustig. Gaatie even aan zaadjes knagen ofzo.  ;D

dysian

taipa kan niet los als ik er niet ben hij gaat op vaste tijd eruit.